Divadla v karanténě (VII)
Obnovujeme reportáže a informace z podruhé uzavřených divadel. O činorodé snaze divadelníků něco smysluplného dělat, prací se vyrovnat nejen s existenčními starostmi, ale i s útoky těch, kterým kultura a umění mohou být ukradené – a zatím bohužel ukradené jsou. Ale divadelníci v obvyklém předvánočním rozjímání nezahořkli, i když profesionálům právě teď utíkají nejlepší hrací termíny a největší tržby. Oslovili jsme divadla otázkou, co dělají a jak se jim žije v letošním adventu. Začneme menšími regionálními divadly.
Adventní kalendáře
Ještě předtím musím připomenout množství streamovaných krátkých vystoupení, soustředěných zpravidla na YouTube či na Facebooku do adventních kalendářů. Jsou nejčastěji hudební, samozřejmě, tedy jsou záležitostí především operních souborů. Snadno lze najít záplavu streamovaných adventních kalendářů po celé Evropě a nechybějí ani u nás spolu s různými adventními koncerty, třeba Vánoční muzikou Brass Quintetu složeného z hráčů ostravského operního orchestru. V pražském Národním divadle zase streamují jednotlivé písně a koledy zpívané operními sólisty jen s klavírním doprovodem. Zpívá a hraje se také v Opavě, Olomouci, Brně i jinde. Dokonce i ze Semaforu streamují starší záznam Opery Betlém a Kytice.
Opera Jihočeského divadla však přišla se zvlášť originálními vánočními „klipy“. Zdejší korepetitor Mikuláš Troup vytáhl z archivů, předpokládám hlavně českokrumlovských, rorátní, adventní a vánoční zpěvy středověku a renesance, hudbu přelíbeznou a dnes sotva někde slýchanou. Hrají ji báječní instrumentalisté operního orchestru v různých komorních sestavách, zpívají zdejší zpěváci a jednotlivé skladby snímají v různých inspirativních prostorách, jak se do aktivity zřejmě promítla zkušenost s „utajenými“ koncerty, které tu provozovali coby projekty site-specific. Skvěle nasnímané a sestříhané hudební perličky třeba z tenisové haly, plaveckého stadionu, divadelního schodiště nebo trámoví kostela a odjinud si doporučuji pustit třeba o Vánocích, jsou naplněné radostným zduchovnělým muzicírováním. Streamy už se mi, přiznávám, zajídají, ale na těchto docela „ujíždím“.
Jak se tedy žije malým divadlům v letošním adventním čase?
Západočeské divadlo v Chebu
Zdeněk Bartoš, ředitel
Jinak než obvykle, ale neřekl bych klidněji. Místo hraní se děje spousta různorodých věcí. Tradiční sérii mikulášských pohádek jsme nehráli v divadle, ale objížděli jsme přímo mateřské školy v regionu i ve městě. Dozkoušeli jsme Společenstvo vlastníků a udělali neveřejnou interní premiéru. Začali jsme zkoušet Hru, která se zvrtla, a nepřestáváme doufat, že premiéra na přelomu ledna a února už bude veřejná. Sdílíme na internetu záznam starší inscenace Cejch, natočený Českou televizí, na třetí adventní neděli chystáme stream Rakovnické vánoční hry, kterou hrajeme každý rok o adventu. Herci dvakrát týdně pomáhají městským sociálním službám rozvážet balíčky seniorům. A skoro každý den dáváme na sociální sítě našeho divadla nějaké nové video – během podzimu jsme natočili dvanáct Minutových her, šestnáct reklamních skečů na podporu místních malých prodejců a živnostníků s názvem Pusť chlup, teď běží osmidílná série související s projektem Komenský 2020 – „učitel národů“ v doprovodu naší herečky obchází Cheb a zjišťuje, kam jsme se za 350 let od jeho skonu posunuli v „nápravě věcí lidských“. Já osobně Facebook vůbec nemám, ale v době, kdy nelze mít přímý kontakt s divákem, zaplať pánbůh za něj… A těšíme se na Vánoce. A na konec zákazu hraní divadla.
