Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 623)
Televizor chrlí novinky. Aktéři se předhánějí v hlášení špatných zpráv. Moderátorům jiskří oči. Vládní protipandemická nařízení nejsou respektována. Počty nakažených narůstají. Zdravotní personál je přetížený. Křivka úmrtnosti neklesá. Piráti se stranou Starostů podepsali dohodu o vytvoření volební koalice. Státu hrozí neschválení rozpočtu. Restaurace, hospody, budou zavírat už ve dvacet hodin. Je zakázána konzumace lihovin na veřejnosti… Hospodští vyhlašují neposlušnost, mnozí občané odmítají nošení ochranných roušek.
Kdo seje vítr, sklidí bouři, řekne múza Mab a vypne televizor. Mám návrh, Káznice a Divadlo Husa na provázku pořádají online přes Facebook Live dobrodružnou výpravu do země, kde realita předčí politickou satiru. Brněnskou káznici známe, virtuálně jsme volní, zaletíme tam.
Mávla rukou, zažehla monitor a řekla: Já věděla, že budete souhlasit.
Vítejte při sledování Pandemického kabaretu. Nebojte se, ještě dva ministři zdravotnictví, a budou Vánoce, říká z obrazovky Tereza Volánková, režisérka. Za ní stojících šest hereckých es Provázků a zpívají erbovní znělku: Zabili, zabili, chlapa z Koločavy…
Bože můj, dlouho jsem je neviděl… Dalibor Buš, Růžena Dvořáková, Milan Holenda, Dominik Teleky, Simona Hába Zmrzlá, Tomáš Žilinský… Jsou ve formě. Vtipní, ohební, bleskově se převtělují do podob politických „hvězd“. Karikují je s espritem a sžíravou nadsázkou.
Ústřední postavou kabaretu je postava předsedy vlády Andreje Babiše. Je předváděn v pohodlí domova, při přípravě legendárních blogů „Čau lidi“ i v okamžicích veřejných projevů.
Dominik Teleky ho hraje excelentně. Přednes textu písně Ať vir i nadále zůstává s touto krajinou, je nezapomenutelný… Zrovna jako ekvilibristický tanec s prvky pantomimy z úvodu pořadu.
Herecká parta s chutí ukazuje život v zemi, která je „Best in Covid“.
Růžena Dvořáková listuje v kalendáriu pandemických událostí. Milan Holenda zpodobňuje politickou tragédii zpívajícího ministra Adama Vojtěcha. Svůj díl dostává ministryně Alena Schillerová a její marnivý účes v neodolatelném podání Tomáše Žilinského.
Distanční výuka tělocviku vedená Daliborem Bušem má kouzlo nonsensu. Vrcholnou ukázkou dada humoru je příjem rodičky v porodnici, kterou šetří bezpečnostní pracant na přítomnost korona viru. Simona Hába Zmrzlá a Dalibor Buš kruté srandě rozumějí.
Závěrečnou vizí blanických rytířů kabaret končí. Pointa je velmi hořká. Rytíři se nedohodnou na výjezdu z hory, protože nedokázali zjistit, že je v Čechách skutečně nejhůř. Proto budou čekat na další „průser“…
Múza se ptá: Tak jak, zasmál jste se?
Zasmál. Jenom teď nevím, proč je z toho neviditelného Covidu celosvětový boom, který ničí vše, i ekonomiku. Ptám se, je tento virus lidským bytostem vůbec nebezpečný, či nikoliv?
Starý pane, toť otázka, řekla Mab.
Po chvíli dodala: Obávám se, že kdyby na ni „Provázci“ odpověděli, nehráli by kabaret…
Brno – Komín, 9. 12. 2020
Divadlo Husa na provázku, Brno – Pandemický kabaret herců Divadla Husa na provázku. Epidemiologicky nezávadný kabaret s písněmi, scénickým tancem a prvky trapna, věnovaný na podporu obecně prospěšné společnosti Podané ruce, jíž připadnou všechny vybrané finanční prostředky. Text: Tereza Volánková a Kateřina Menclerová, režie: Tereza Volánková. Hrají: Dalibor Buš, Růžena Dvořáková, Milan Holenda, Dominik Teleky, Tereza Volánková, Simona Hába Zmrzlá, Tomáš Žilinský. Premiéra 8. 12. 2020 od 20 hodin. Za projektem stojí Tripitaka a GNOMON Production s podporou TIC Brno. Káznice LIVE se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury. Projekt zaštiťuje primátorka statutárního města Brna JUDr. Markéta Vaňková.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 623)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)