Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 610)
Brněnské divadlo pro děti je vybaveno zázemím pro dny nepohody i dny sváteční. Vlastní scénu velkou i malou, ve dvoře amfiteátr a na přídi paluby škuneru hrací koutek. Patří mezi nejnavštěvovanější divadla republiky.
V době nemožnosti hrát představení za účasti diváků našla Radost smysluplný způsob, jak udržet soubor v psychické i fyzické kondici. Nazkoušela a ve streamové podobě uvedla premiéru francouzské pohádky Kráska a zvíře.
Scenáristé Marek Zákostelecký a Pavel Trtílek přesadili uvzdychaný příběh vdovce, jeho dcer a bohatstvím oplývající příšery do televizního studia produkujícího zábavnou soutěž Souboj s Osudem. Režisér Zákostelecký uvedl dokumentární reportáž o tom, jak se taková podívaná v televizním studiu realizuje.
Herci v černých overalech organizovali chod vysílání. Přestavovali dekorace, manipulovali loutkami, zajišťovali zadní projekce. Hráli napětí, nervozitu, zmatky a jako kameramani výsledek svého počínání snímali. Aby režisér zdůraznil, že jde o divadelní hru na televizní přenos, nechal herce navléknuté do overalů nastoupit do řady a jako strážce pořádků signalizovat pažemi, co mají diváci dělat. K tomu je nabádaly i ceduličky s nápisy. Tleskat – Pauza – Tleskat – Pauza – Smích…
Múza hleděla na blikající monitor: To jako kdo, my, co sedíme doma, nebo diváci? Ale ti v divadle nejsou…
Mab, je to divadelní premiéra. Až nebude pandemie a v divadle diváci budou, tak to jsou pokyny pro ně, aby věděli, co mají dělat.
Aha, řekla múza. V divadle na Výstavišti jste kdysi měli na portálech světelné krabičky s nápisy: Ticho! Nerušit!
V záběru kamery se zjevuje magický kruh, v jeho středu blikajícími žárovkami opatřený rám se vstupními dveřmi. Obrazovku překryje barevně křiklavý obraz. Souboj s Osudem nad zkříženými šavlemi oznamuje: Právě začínáme.
Výřečný, kultivovaný moderátor v dobře padnoucím červeném saku a bílých kalhotách, vyhlašuje regule rodinné soutěže… Dveřním rámem do tajemna vstupuje dobrácký, starostmi usoužený tatík s trčícími vousisky pod nosem. Blikající rám mizí v oblacích, nezbytná tabulka hlásá: Příběh tatínka…
Podobně nakládají tvůrci s příběhem jeho starší dcery Marie a mladší Julie, zvané Kráska. Stejně ztvárňují i postavu Prince zakleté do podoby nestvůry. Na principu černého divadla přičarovávají divákům snový svět jedné z nejkrásnějších francouzských pohádek o síle obětavosti a lásky, které dá hlavní hrdinka přednost před životem v bohatství a přepychu. Střídají poetické obrazy křehkého příběhu s halasností jarmarku dnešní mobilní doby.
Múza Mab říká: Akčnost je ku prospěchu inscenace. Ale zdá se, že zvolený rámec překrývá podstatu. Pohádku Kráska a zvíře odsouvá do pozadí.
Hra na televizní přenos končí. Účinkující se rovnají do řady a hlubokou úklonou se děkují těm, kteří je kdesi v dáli u monitorů sledovali.
Mab se pouští do hodnocení. Je dobře, že se divadla nevzdávají, že vymýšlí a učí se bojovat s nouzí doby. Inscenace přinesla velmi dobrou kolektivní práci souboru a herecké výkony. Výtečný byl moderátor Pavel Jan Riedl, Jiří Skovajsa v roli osudem zkoušeného otce i Michaela Rotterová jako Julie, Kráska. Pochvalu si zaslouží Michaela Danielová. Její Marie posedlá touhou ovládat všechno a všechny je chtivá i vlezlá. Práva Shakespearova rčení – Dejte mi i toho lva… Kostýmy okázalé a barevné se mísily s funkčními overaly…Ovšem výkřiky Sledovanost klesá, Soutěž Souboj s Osudem bude vystřídána jiným pořadem, likvidaci dekorace, svlékání kostýmu moderátorem i jeho moralizování lze považovat za zbytečné.
Pokýval jsem hlavou, přečetl titulky, vypnul monitor a upadl do pandemické samoty…
Brno – Komín, 9. 11. 2020
Divadlo Radost, Brno – Kráska a zvíře (scénář podle klasické francouzské pohádky: Marek Zákostelecký a Pavel Trtílek). Režie: Marek Zákostelecký, dramaturgie: Pavel Trtílek, hudba: Vratislav Šrámek, výprava: Marek Zákostelecký, choreografie: Aneta Jankowska. Osoby a obsazení: Jiří Skovajsa – Táta, Petr Šmiřák – Princ, Pavel Jan Riedl – Moderítor, Míša Rotterová – Kráska, Vladimír Řezáč, Stanislava Havelková, Dalibor Dufek – Nápadník, Michaela Danielová – Sestra, Leona Ondráčková, Radim Sasínek, Jiří Daniel. Premiéra: 6. 11. 2020 na scéně Divadla Radost.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 610)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)