Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Festivaly Zprávy

    Nezbývá než doufat, že nenastane kulturní půst

    Na novou sezonu 2021/2022 přichystalo Moravské divadlo Olomouc hned několik novinek. Diváci se tak mohou těšit na premiérové tituly Nabucco, Rok na vsi, Noc v Benátkách, Louskáček – Kouzelný příběh či Zánik samoty Berhof, ale také na aktivity nově vzniklého Ateliéru Moravského divadla Olomouc, díky nimž nahlédnou do zákulisí divadla a příprav inscenací. Zažít divadlo jinak a sdílet tyto zážitky s ostatními umožní také Klub mladého diváka Arter Olomouc. Pomyslným předvojem nabité divadelní sezony je pátý ročník festivalu Moravské divadelní léto, který odstartuje 20. srpna.

    Jiří Přibyl, Helena Beránková. Foto: Jan Procházka

    Když jsem v červnu loňského roku hovořil o tom, že divadlo přežilo jednu z nejtěžších zkoušek v historii, tak jsem ani v nejmenším netušil, jak bláhový a naivní jsem byl. Celá společnost a s ní i živá kultura byly teprve na začátku velmi složitého a bolestného období, které stále trvá. Během dlouhé pauzy, kdy zdravotníci, hygienici a další profese bojovaly s pandemií, za což jim patří úcta, dík a obdiv, jsme nezaháleli a mimo snahy o zapojení se do boje s virem jsme připravovali nové inscenace, projekty a udržovali v kondici stávající repertoár. Proto vám nyní můžeme představit celou škálu novinek. Nezbývá než doufat, že v říjnu opět nenastane kulturní půst a my budeme moci rozdávat radost a zážitky vám všem, doufá ředitel Moravského divadla David Gerneš.

    Marek Pešl, Vendula Nováková. Foto: Daniel Schulz

    Před návratem pod střechu divadlo čeká ještě jedna premiéra pod širým nebem. Komedie britského dramatika Robina Hawdona Dokonalá svatba zahájí v pátek 20. srpna v areálu Korunní pevnůstky pátý ročník festivalu Moravské divadelní léto. Inscenace v režii Michaely Doleželové a Romana Vencla, která se prvního uvedení měla dočkat už na konci ledna, zažije kromě premiéry na festivalu také I. reprízu, a to v pondělí 23. srpna. Moc se těším, i když naskočit do toho kolotoče bude náročné. Tato komedie má své tempo a my ho po půl roce musíme zase nakopnout a být ještě lepší, než jsme byli. Těším se na kolegy, na diváky, věřím, že bude krásné počasí a společně si to užijeme. Držím nám všem palce, říká Vendula Nováková, představitelka nevěsty Rachel.

    Vůbec poprvé bude na festivalu zastoupený operetní žánr. V sobotu 21. srpna se na jevišti představí klášterní chovanka Denisa, varhaník Célestin a další postavy populární operety Mamzelle Nitouche. Na neděli 22. srpna chystá Moravské divadlo dopoledne pro děti s pohádkovým představením Krysáci a ztracený Ludvík, hudební dílničkou, předčítáním z oblíbených dětských knih a dalšími atrakcemi. Po roce se na Korunní pevnůstku vrátí Sluha dvou pánů, letní přehlídku pak v úterý 24. srpna uzavře interaktivní detektivka Splašené nůžky, v níž si úlohy vyšetřovatelů vraždy zahrají sami diváci.

