Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    20. září—4. října

    20. září

    Filharmonie Hradec Králové
    připravila slavnostní koncert na oslavu narozenin zpěvačky Soni Červené. Na podium jí přišli gratulovat zástupci města, kraje a hradeckých divadel. Soňa Červená za doprovodu orchestru přednesla Ullmannův melodram Láska a smrt korneta Rilkeho. Naplněný sál si vynutil přídavek – melodram Aleše Březiny Balada na A, zvaná A-ha! sč/hul

    21. září

    Brněnské příspěvkové organizace dostanou na příští rok o pětinu méně peněz od města. Vedení města tyto drastické škrty přitom zdůvodňuje tím, že musí nutně opravit a dostavět kanalizační síť a vybudovat tři retenční nádrže za dvě a půl miliardy korun. Od Evropské unie dostaneme 980 milionů korun, zbývající 1,5 miliardy musíme sehnat sami. Právě o tuto částku se po dobu dvou let sníží dotace příspěvkovým organizacím, vysvětlil brněnský primátor Roman Onderka. Městské divadlo dostane o třicet milionů méně. Národní divadlo přemýšlí o tom, kde ušetřit. Podle nejčernější varianty budeme muset zrušit plánované premiéry, omezit provozní náklady, ale také snížit platy a zdražit vstupné…Jedním z řešení situace je i to, že si na další provoz vezmeme půjčku. Tu budeme schopni splatit po třech letech, kdy nám magistrát začne opět přispívat podobnou částkou jako doteď, jak slíbil, uvedl ředitel Národního divadla Brno Daniel Dvořák.

    22.září

    Kryl obrazem V rámci vydávání úplného díla básníka a písničkáře Karla Kryla z archivu Supraphonu vyšlo DVD Karel Kryl – koncerty 1989/1990. Je na něm 21 písní, které natočila Československá televize na jeho vystoupeních těsně po listopadu 1989. Pro sběratele je ještě cennější úvodní Intro – nahrávky písní Marat ve vaně a Morituri te salutant z roku 1969, které Kryl natočil do pořadu Jizvy, jiskry, jistoty. Dostupné jsou už jen dvě další, jedna točená na playback (Morituri te salutant) a jedna v nedostatečné kvalitě. Pozvánku do Dex klubu z roku 1967 s písněmi Srdce a kříž a Pieta odvysílala ČT v noci z 1. na 2. října. Jde o setkání umělců v ostravském klubu Dex, které moderovali Jaroslav Göbl a pozdější ministr kultury Pavel Dostál. Vedle Kryla v něm vystoupili např. i spisovatel Pavel Bošek, skupina Bluesmen či zpěvačka Hana Ulrychová. hul

    Světlo v Berlíně Stálý spolupracovník DN, fotograf Viktor Kronbauer, se prezentoval v Berlíně výstavou divadelních fotografií Světlo v akci. Na velvyslanectví České republiky ve Wilhelmstrasse představil snímky z několika posledních ročníků Pražského festivalu divadel německého jazyka. Na vernisáži, navštívené respektabilními osobnostmi německého kulturního života, výstavu uvedli velvyslanec Rudolf Jindrák, ředitelka festivalu Jitka Jílková a dramaturg této významné přehlídky Petr Štědroň. br

