Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 650)

    Polehávám. Je květná neděle. Začínají Velikonoce. Kříže v kostelích se halí do fialových roušek.

    Pod Stránskou skálou kvetou houfy konikleců… Foto Mab

    Múza šeptá: Pod Stránskou skálou se sluní ještěrky a kvetou houfy konikleců…

    Jaro je radost, vzdychl jsem a zavřel oči.

    Ťuky, ťuky, ťuk…, ťuká mi Mab na čelo. Snad byste nespal, budeme si hrát na kvíz. Co vám říká „cool“ dramatika?

    Devadesátá léta minulého století. Jednou z představitelek proudu „cool“ dramatiky byla Angličanka Sarah Kane. In yer face, což se dá přeložit v tváři divadla nebo lépe – tváří v tvář divadlu… řekl jsem aniž bych otevřel oči.

    Dobře, dobře… a Hack reality? 

    Heklá, heknutá, hekři. Uzmutá, jetá, narušená skutečnost…

    Alexandra Bolfová?

    Divadelní režisérka. Čtenářka Mudrování…

    Buranteátr?

    Stálice brněnského experimentujícího divadla intelektuálů, sídlící v Sokolském domě na Kounicově ulici…

    Self?

    Předpokládané jádro osobnosti člověka mající vlastní motivační sílu. Používá se myself – já sám, yourself – ty sám, himself – je work on it himself, pracoval na tom sám, zívl jsem a opět usnul…

    Z dáli ke mně dolehl múzin hlas: Nespěte divochu, nebo zaspíte i soudný den… Vzhůru do divadla, online premiéra inscenace Buranteatru a Alexandry Bolfové Self právě začíná.

    Nebohý člověk na invalidním vozíčku medituje o problému cestování. Zkroucenými prsty deformovaných dlaní se dotýká ovladače. Vozík předvádí, co umí. Otáčí se, popojíždí a krouží kol své osy. Praská to, prská, lupe. Snímací technika vítězí nad technikou stroje. Mluvní projev aktéra se stává nesrozumitelným. Chvílemi se rejdící vozík i tvář herce propadají do tmy.

    Do  dění vstupuje pohledný mladík. Ošetřovatel. Hovoří s nebožákem. Vozík prská, takže nevím o čem. Objevuje se dívka. Asi milá pohledného mladíka. Ona ho má ráda, on ji nikoliv.

    Jejich slova luštím jen v okamžicích, kdy vozík stojí a neprská…

    Mluvní projev aktéra se stává nesrozumitelným… Foto Facebook

    Nebohému ošetřovatelé navlékají výzkumný oděv podobný svěrací kazajce s tuhým trychtýřem halícím krk a hlavu. Límec bliká. Je to strašidelné. Mefistofelovské…

    Nehybný nazývá dívku maminkou. Mladík je stižen záchvatem pohybové křeče údů…

    Mumlám: Múzo, je to zlý sen, neorientuji se.

    Múza šeptá: Hack reality otce, matky, syna, ženy, muže, dítěte, pečujícího, opečovávaného… člověka, narcisty.

    Scénická hudba prská také. Spolu s hereckými výkony tvoří koláž soužití mladé generace. Důležitá pro děj je lednička a svit televizoru. Záhadou se jeví rodičovství. Kdo je otcem a matkou nebohého?

    Mrazivá je scéna přemísťování nehybného těla ze starého vozíčku do luxusu moderního vehiklu.

    Bolest rodičů velká jest, však utrpení dítěte větší… Foto Facebook

    Múza šeptá: Bolest rodičů velká jest, však utrpení dítěte větší

    Vozík se vrtí, popojíždí, prská…

    Múza šeptá: Touha člověka po seberealizaci a sebeurčení je silnější než pud sebezáchovy…

    Inscenace šokuje i nadále. Předkládá scénu dějově nepochopitelnou. Absolventka muzikálového a divadelního herectví, slovenská herečka Dana Jaceková, hrající v představení dívku, žádá v pandemické době slovenskou instituci o možnost výjezdu k návštěvě své nemocné maminky…

    Introspektivní sonda do potřeb sebe samých v obyčejnosti lidského bytí… Foto Facebook

    Múza šeptá: Introspektivní sonda do potřeb sebe samých v obyčejnosti lidského bytí.

    Šeptám: Svět se posouvá a lidé si nerozumějí. Nastává snad čas nové apokalypsy?

    Prskající inscenace, provázená nechtěnými lapsy světel a tmy, končí děkovačkou.

    Běží titulky.

    Self

    Vrtat, šroubovat, spojovat, zatloukat. Ze začátku hromada desek, na konci celá scéna… Foto Facebook

    Autorská inscenace volně inspirovaná dílem britské autorky Sarah Kane, jedné z nejvýznamnějších představitelek in-yer-face dramatiky.

    Režie: Alexandra Bolfová
    Dramaturgie: Martin Hodoň
    Scénografie: Karolína Srpková
    Kostýmy: Eliška Drastíková
    Light design: Anna Laborová
    Hudba: Pjoni
    Asistentka režie: Eliška Zárecká
    Zvuk: Tereza Papáčková
    Produkce: Klaudia Klembarová
    Technické zajištění, výroba: Jiří Zach, Vojtěch Koláček, Jaroslav Ryška
    Inspice: Martina Ipserová

    Hrají: Dana Jaceková, Mark Kristián Hochman, Daniel Rampáček

    Střih: Adam Gazárek
    Kamera: Aleš Záboj, Jan Šmach, Hugo K. Kundráčik

    Děkujeme Ateliéru audiovizuální tvorby a divadla Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně a Studiu Marta v Brně.

    Pod Stránskou skálou se sluní ještěrky… Foto Mab

    Skolila mě únava.

    Mab šeptala: Herci byli velmi dobří, přesvědčiví

    Brno – Komín, 31. 3. 2021 


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 650)

    1. Zdeněk Pololáník

      Avatar

      Venku zima,
      větší než byla o Vánocích, studený vítr je velmi nepříjemný. Můžeme si však v teple domova při článku J. Tučka vytvořit v duchu předjaří a hlavně si s poukázáním na první květy a živočichy, které opouštějí svůj přezimovací prostor, uvědomit, že příchod jara nezastaví ani situace, která nás všechny tak obtěžuje, a sluneční paprsky nebudou jen svítit, ale i hřát, a stejně tak se nedá udržet pasivní vyčkávání na plné obnovení různých činností a lidská činorodost začíná hledat a zkoušet nové alternativy. Homo sapiens se musí probudit z letargie způsobené událostmi stejně jako ostatní tvorové, ze zimního spánku.
      Aprílové změny nezastaví příchod máje.

      04.04.2021 (14.34), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,