    Prvním premiérovým představením v budově Moravského divadla bude v pátek 3. září baletní Sólo pro tři inspirované tvorbou a životy tří zpívajících básníků Karla Kryla, Vladimíra Vysockého a Jacquese Brela. Inscenace v choreografii a režii dlouholetého uměleckého šéfa baletu pražského Národního divadla Petra Zusky se k divákům zatím dostala pouze v on-line podobě, a to 5. března letošního roku. V úvodu nové divadelní sezony tak konečně zažije plnohodnotnou premiéru, diváci se navíc mohou těšit na setkání s novými posilami souboru. Hlavní mužskou roli ztvární sólista Sergio Méndez Romero. Příznivci klasického baletu pak zažijí předčasné Vánoce na začátku listopadu, kdy bude mít premiéru nové nastudování jednoho z nejpopulárnějších baletů Petra Iljiče Čajkovského, tentokrát s názvem Louskáček – Kouzelný příběh. Inscenaci připraví umělecký šéf souboru Michal Štípa spolu s baletním mistrem Guidem Sarnem. Diváci se mohou těšit na představení, které je vtáhne do kouzelné vánoční atmosféry, na chvíle s překrásnou Čajkovského hudbou, nádhernými kostýmy a pohádkovou scénou Davida Janoška. Náš baletní soubor doprovodí orchestr opery a operety Moravského divadla, zdůraznil Štípa a dodal, že třetí baletní premiérou nové sezony bude adaptace románu Oscara Wildea Obraz Doriana Graye. Inscenaci nastuduje kanadský choreograf a režisér Paul Chalmer, premiéra je naplánovaná na 8. dubna 2022.

    Už na jaře zkoušel soubor činohry v divadelní budově adaptaci Vánoční koledy Charlese Dickense. Inscenace Pan Scrooge měla mít premiéru na začátku června, nakonec se dočká na začátku října. Pod divadelní úpravou je podepsaný uznávaný slovenský režisér Marián Pecko, v titulní roli se představí Lukáš Červenka. Další výraznou režisérskou osobností, která letos spolupracuje se souborem olomoucké činohry, je Miroslav Krobot, bývalý kmenový režisér Národního divadla v Praze a bývalý umělecký šéf pražského Dejvického divadla. Na konci listopadu bude mít premiéru adaptace novely prostějovského rodáka Vladimíra Körnera Zánik samoty Berhof. Protože víme, že se pánové Körner a Krobot vzájemně dobře znají a měli jsme za to, že tahle látka by pana Krobota mohla zajímat, zkusili jsme mu režii u nás nabídnout. Setkání s ním bylo velmi příjemné a zajímavé, akorát nám sdělil, že už divadlo režírovat nechce, protože vše, co na divadle toužil udělat, už zinscenoval, a tak si chce od klasického divadla na nějaký čas odpočinout. Když jsme se pak ale zmínili o autorovi a konkrétním titulu, přeci jen mu to nedalo a vzal si týden na rozmyšlenou. Po týdnu mi sám zavolal, že naši nabídku přijímá, zavzpomínal umělecký šéf činohry Roman Vencl a upozornil současně na to, že Körnerovo dílo se na jeviště Moravského divadla dostane vůbec poprvé.

    Rok 2021 měla velkolepě zahájit výpravná adaptace románu bratří Mrštíků Rok na vsi. Inscenace v režii Janky Ryšánek Schmiedtové, choreografii Miřenky Čechové a s hudbou oceňovaného Ivana Achera nakonec otevře rok 2022. Rok na vsi bude v našem pojetí zcela jedinečným zážitkem, který po mnoha letech spojí dohromady všechny tři soubory, tedy činohru, operu i balet. Toto velké výpravné drama bude opravdovou oslavou nedávného staletého výročí českého divadla v Olomouci, zdůraznil Vencl.

    Vloni uvedl soubor činohry v české premiéře divadelní úpravu francouzského filmového hitu Nedotknutelní. A adaptace filmové předlohy nebude chybět ani mezi novinkami sezony příští. Tentokrát vyjádříme poctu české kinematografii, protože tragikomedie Hraběnka od Ivana Hubače je působivým a jímavým přepisem legendárního Zámku v Čechách, v němž excelovala paní Jiřina Jirásková. V naší připravované inscenaci se v titulní roli představí Vlasta Hartlová, přiblížil Vencl. Poslední činoherní premiérou příští sezony pak bude americká konverzační komedie Dokud nás lež nerozdělí. Olomoucké publikum bude mít mimořádnou příležitost vidět tuto komedii jako vůbec první z celé České republiky. Moravské divadlo totiž získalo exkluzivní práva na první české uvedení, upozornil Vencl, který se ujme režie inscenace.

