Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Kontext

    Pád Vladimira 518

    Jedním ze specifik DSC Gallery je práce se silnými osobnostmi. Dokladem toho je aktuální výstava Vladimira 518 nazvaná Pád. Autor v ní představuje soubory svých pláten a kreseb, inspirované hledáním primitivních forem a odkloněním od kalkulované estetiky.

    Jaké je napětí mezi lidskou animalitou a společenskou tendencí k vytváření systému? Má být součástí dnešního statusu umělce a jeho projevu moralizující stanovisko? A je Vladimir mediátorem, který soudí společnost?

    Odpovědí můžou být slova kunsthistoričky Karolíny Juřicové: Myslím, že je umělecké vyjádření nutno reflektovat z pozice diváka. Sebereflexe každého z nás podporuje proměny našich úsudků, mnohdy předsudků. Umělec by se měl zříct pozice soudce, stejně tak, jak to dělá Vladimir 518. Tím se mu daří probouzet emotivitu a obrazy jsou průhledem do situací, které jsme sami v životě prožili.

     

    Pád značí pro autora střet, který by měl pomoci a podnítit k novému úhlu pohledu. Toto téma je na výstavě  rozpracováno skrze několik médií. Zvukové video sekvence, textové citace, objekty, malby a kresebné série rozvíjejí vedený příběh dle scénáře autora. Příklony k primitivismu napomáhají k rozmlžení symboliky dobra a zla. Jak míní Vladimir 518: Stále více přestávám věřit na princip ‚my‘ a ‚oni‘. Stále více se snažím vyvarovat toho ‚oni‘. Protože když se skutečně přísně sebeanalyzuju, tak vidím, že peklo i ráj si člověk nosí v sobě. Každý z nás je vrchol evoluce i odporný sebestředný monstrum. Ateliér je pro něj úkrytem, který funguje jako obrana vůči světu a zároveň je tvorba pro něj únikem a arteterapií.

    Ateliér je pro Vladimira 518 úkrytem, který funguje jako obrana vůči světu a zároveň je tvorba pro něj únikem a arteterapií. Foto archiv DSC Gallery

    Nejen to se ale odráží v zobrazivosti děl Vladimira 518, který se dokáže úderně vyjadřovat slovem, hudbou a výtvarným projevem. Nutkání vztahovat se k zavedeným systémům je pro Vladimira 518 hnacím motorem. Vše se odvíjí od konfrontace, která vždy přináší proměnu. Při otázkách, proč se vyjadřuje právě skrze obrazy a jakým způsobem, Vladimir 518 říká: Je to vlastně hledáni primitivního výtvarného jazyka, určité surovostii, byť člověk logicky nalézá pouze další formu jiné estetiky. Popírá díky ní sice ambici po nějaké dokonalosti, nalézá ovšem jinou hodnotu, a tou je silná soustředěnost na obsah. Z pohledu autodidakta se naplno oddává nejistotě a ocitá se cíleně na hraně možností výtvarného sdělení.

    Promyšlený koncept výstavy obsahuje různé aktivity s ní související. Především komentované prohlídky s autorem, který na nich představí svá vybraná díla. Věnovat se bude i starším a aktuálním pracem na papíře, které mají v rámci projektu zásadní prostor. O aktivitách galerie průběžně informuje pomocí Instagramu a FB DSC Gallery.

    ///

    Vladimir 518. Foto DSC Gallery

    Vladimir 518
    (vlastním jménem Vladimír Brož, nar. 1978, Praha)

    Začínal jako výrazná postava pražské graffiti scény. Později se věnoval především hudebním projektům, ilustracím, komiksu nebo scénografii. Spolupracoval s experimentální divadelní skupinou TOW (např. Noční můra, 2004 nebo Turing Machine, 2006), je spoluautorem projektu SPAM (Karel Gott Prager, 2009/ Interpretace černobílých struktur Zdeňka Sýkory, 2010/ BIT, 2010/ SMRT, 2014) nebo komiksových novin KIX. Samostatnou kapitolu tvoří hudební projekty: se skupinou PSH (Repertoár, 2001/ Rap’n’Roll, 2006 / Epilog, 2010), sólové projekty jako V 518 (Gorila vs. Architekt, 2008 / Flashback, 2012 / Idiot, 2013 / Ultra! Ultra!, 2017) za které získal řadu ocenění (cena Anděl 2008, 2013). Výrazným počinem je založení labelu a nakladatelství BiggBoss (2666: Praha Odyssey, 2006 / Kmeny, 2011/ Město=Médium, 2012 / Kmeny 0, 2013 / monografie Davida Černého, Lubomíra Typlta, Krištofa Kintery, Milana Dobeše, Vladimíra Ambroze aj.). Projekt Kmeny vznikl také jako dokumentární seriál pro ČT (2015), a zároveň byl realizován i jako rozsáhlý výstavní projekt pro Uměleckoprůmyslové muzeum Brno (2017). Je taktéž autorem výpravné publikace o českých umělcích s názvem Obsese (2015). Žije a pracuje v Praze. 

    • Autor:
    • Publikováno: 2. srpna 2021

    Komentáře k článku: Pád Vladimira 518

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,