Divadlo Šumperk
Michael Sodomka, dramaturg
Nehraje se, ale i přesto je v Divadle Šumperk pořádně živo. V pátek 11. prosince mužská část souboru pod vedením režiséra Romana Groszmanna dozkoušela komedii Testosteron. Následující týdny pak budou patřit adaptaci německého bestselleru Už je tady zas. Všichni v divadle se samozřejmě těší, až se bude moct hrát před diváky. Tvrdá práce pak konečně přinese tolik potřebné plody pro život umělce. Abychom neztratili kontakt se svými příznivci, vytváříme v těchto dnech také obsah pro sociální sítě. Coby alternativu ke kvantitě audiovizuálních facebookových příspěvků plánujeme uvést zvukové inscenace krátkých dialogických her, které pro nás napsali mladí talentovaní scenáristé. Je to příležitost jak pro ně, tak pro naše kmenové herce, kteří si mohou vyzkoušet nový typ práce, kde jsou zcela závislí na svém hlase. Plánujeme též natočit (audiovizuální) pohádku pro děti v době poněkud netradičních Vánoc. Vše bude k poslechu a vidění na sociálních sítích Divadla Šumperk.
Těšínské divadlo Český Těšín
Alice Olmová, dramaturgyně České scény, Joanna Wania, dramaturgyně Polské scény, Lena Pešák, dramaturgyně Bajky
Ocitli jsme se bez našeho hlavního motoru a smyslu naší činnosti, bez diváka. Koronavirová krize nás přiměla k tomu, abychom začali uvažovat jinak než dosud a připustili i možnost pozvat diváka do online divadla. Navnadit ho k návštěvě divadla, až přijde ten správný čas. Věříme, že díky našim snahám získat si diváka přes Facebook nebo YouTube rozšíříme okruh příznivců, kteří se stanou našimi věrnými diváky i online. V současné době zkoušíme s plným nasazením, tedy pokud zrovna není některá ze scén v karanténě.
České scéně se v září podařilo uvést premiéru z března přeloženého muzikálu Šakalí léta (režie Peter Gábor). Začali jsme společně s Polskou scénu zkoušet muzikál Šumař na střeše (režie Petr Kracik), bohužel premiéra se zatím neuskutečnila a stane se tak, jakmile to situace umožní. Nazkoušeli jsme Vánoční koledu (režie Bogdan Kokotek) a streamovali jsme ji pro naše online diváky premiérově 18. prosince. Momentálně zkoušíme komedii Láska, sex a finančák (režie Peter Gábor), která měla naplánovanou českou premiéru na 30. ledna 2021. Nyní plánujeme alespoň generální zkoušku, kterou završíme jednu etapu práce, a to 12. února. A čeká nás zkoušení dalšího titulu.
Polská scéna se plánované říjnové premiéry Prywatnej kliniki (režie Karol Suszka) za přítomnosti diváků nedočkala. Konala se jen generální zkouška. Režisér Adam Sroka zkoušel Dom otwarty a skončil 17. prosince také pouze generální zkouškou. A začíná se zkoušet Nasze miasto (režie Bogdan Kokotek).
Loutková scéna Bajka se po mnohaletém úsilí dočkala 21. září nové domovské scény. Malou scénu budou využívat jako komorní profesionální prostor i oba další soubory. Přináší to nové výzvy nejen scénografické a režijní, ale odkrývají se také nové možnosti setkání s publikem a to je velká výzva i pro herce. Zatím jsme stihli pozvat pouze hrstku diváků na Bajkou premiérovanou Čapkovu Velkou policejní pohádku v režii Víta Bruknera. Když jsme museli zrušit další plánovaná představení, rozhodli jsme se natočit pro děti seriál krátkých dílů této pohádky, který se objevuje na Facebooku a YouTube. Našimi diváky jsou děti z mateřských a základních škol a všichni naši příznivci i nováčci, kteří zabrouzdají na internet. Jako vánoční dárek jsme pro naše diváky natočili dřívější představení Pojďme spolu do Betléma. Čeká nás ještě natáčení písničky z hudebního představení Brémští muzikanti, kterou odvysíláme během svátků online.
Měníme také vizuál Těšínského divadla. Novou podobu dostaly programy k inscenacím a v lednu spouštíme nové divadelní webovky. Snažíme se to podivné bezčasí maximálně naplňovat, ale je nám smutno po našich divácích. Velice se na setkání s nimi těšíme.