    24. září

    TV Babí Jar Česká televize uvedla záznam provedení 13. symfonie Babí Jar Dmitrije Šostakoviče, nejpodstatnější projekt letošního ročníku festivalu Smetanova Litomyšl. Symfonii pro basové sólo (Peter Mikuláš), smíšený sbor (Brněnský filharmonický sbor) a orchestr (Symfonický orchestr hl. m Prahy FOK) dokonale provedl dirigent Zdeněk Mácal jako pietní připomínku masakru pětatřiceti tisíc Židů, zavražděných nacisty v rokli Babí Jar u Kyjeva v září 1941. Šostakovič komponoval na stejnojmennou poému Jevgenije Jevtušenka počátkem 60. let a nebezpečně provokoval sovětské totalitní protižidovské nálady, neboť z jeho pateticky vznosné a smutné kompozice bylo zřejmé, že se neobrací jen do minulosti. Podobná díla ovšem nejsou zrovna příjemná, zvlášť v dnešní povrchní době, však výjimečné provedení symfonie v Litomyšli nebylo vyprodané. Česká televize svůj záznam doprovodila dokumentárním pořadem Martina Kubaly (ČT 2 21. 9.) o masakru i o vzniku Šostakovičovy symfonie: věcné záběry dokumentů a strohé konstatování faktů byly nejúčinnější metodou, jak hrůznou událost a její uměleckou reflexi prezentovat. her

    26. září

    Mezinárodní hudební festival Struny podzimu ve Státní opeře Praha zahájila slavná americká jazzová zpěvačka Dee Dee Bridgewaterová. Držitelka prestižních cen Grammy a Tony se za Pražany vrátila po pěti měsících tentokrát i s kvartetem.

    28. září

    A my Češi máme názor
    V Mostě se konal Happening ke stému výročí otevření historické budovy Městského divadla. Tisícihlavý průvod šel od divadla z centra města až k budoucímu jezeru Most, kde stála původní historická divadelní budova. Na tomto místě byl připravena samotná akce, jejíž program mapoval stoletou historii mosteckého divadla. Zakončil jej „odpal“ pětimetrové papírové repliky původní podoby divadla. Scénář happeningu měl na starost oblíbený herec Městského divadla Jiří Kraus. Nechybělo položení základního kamene, německy mluvící řečník s odkazy na německý původ vzniku mosteckého divadla, kterému vzápětí kontroval zaručeně pravý protestní pamflet. Po „odpalu“ starého divadla se mostečtí divadelníci vrátili do domovské budovy na předpremiéru projekce dokumentárního filmu Dům zasvěcený múzám scenáristy Vlastimila Nováka, který natočil režisér Martin Studecký. ib

    (více na i-DN)

    Jiřina Bohdalová se zúčastnila jako čestný host oslav 80. výročí založení pražské zoo. Herečka měla pokřtít v srpnu narozené hříbě koně Převalského, které nakonec ředitel zoo Miroslav Bobek pokřtil na její počest jménem Primula Bohdalová.

    29. září

    Druhý ročník moravského festivalu Musica Holešov zahájila Händelova opera Acis a Galatea v provedení Czech Ensemble Baroque Orchestra and Choir s dirigentem Romanem Válkem v režii Jany Janěkové. Raně barokní holešovský zámek vytvořil pro uvedení právě této Händelovy pastorální opery podle jednoho z příběhů 13. knihy Ovidiových Metamorfóz spřízněný prostor, blízký baroknímu venkovskému sídlu Cannons vévody z Chandosu, kde bylo v létě roku 1718 toto Händelovo dílo na anglický text poprvé uvedeno.

    Ředitel Jihočeského divadla v Českých Budějovicích Jiří Šesták zřídil funkci generálního hudebního ředitele opery Jihočeského divadla. Od 1. listopadu ji bude zastávat argentinský dirigent a skladatel italského původu Mario De Rose (na snímku), který od roku 2003 žije ve Vídni. Ve světě je známý především jako dvorní dirigent koncertů svého krajana Josého Cury, jehož doprovázel také vloni na koncertě v Českém Krumlově a letos řídil představení Komediantů před Otáčivým hledištěm. Postupně přebere řízení některých stávajících inscenací, nastuduje několik symfonických koncertů a připraví pro příští českokrumlovské léto Verdiho operu Rigoletto. Změny směřují k dalšímu přibližování jihočeské opery k evropským standardům, řeší také odchod dosavadního šéfdirigenta Martina Peschíka. her

