HaDivadlo se ptá: Jak tvořit šťastně?
Brněnské HaDivadlo, scéna Centra experimentálního divadla, se v aktuální postpandemické 47. sezoně věnuje fenoménu Nerůstu. Během podzimu proběhnou tři premiéry inscenací připravovaných v čase uzávěr a karantén. Od nového roku se divadelníci rozhodli nové inscenace nepřidávat, ale pracovat s tím, co už mají k dispozici – pomocí tvůrčích intervencí do existujícího repertoáru. Tímto krokem, péčí o stávající a prohlubováním doprovodných programů, HaDivadlo naznačuje možnosti fungování kulturní instituce budoucnosti.
Nová 47. sezona HaDivadla nese titul Nerůst. K celoročnímu promýšlení a experimentování tak otevírá téma, které se zvlášť po pandemickém zastavení nejen v kulturním provozu objevuje ve společenské diskuzi stále častěji. Nerůstová teorie, již podporuje řada ekonomů i environmentální experti, se v základních pojmech týká vzájemné péče, úspornosti, ekologizace a radosti (z tvorby) – a namísto tlaku na kvantitu a produktivitu si váží kvality a udržitelnosti.
Tyto ideové výzvy se pro HaDivadlo staly osou dramaturgie již v předchozích sezonách 2019/20 Zdroje a 2020/21 Adaptace. Speciální 47. sezona bude zájem o tvorbu doprovodných programů a unikátních situací prohlubovat a základem se stane série tzv. tvůrčích intervencí do stávajícího repertoáru. Zajímá nás důraz na dosud potlačované elementy v chápání divadelní instituce, jako je vytváření nečekaných spojení lidí z různých oborů, komunitnost a charakter vztahů, které jako instituce vytváříme. Důraz na mnohovrstevnatost diváckého zážitku, ale i rozšiřování naší zkušenosti s tím, co divadlo je a může být, popisuje záměr HaDivadla umělecký šéf Ivan Buraj. V sezoně Nerůst chceme věnovat naši energii tvořivým intervencím komentujícím náš už existující repertoár, ke kterému se vracíme trochu jako cizinci, abychom ho spolu s diváky znovu nebo úplně jinak poznali.
Pro tvorbu událostí, které budou mít např. formu přepracovaných repríz, doprovodných tvůrčích dílen, vědeckých konferencí, meditací či procházek po krajině, byli znovu pozváni režiséři původních inscenací. Jiří Havelka, Miroslav Bambušek či Kamila Polívková budou pracovat se svými oceňovanými inscenacemi Indián v ohrožení, Woyzeck, Macocha či Prezidentky jako zdrojem stále jedinečných inspirací a konstelací, některé z titulů se stanou základem pro happeningovou verzi či výstavu nebo koncert. K celosouborovým inscenacím Náměsíčníci (imitace a tušení), Strýček Váňa nebo ’68 navrhli koncepty událostí přímo herci a další členové souboru HaDivadla.
Tvůrčí intervence a rozšiřující se doprovodné programy jsou oproti vzniku standardních inscenací jiným typem práce i pro celý kolektiv divadla. Kromě toho, co vzniká navenek, je pro nás důležité promýšlení i toho, jak věci vznikají, jaké jsou nároky na jednotlivé členy a spolupracovníky, jaký je spotřebováván materiál, jaký je smysl. Ke stavu, aby byl tým HaDivadla na tento typ činnosti připraven, bylo potřeba dospět, říká intendantka HaDivadla Anna Stránská. A dodává: Míň může být víc, možnost jít v tématu víc do hloubky. V následující sezoně nás tedy rozhodně nečeká nečinnost, jde spíš o prorůstání do šířky a hloubky. Projevuje se to v i zaměření na menší formáty, řešení drobností, detailů. I ta zdánlivě malá změna může způsobit velké věci.
Ke kmenovému dramaturgovi Matěji Nytrovi do kolektivu HaDivadla nově přibyla Anna Prstková, dramaturgyně dokončující studium Katedry alternativního a loutkového divadla na DAMU. HaDivadlo ve spolupráci se svým týmem lektorů do programu již tradičně zařazuje dramaturgické úvody a besedy po představeních a připravuje ověřené i nové formáty programů pro školy. HaDivadlo je také zakladatelem a organizátorem mezidivadelního projektu Klub mladých diváků Brno, vzniklým za účelem popularizace divadla mezi mladou generací. V edici HaDivadlo podporuje pak rozvíjí spolupráce s organizacemi neziskové sféry a občanskými kolektivy místního i celorepublikového prostředí – aktuálně My je v tom nenecháme, Lékaři bez hranic, Rezekvítek. Svým působením HaDivadlo naplňuje a spoluformuluje vize Centra experimentálního divadla, kterého je pevnou součástí.
Komentáře k článku: HaDivadlo se ptá: Jak tvořit šťastně?
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)