Divadlo Radost, Brno
Petr Jančařík, manažer, pavel hubička, ředitel
Dříve byl advent obdobím, kdy naše divadlo pravidelně navštěvovalo nejvíce diváků v roce. Letos jsou naše scény pro veřejnost uzavřené, a tak jsme se soustředili na nazkoušení nové, předvánočně laděné inscenace Bratříčci svatého Františka. Režisérem představení je ředitel Teatru Banialuka z Bielska-Białé Jacek Poplawski. Spolu s hudebníkem Pavlem Helebrandem stvořili inscenaci pro nejmenší diváky s hlubším duchovním obsahem a zároveň odlehčeným humorem. Online premiéra se měla odbýt začátkem prosince, ale diagnostikovaný koronavirus u jednoho z členů našeho týmu nás přinutil zastavit zkoušky těsně před jejím uvedením. Premiéru tedy odvysíláme až v prvním týdnu ledna. V této chvíli začínají ateliéry divadla pozvolna připravovat scénografii pro další, jarní premiéru s titulem Hamlet on the Road, k tomu chystáme novou vizuální tvář divadla. Ale jinak je divadlo výrazně tišší, než tomu bývalo v předcházejících sezonách. Všem našim tvůrcům i zaměstnancům skutečně schází bezprostřední sociální kontakt s publikem.
Plánování za aktuální pandemické situace je složité. Naše divadlo je závislé především na školním publiku a tempo opětovného rozjezdu škol v příštích měsících ovlivní celou následující sezonu. Čas v divadle bez diváků věnujeme zároveň přezkušování současných inscenací na repertoáru. Některá představení budeme připravovat pro streamované vysílání, přestože jsme si vědomi, že jsou pouze náhražkou skutečného divadelního dění, a mají-li alespoň částečně přiblížit atmosféru inscenací, vyžadují časově a technicky náročnou filmovou postprodukci. Pro divadelní provoz mohou být následující sezony i po postupném návratu diváků nelehké, zejména s ohledem na ekonomické problémy související s předpokládanými propady veřejných příjmů zřizovatelů. V adventní atmosféře se tak mísí naděje s obavami.
Divadlo Tramtarie, Olomouc
Tereza Matějková, produkční
I přes nucenou divadelní pauzu a blížící se Vánoce se život v Tramtarii nezastavil. Divadlo ožívá například natáčením inscenací, které pak našim divákům přinášíme online. Ve full HD kvalitě tak mohou sledovat divácký megahit Láska za koronu nebo něžné drama Madisonské cesty. Dále pro ně připravujeme temnou love story Na větrné hůrce nebo oblíbenou komedii Po stopách něžného muže. V listopadu jsme taky začali zkoušet novou inscenaci Nebezpečné známosti v režii Hany Marvanové, premiéra se měla uskutečnit zhruba v půlce ledna. Zatím ještě nevíme, kdy ji budeme moci představit divákům, ale pod stromeček si všichni přejeme, ať je to co nejdřív.
Městské divadlo Kladno
Jaroslav Slánský, umělecký šéf
Advent prožíváme asi jako ve všech divadlech, je to jedno z nejzvláštnějších období za dobu existence profesionální scény. Snažíme se nepropadat depresím a tragickým náladám. Oproti lidem na volné noze stále ještě máme výhodu zaměstnání. Pokoušíme se tento čas alespoň využít k lepšímu nastavení provozu divadla. A vysíláme na sociálních sítích různé pořady, abychom s našimi diváky zůstali v blízkém kontaktu.
Těsně před adventem jsme dozkoušeli inscenaci Eva tropí hlouposti v režii Jiřího Š. Hájka. Městské divadlo realizovalo vánoční výzdobu v zámecké zahradě pod názvem Pohádkový svět za skříní. Oprášili jsme písně z autorské hudební inscenace o životě Mikiho Volka Jak umřít na rokenrol. Obnovenou premiéru plánujeme na 13. března (režie Miroslav Hanuš). Naše krejčovna ušila spoustu ochranných roušek, které jsme se rozhodli věnovat seniorským domům ve Švermově, Vrapicích a Domu s pečovatelskou službou Kladno Rozdělov.
A celý měsíc vyrábíme a vysíláme projekt MDK – Máme Dobrou Karmu (divadlo za časů koronaviru). V době, kdy divadelní sály zůstávají uzavřené, jsme otevřeli naše divadlo alespoň virtuálně řadou online programů, díky kterým mohou diváci nahlédnout do zákulisí divadla, setkat se s našimi herci nebo se zastavit na kus řeči s legendami Městského divadla Kladno v naší online talk show. Také připravujeme dva vánoční pořady a jeden silvestrovský.
V zázemí divadla malujeme některé prostory a neustále přeměňujeme hrací plány dle aktuální epidemiologické situace. To je zatím zřejmě nejtěžší věc, stále doufáme, že do konce sezony budeme schopni odehrát co nejvíce repríz pro naše předplatitele. Plánujeme ještě další dvě premiéry – Boha masakru (režie Petr Hruška) a Annu Kareninu (režie Jakub Šmíd).
Komentáře k článku: Divadla v karanténě (VII)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)