Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Expirace INspiraCE

    Nový hudebně taneční projekt s názvem INspiraCE souboru současného tance 420PEOPLE a Orchestru Berg má za sebou premiéru na jevišti Divadla Archa. Impulzem pro jeho vznik byla kultovní skladba In C amerického minimalisty Terryho Rileyho z roku 1964. Původní inspiraci prozrazují i zdůrazněná velká písmena v názvu. Mnohem spíš než samotná Rileyho hudba však choreografku zaujaly skladatelské postupy a principy, které při komponování skladby využil. In C je složena z 53 hudebních frází. Hudebníci je libovolně opakují, neustále tak improvizují. Díky obrovskému množství možností, které kombinace desítek hudebních frází nabízejí, může pokaždé vzniknout jiné a originální hudební provedení.

    Foto: Vojtěch Brtnický

    Šafková oslovila Orchestr Berg, který jí následně doporučil skladatele Tomáše Reindla, známého také svým projektem Omnion. Pro inscenaci vytvořil původní hudbu, založenou na podobných principech, jaké jsou použity ve skladbě In C. Představení začíná dlouhými nádechy a výdechy. Šafková tím odkazuje k jednomu z původních významů slova inspirace – nádech. V zadní části sedí hudebníci a v přední performují tanečníci odění do přiléhavých tělových kostýmů. Jeviště je minimalisticky holé a scénografie Anny Chrtkové příznačně dotváří a rámuje minimalistickou čistotu představení. Scéna je členěna pouze zavěšenými úzkými světlými pruhy látky, které jsou během performance nasvěcovány jemnými světlými tóny připomínajícími zvlněnou vodní hladinu. Někdy jsou zatahovány či vytahovány, čímž dochází k proměně, odhalení nebo zahalení fragmentů dění na scéně. Ta se tím přelévá a pohybuje, stejně jako hudba a její tóny.

    Foto: Vojtěch Brtnický

    Tomáš Reindl je zároveň jedním z interpretů. Po boku Jany Jarkovské (flétna), Jany Kubánkové (housle), Kateřiny Lískovcové (viola), Heleny Velické (violoncello) a Zlaty Vohryzkové (basový klarinet) hraje na indická tabla, beatboxuje a v reálném čase mixuje elektronickou stopu. Využívá různých podob minimalismu, zaznějí i indické patterny nebo taneční styl dubstep.

    Foto: Vojtěch Brtnický

    INspiraCE je ryzí vizualizací hudby. Tři tanečnice (Francesca Amante, Francesca Ginepro a Simona Machovičová) a dva tanečníci (Tomáš Červinka a Filip Staněk) předvádějí hravost, dynamiku, zadržované napětí. Pracují i s kontaktní improvizací a využívají společného těžiště těl v pohybu. Přenášejí váhu, jak v pomalém, tak dynamickém čase a reagují na sebe navzájem. Těla jsou přitom v různé intenzitě spojení a vzájemně se tvarují. Jde jak o fázi navázání kontaktu, tak o fáze setrvání a opětovného rozdělení. Ačkoli je v názvu této otevřené taneční formy „improvizace“, jedná se o jasně strukturovanou hru, která má předem daná a jasná pravidla. Tanečníci sice všechny taneční variace nemají připravené, mohou částečně improvizovat, ale jen ve velmi omezených mantinelech, stanovených hudbou a zvolenou taneční formou. Mohou pouze v jiných pohybových variacích opakovaně řadit stejné taneční prvky, což ovšem znemožňuje další pohybový experiment. Jakmile pochopíme princip repetice, tanec už ničím zásadním nepřekvapí a působí spíše jako doplněk hudby.

    Foto: Vojtěch Brtnický

    Tvůrci se nejspíš báli, že kdyby improvizovali všichni na scéně, harmonie by se mohla zvrtnout v chaos. Na jednu stranu je to pochopitelné, na druhou je tento předpoklad divadelně limitující. Tanečníci kolegům-hudebníkům zkrátka tvoří především krásný doprovod a představení díky hudebně-tanečním repeticím a jisté automatizaci pohybu evokuje spíše atmosféru poklidného meditačního koncertu nebo ospalého nedělního čajového dýchánku.

    ///

    420PEOPLE a Orchestr Berg, Praha – INspiraCE. Choreografie Sylva Šafková, hudba Tomáš Reindl / Omnion, scénografie Anna Chrtková a Sylva Šafková, světelný design Martin Špetlík, kostýmy Anna Chrtková a Monika Kojetská. Premiéra 17. srpna 2021 v Divadle Archa.


    Komentáře k článku: Expirace INspiraCE

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,