    Více než rok od původně plánovaného termínu premiéry se prvního uvedení na olomouckém jevišti konečně dočká inscenace jediné Beethovenovy opery Fidelio. Náš Fidelio měl být vloni připomínkou 250 let od Beethovenova narození a oslavou hudebního génia. Nyní se konečně chystáme postoupit k už tak dlouho očekávané cílové rovince. Mohutná síla Beethovenovy hudby a celková náročnost díla dokazují, že náš soubor je na mimořádně vysoké umělecké úrovni, popsal umělecký šéf souboru opery a operety Miloslav Oswald. Inscenaci nastudoval bývalý umělecký ředitel divadla v Ústí nad Labem Josef Novák. Na prosinec chystá soubor opery a operety hned dva velké dárky. Po sedmnácti letech se na repertoár vrátí slavná Verdiho opera Nabucco. Naše poslední inscenace z roku 2004 měla více než padesát repríz a během tohoto období jsem si sám k této opeře vybudoval dost silný vztah. Návštěvnost byla vždy velká, a to je také jeden z důvodů, proč jsem tento titul vybral do dramaturgie příští sezony. Věřím, že nová inscenace v režii Jany Andělové Pletichové a s kvalitním obsazením bude opět diváckým tahákem, sdělil Oswald. Tradiční předvánoční hit – Rybova česká mše vánoční – se pak dočká nové podoby, koncertní verzi nahradí inscenovaná. Příznivce operety jistě potěší jeden z nejuváděnějších titulů Johanna Strausse mladšího Noc v Benátkách, inscenaci bude režírovat Dagmar Hlubková. Nejen dětskému publiku představí soubor opery a operety v dubnu příštího roku Budulínka, Karkulku, Šípkovou Růženku a dvanáct měsíčků, tedy hrdiny čtyř pohádkových minioper Jaroslava Uhlíře a Zdeňka Svěráka. Hudební tečku za sezonou pak napíše Mozartův Únos ze Serailu. Režie se ujme Andrea Hlinková, která svými inscenacemi oper již mnohokrát nadchla naše publikum. Inscenace bude i oslavou dvě stě čtyřiceti let od prvního uvedení Únosu ze Serailu ve Vídni, upozornil Oswald.

    Od nové sezony začne naplno fungovat Ateliér Moravského divadla Olomouc, který rozšíří stávající nabídku o divadelní dílny, besedy s herci a režiséry nebo dramaturgické úvody. U zrodu ateliéru stála členka činohry Jana Posníková, která na JAMU absolvovala obor Divadlo a výchova a v připravovaném centru bude zastávat pozici lektorky. Cílem je nabídnout doprovodné aktivity, které divákům umožní nahlédnout do zákulisí divadla či přípravy inscenace nebo jim pomohou interpretovat představení, na které se chystají nebo které právě zhlédli, uvedla Posníková. Další novinkou je Klub mladého diváka Arter Olomouc, iniciativa Moravského divadla a studentů Katedry divadelních a filmových studií na Filozofické fakultě Univerzity Palackého, k níž se postupně připojily Divadlo Tramtarie, Divadlo na Šantovce, Moravská filharmonie Olomouc či Muzeum umění Olomouc. Klub, jehož název vznikl spojením anglických slov “art” (umění) a “theatre” (divadlo), chce svým členům zpřístupnit vybraný program olomouckých divadel za zvýhodněné vstupné – ale nejen to. Prostřednictvím návštěv představení, dramaturgických úvodů, rozhovorů s tvůrci, workshopů, prohlídek zákulisí a diskusí vytvoří otevřený prostor pro společná setkání s kulturou. Členem klubu se může stát každý ve věku 15 až 26 let, studium není podmínkou.

    • Autor:
    • Publikováno: 13. srpna 2021

    Komentáře k článku: Nezbývá než doufat, že nenastane kulturní půst

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,