Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Paměti, záznamy a deníky Zprávy

    Vyzývám vedení divadla, města i celého kraje

    Slovácké divadlo v Uherském Hradišti se vzhledem ke své tíživé finanční situaci v důsledku covidových opatření rozhodlo sáhnout k razantnímu opatření. K 31. květnu tohoto roku ukončuje stálý pracovní poměr sedmi hercům, kteří v divadle byli v dlouhodobém stálém angažmá, a jejich spolupráci s divadlem převede na licenční smlouvy. Jedná se o tyto herce: Jaroslava Tihelková, Monika Horká, Anna Pospíchalová, Alžběta Mahdalová, Petr Čagánek, David Macháček a Martin Hudec – všichni jmenovaní nabídku přijali.

    Slovácké divadlo. Foto Facebook

    Na toto rozhodnutí reagoval prezident Herecké asociace Ondřej Kepka otevřeným dopisem, na který odpověděli ředitelka Slováckého divadla Libuše Habartová a umělecký šéf Lukáš Kopecký. Oba dopisy zveřejňujeme.

    Otevřený dopis Prezidenta Herecké asociace k situaci ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti


    Jsem velmi pobouřen situací ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti, kde s několika členy hereckého souboru byla ukončena trvalá spolupráce.

    Jakkoliv chápu současnou tíživou finanční situaci zřizovatele divadla – tedy města Uherské Hradiště – nechápu, proč je nutné vše řešit narušením toho nejcennějšího – hereckého souboru. Navíc v dnešní tíživé celospolečenské situaci.

    Všichni dobře víme, jak citlivý je umělecký soubor každého divadelního tělesa. Slovácké divadlo je chloubou nejen města, kraje či Moravy, ale je chloubou celé České divadelní sítě. Důkazem úspěšnosti divadla jsou četné nominace i získané odborné ceny, Ceny Thálie a další ocenění.

    Slovácké divadlo bylo vždycky pro ostatní soubory vzorem kvalitního uměleckého celku, který fungoval jako úspěšný tým obdivovaný nejen svými diváky, ale i divadelními odborníky.

    Situace je o to složitější, jakým způsobem bylo s některými herci zacházeno. Podle našich informací bylo s nimi jednáno velmi nestandardně, neměli možnost kvalitně celou situaci promyslet a poradit se, byli nuceni podepsat nové smlouvy okamžitě, podle mne tedy pod nátlakem.

    Je zarážející a znepokojující, že takový přístup zvolilo vedení divadla a potažmo vedení města, které by mělo být spíše hrdé na svůj umělecký drahokam.

    Vyzývám vedení divadla, města – ale i celého kraje – aby celou záležitost prověřilo, zvážilo a odvrátilo tak velkou ostudu, která se na bedra zřizovatelů řítí.

    S velkým znepokojením

    Mgr. et Mgr. Ondřej Kepka
    Prezident Herecké asociace, herec a režisér

    /Dopis naleznete na webových stránkách HA – zde/

    ///

    Otevřený dopis ředitelky a uměleckého šéfa Slováckého divadla v reakci na otevřený dopis prezidenta Herecké asiciace k situaci va Slováckém divadlu uherské Hradiště

    Dopis naleznete na webových stránkách Slováckého divadla – zde/

    ///

    Více na i-DN:

    Sofiina volba Slováckého divadla

    /Z více zdrojů pro i-DN zpracoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 1. dubna 2021

    Komentáře k článku: Vyzývám vedení divadla, města i celého kraje

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Neumím domyslet,
      co rozhodnutí šéfů uherskohradišťského divadla a magistrátu znamená. Pokud by je následovala i další divadla, možná by to vedlo k zániku některých souborových divadel či jejich zásadní proměnu. Možná ale jde jen o časově omezené fungování jednoho subjektu v důsledku pandemií vyvolané situace a vše se po jejím překonání vrátí zpět. Nicméně se mi zdá velmi nevhodné nyní, kdy není téměř možné získat v oboru jiné příležitosti, někoho z divadla – zvlášť je-li v angažmá mnoho let, jak je tomu u mnohých ze SD – propouštět.
      To se zkrátka nedělá. Divadlo vždycky – aspoň pro mě – znamenalo nejen „fabriku“ na inscenace, ale především komunitu lidí, kteří se respektují a podle toho chovají. Tedy – například nyní – by si všichni zaměstnanci včetně vedení divadla mohli percentuálně snížit plat tak, aby divadlo mohlo přežít (je-li zaměstnanců 70 a propuštěných 7, znamenalo by to tedy zhruba 10% u každého, a spíše – vzhledem k proponovaným následným smlouvám a předpokladu, že herci nepatřili v žebříčku výše platů v divadle k nejvyšším – i mnohem míň). A koncepční zásahy včetně případného zeštíhlování souboru řešit, až se situace zase dostane do normálu. Ale možná ctím zásady, které dnešní svět (již) neuznává.

      02.04.2021 (20.24), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Aleš Hejcman

      Avatar

      Pokud tvoří mzdového náklady
      téměř 80% z 50 milionového rozpočtu divadla a zřizovatel příspěvek na provoz (který by měl pokrývat mandatorní výdaje) nijak nekrátí, zůstává otázkou, zda-li bylo nutné „šetřit“ formou rozvázání pracovního poměru zaměstnancům uměleckého souboru. Nezbývá než doufat, že se podobné kroky nestanou precedentem pro jiné zřizovatele či vedení organizací.

      07.04.2021 (22.29), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,