    Sólo pro… Cheb V Chebu začal 16. ročník jediné české profesionální přehlídky monodramat Festival divadla jednoho herce. Vedle klasické činohry nabídl festival pantomimu, tanec, loutky a prostor dostala dokonce i velmi specifická odrůda sólohereckého divadla – stand-up comedy – jež u nás v poslední době získává čím dál větší oblibu. V programové nabídce bylo celkem jedenáct inscenací (z toho tři zahraniční), nepočítaje zmíněné Na ležáka a speciální off-program pro děti a jejich rodiče, projekt Střelnice kostýmní výtvarnice Daniely Klimešové. mel

    (více ve festivalovém
    zpravodajství na i-DN
    )

    30. září

    ND poprvé v Soulu Činohra Národního divadla vystoupila s inscenací Věci Makropulos na 5. ročníku Světového festivalu národních divadel v jihokorejském Soulu a zahájila tak Dny české kultury. Všechna tři představení se odehrála na hlavní scéně Korejského národního divadla. Hostování bylo úvodní akcí pětitýdenního českého festivalu Czech Points in Seoul, v jehož rámci se na konci října uskuteční nejen čtyřdenní Dny Prahy v Soulu, organizované magistráty obou hlavních měst, ale česká kultura se představí více než dvěma desítkami akcí. Od vystoupení Pražské komorní filharmonieVirtuosi di Praga přes koncertní turné tria Emila Viklického po premiéry dvou českých muzikálů, výtvarné a fotografické výstavy, filmový festival, taneční představení a literární večer. I zásluhou hostování Národního divadla vyjde do konce roku první korejské vydání této Čapkovy hry. sta

    (více na i-DN)

    1. října

    Popelčiny piruety V pražské Tesla Areně se konala premiéra „muzikálu na ledě“ Popelka. Na ledě stála variabilní scéna Petra Hlouška, umožňující proměny prostoru v zahradu, zámek i stavení, kde bydlí Popelka s otcem, macechou a dvěma nevlastními sestrami. V hlavních hereckých a pěveckých rolích vystoupili známí herci a zpěváci (hudba Petr Malásek, texty Václav Kopta) Jiří Korn (Čaroděj, vypravěč), Vlastimil Harapes s Danou Morávkovou (Král a Královna), Hana Křížková (Macecha) či Sabina Laurinová (nevlastní sestra Nora). Hlavní hvězdou však byl Martin Dejdar v roli Komořího, který jako snad jediný dokázal ve velkém prostoru herecky nabídnout víc než křik, přehnaná gesta či sošné postoje. hul

    Karlovarské Městské divadlo zahájilo novou sezonu festivalem nazvaným Best Fest, který ve zkušební podobě mohli navštívit lidé už loni. Protože ohlasy byly vesměs pozitivní, opakuje se letos v rozšířené podobě. Až do 31. října nabídne KMD osm představení, kdy hlavním kritériem pro jejich uvedení byla například velká divácká úspěšnost a ocenění odborné kritiky. Přehlídku zahájil domácí činoherní soubor Karlovarského městského divadla, jenž byl letos obnoven po sedmileté pauze zaviněné jeho zrušením. Na scéně se tak objevili herci, kteří v Karlových Varech řadu let působili, například Lucie Domesová a Petr Křiváček.

    Švanďák sobě Smíchov pláče, Brooklyn spí. Pod tímto slibným názvem se skrývá snímek, který si napsal, zahrál, nafilmoval a sestříhal soubor Švandova divadla k oslavám 130. výročí založení smíchovské scény a jenž měl zde premiéru za účasti všech zúčastněných a kamarádsky zainteresovaných. Přesněji vzato, scénář sepsal umělecký šéf Dodo Gombár, který se zhostil i režie, s produkcí pomáhal ředitel Daniel Hrbek a kromě smíchovského souboru si ve filmu zahráli též herci ze Zlína či Brna. Při pokusu převyprávět děj bych si na klávesnici mohl vykloubit několik prstů, takže to vzdám. Jisté je tolik, že se příběh odehrává ve Švandově divadle a blízkém smíchovském okolí a že herci se sympatickou zaujatostí předstírají seriózní tvorbu na stříbrném plátně. Rozptyl motivů je širší než výbuch granátu. Očividně však převažují motivy ezoterické a jevy parapsychologické, na ocet nezůstanou ani scénky hubačovsky srdcervoucí jako např. hádka sourozenců o byt a peníze, kterou přes dveře slyší umírající matka. Lehce iritující jsou výstupy, kdy se herci jakoby nedokáží vyjádřit a vyrábějí tím vtipné trapno. K milým libůstkám tvůrců (Gombár, Hrbek) patří scény ze střižny, kdy se dohadují nad celkem, který působí dojmem, jako by svou střihovou skladbou řídili auto s dvěma volanty. der

