Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 687)
Takový všední šedivý den. Pod okny sbíječkami rozbíjejí asfaltový chodník, prý budou místo něj pokládat zámkovou dlažbu. Vlaštovičky odletěly, máme rovnodennost a blíží se volby. Lidé jsou nevrlí. Dělí se na ctitele roušek a na zlobivé bezvěrce.
Čtyřnásobná matka, šéfová a režisérka Divadla Aldente Jitka Vrbková, píše na stránkách internetu o starostech s vypravováním dětí do školy. Klárka je hravá, lehne si na chodník a je princeznou. Julinka v kočárku je klidná, zato synové jsou netrpěliví… Zvládli jsme to. Za chvíli mě čeká kojení a odpoledne zkouška…
Statečná žena, říká múza. Neuvěřitelná osobnost a vynikající organizátorka. S malinkou Julinkou v náručí, dokázala nazkoušet a do premiéry dovést inscenaci Sofoklovy Antigony. Na území lechovické fary uspořádat prázdninové soustředění. Přezkoušet na něm a reprízovat Erbenovu baladu Zlatý kolovrat. A na začátku školního roku, její soubor, pracující s dětmi obdařenými Downovým syndromem, přichází se Stand up Downem.
Klub na Leitnerově je v obležení. Rodiče s rouškami i bez, pacholata v náručích i na kočárcích, hosté z Anglie, z Polska a uprostřed radostného klokotu laskavá paní Vrbková…
Prosím, do sálu, budeme začínat…
Před kaskádou stupňů diváckých řad židličky a stolky. Na jednom z nich vázička s kytičkou podzimních chryzantém. Potemnělému jevišti dodává náladu kavárny muzicírování saxofonu a kytary. Ke stojanu s mikrofonem přichází populární, v růžové sako oděný moderátor, komik a špílmachr Filip Teller.
Dámy a pánové, vítejte! Defilé snažení hereček a herců Divadla Aldente započalo.
Spíkr se mění v artistu zvládajícího sdílnost aktérů jen díky obratným přískokům a bystrým točkám. Klečící na koleně s rozmáchlým gestem paže připomíná trubadúra: A nyní…
Zpovídaní prochází očistnou lázní veřejné produkce. Zpívají, tančí, vypovídají o svém bytí, o své lásce k divadlu.
Výtečná je etuda, ve které herečka seznamuje diváky s obsahem své kabelky, nebo opakovaný nástup její kolegyně, stižené „hereckým oknem“, či ohnivý tanec nemluvného mima. Jemností se vyznačuje etuda kosmetických úprav herečkou na vybrané divačce. Neskrývanou otevřeností pak milostný duet protagonisty souboru a jeho vyvolené, leč nezletilé favoritky, bodré herečky. Ovšem dominantními, vše překrývajícími výstupy se prezentuje nezkrotná představitelka démonického lorda Valdemorta alias Leonardo.
Obratný rétor Teller s viditelnou námahou dokáže nasměrovat rozparáděné herce a herečky k závěrečnému zpívání a tanci. Show má úspěch…
Od paní šéfové dostávám památkovou tužku. Nedostává se mi slov. Objímám ji a odcházím.
Múza říká: Jsem dojatá. Laskavě upřímný večer. Filip Teller je hrdina…
A Jitka Vrbková zářivým fenoménem nehrdinné epochy respirátorů a dech beroucích roušek, dodávám a mizím v tramvaji.
Brno – Komín, 23. 9. 2021
Divadlo Aldente, Brno – Filip Teller: Stand up Down. Režie: Filip Teller, dramaturgie: Jitka Vrbková, hudba: Jan Kyncl, Ondřej Klíč, výprava: Kateřina Dvořáková. Sami sebe hrají: Martin Kříž, Monika Pekařová, Eliška Vrbková, Barbora Šotkovská, Asistentka moderátora: Martina Trusková alias Lord Voldemort alias Leonardo Kapela: Václav Šarkozy, Jan Kyncl, Ondřej Klíč. Klub Leitnerova, 22. 9. 2021.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 687)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Zdeněk Pololáník
Že autor článku
věnuje pozornost a přiblíží záslužnou činnost i malých neprofesionálních divadel je velmi ušlechtilé a záslužné.
09.10.2021 (20.19), Trvalý odkaz komentáře,
,Vojtěch Polášek
Děkuji
za reportování o takových skvělých počinech, za citlivý, úsporný a přitom tolik sdělující text.
10.10.2021 (8.19), Trvalý odkaz komentáře,
,