Zrychlený svět a ztráta perspektivy
Do Bytového divadla v Košické 21 v pražských Vršovicích se na přelomu července a srpna vracejí čerství absolventi DAMU a JAMU, aby ukázali, jak jejich generace vnímá uměleckou práci a o čem skutečně chtějí hrát.
Umělecká skupina OLDstars uvádí letos v létě dvě premiéry britských současných dramat o lidech a vztazích ve stále se zrychlujícím a globalizovaném světě. Herci, kteří byli po několik sezon skryti v útrobách hereckých škol, se vracejí do místa svých divadelních začátků a ukazují, že generační divadlo je stále silným fenoménem.
Jako první uvádí nyní soubor OLDstars premiéru a první reprízy inscenace hry jednoho z nejúspěšnějších současných britských dramatiků Joe Penhalla Láska a porozumění. V režijním vedení šéfa souboru Tomáše Staňka vznikla inscenace o lidech, kteří se tak usilovně snaží najít víc štěstí v životě, až ničí i to dobré, co doposud měli. V rolích egoistických čerstvých „dospěláků“ snažících se vytřískat ze stereotypu života něco víc se představí odchovanci souboru OLDstars Karolína Vaňková, Samuel Toman a Tomáš Weisser.
Hru dalšího britského současníka Duncana Macmillana Plíce si pro svou druhou režii pod hlavičkou OLDstars vybral herec Národního divadla Matyáš Řezníček. V rolích bezejmenného mladého páru se na začátku srpna představí Eliška Vocelová a Petr Jeřábek. Netradiční lovestory, která se odehrává na pozadí blížící se globální katastrofy, hledá odpovědi na nejpalčivější otázky dnešních třicátníků. Mohla bych lítat příštích sedm let do New Yorku a zpátky každý den a pořád bych zanechala menší ekologickou stopu, než když si pořídím dítě. Deset tisíc tun CO2. Tolik váží Eiffelovka. Porodila bych Eiffelovku.
Intimní prostor Bytového divadla v Košické nabízí neobyčejně blízký divadelní zážitek až filmového charakteru. Hranice mezi představením a realitou se pocitově stírá a vtahuje diváka takřka až do centra děje.
///
Joe Penhall / Marta Skarlandtová: Láska a porozumění. Hrají: Samuel Toman, Tomáš Weisser a Karolína Vaňková. Režijní vedení: Tomáš Staněk. Výprava: Jakub Cibula. Premiéra: 26. července 2021. Nejbližší reprízy: 29. a 30. července 2021.
O autorovi: Joe Penhall je britský dramatik a scénárista známý především hrou Blue/Orange, za kterou získal prestižní cenu Laurence Oliviera, nebo Slyšet hlasy, která se dočkala i svojí filmové adaptace. Je také tvůrcem seriálu Mindhunter z produkce Netflix.
///
Duncan Macmillan / Kateřina Holá: Plíce (Love story na pozadí globální katastrofy). Hrají: Eliška Vocelová a Petr Jeřábek. Režie: Matyáš Řezníček. Premiéra: 9. srpna 2021. Reprízy: 10. a 11. srpna 2021.
O autorovi: Duncan Macmillan je současný britský autor a režisér. Do povědomí veřejnosti se zapsal především dílem Lidé, místa, věci nebo Monster. Jeho drama Plíce se po úspěšné premiéře ve Washingtonu a několika zahraničních uvedeních vrátilo v roce 2019 na britské jeviště do Old Vic, kde se loni stalo hitem online divadla v době koronavirového lockdownu.
…
OLDstars z.s. jsou nezávislá umělecká skupina sdružující studenty a absolventy různých uměleckých škol. Ve svém klubovém sklepním prostoru HarOLD a bytovém divadle Košická v pražských Vršovicích inscenují nejrůznější texty české i světové dramatiky, organizují benefiční festival v klášteře v Roudnici nad Labem, dříve také na hradě Helfenburk u Bavorova a festival studentského divadla v Divadle v Celetné.
Komentáře k článku: Zrychlený svět a ztráta perspektivy
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Vladimír Hulec
Byl jsem
v pondělí na pražské premiéře Penhallovy Lásky a porozumění a příznivcům činohry doporučuju. Čisté herectví bez jakýchkoli vedlejších pomůcek (ani scénická hudba nezní), jen tři aktéři a jednoduchá scéna (funkční objekt, sloužící jako stůl, postel či operační lůžko), akce a slovo. Hraje se uprostřed diváků, těsně (někdy pár centimetrů) před nimi, a dobře napsaný, přímočarý text – jakkoli v mnoha ohledech „spotřební“, bez existenciálního či jiného přesahu o lidech dnešního konzumního světa, kteří si se sebou nevědí rady, až se jim jejich životy vymknou z rukou – vás skrze herce, jejich nasazení a schopnost být autentičtí, a přitom udržet charakter postav a rychlý (až zběsilý) rytmus inscenace vtáhne.
Tak podle mne vypadá kvalitně zpracované konverzační drama pro mladé diváky.
28.07.2021 (12.28), Trvalý odkaz komentáře,
,