    2.října

    Holomíčkovo město V rámci cyklu Divadla Na zábradlí Čí je město?, týkající se také fotografické výzdoby v divadelní kavárně, byla zahájena výstava Bohdana Holomíčka. Nenápadné, ale velice evokativní snímky představují Prahu spíš v nedbalkách než ve slavnostním, na záběrech z období normalizace často vtipně glosují rozpor mezi oficiálními velkohubými hesly, visícími i na těch nejméně uvěřitelných místech, a všední realitou. Součástí neformální vernisáže, jíž se zúčastnilo mnoho imponujících osobností z fotografické branže, bývalého disentu i z okruhu autorových přátel, bylo také promítání několika dia-souborů. První z nich byl gratulací k pětasedmdesátinám Václava Havla, složený z mnohaletého fotografování oslavence na Hrádečku (Holomíček promítání tohoto setu „podbarvil“ nahrávkou skupiny DG 307). br

    TV Vyšinuté namlouvání
    Televize Nova uvádí cyklus Soukromé pasti, který má u milovníků dramatických příběhů dobrou pověst, zatím posledním titulem tohoto ambiciózního projektu je titul V síti. Režisér a scenárista v jedné osobě Jan Prušinovský v dobře obsazeném thrilleru upozorňuje na nebezpečí internetových léček, v nichž se mohou realizovat psychicky vyšinutí jedinci. Nekonečné „projíždění“ kvanta zpráv vede k neosobnímu přístupu k druhým i v intimních vztazích. Důkaz o tom podává příběh mladistvého počítačového suveréna, který své znalosti a um využije k zákeřnému intrikaření. V hlavní roli zavilého psychopata zaujmul Kryštof Hádek, v partu jeho „oběti“ se dařilo Pavle Beretové. Také o Jaroslavu Pleslovi v třetí hlavní roli i Haně Maciuchové, Pavlíně Štorkové a Václavu Neužilovi v epizodách je možné se vyjádřit pochvalně. br

    4. října

    Takový je život… Budova Strašnického divadla v Praze se oficiálně stala padesátiletou… Oslavy, jež probíhaly od 11 hodin dopoledne a vyvrcholily večerním představením nejúspěšnější inscenace současného repertoáru – hrou Testosteron – a následným koncertem zdejší herecké skupiny, jež si říká SeLaVi, se nesly v retro stylu 60. let. Divadlo Solidarita bylo dostavěno a uvedeno v provoz v roce 1961. Jak jeho původní název inspirovaný jménem sídliště, kde budova stála, tak i její architektura byly poplatné době, ve které byla postavena – reálnému socialismu. V letech 1983 – 1992 bylo dnešní Strašnické divadlo domovskou scénou Divadla Járy Cimrmana. Od roku 2004 bývalé Divadlo Solidarita provozuje společnost Divadlo Company.cz. Prvním krokem této společnosti byla změna názvu na Strašnické divadlo. Druhým krokem bylo vytvoření jediného repertoárového divadelního uskupení v Praze 10, uvedla Eva Bergerová, ředitelka Strašnického divadla. vš

    (více na i-DN)

    • Autor:
    • Publikováno: 14. října 2011

    Komentáře k článku: 20. září—4. října

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,