Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 690)
Je chladno. Zapínám bundu. Za zády mám skleněná okna zářícího operního domu. Sochu Leoše Janáčka halí tma. Jsem unavený. Večer je studený. Dávám si na hlavu čepici a po kamenných plátech mířím k tramvaji.
Múza se vznáší: Opera Benjamina Brittena Peter Grimes demonstruje, jak je komunita obyčejných lidí zachvácena násilím a obrátí se proti jedinci, který se odlišuje. To se dělo napříč historií a bude se to dít dále. Je to prokletí lidské povahy. Píše v programu režisér David Radok…. Mimořádný operní opus z časů druhé světové války se v době mírově českých volebních licitací dočkal velkolepého ztvárnění.
Múzo, máme štěstí, neboť zažíváme jeden z dalších tvůrčích vrcholů operního souboru.
Máme. Výkony orchestru, sólistů i sboru v nastudování a za řízení dirigenta Marko Ivanoviče byly na vysoké úrovni. Ve vykreslení mořské bouře a v pasážích demonstrujícího davu strhující, v meditativních částech přesvědčivý. Režie bezkonkurenčně mistrovská!
Jsem doma. Myslím na představení, které jsem zhlédl. Hlavou mi znějí tóny Brittenovy hudby. Z tříště zvuků vyvstává charakter a postava robustního, osudem štvaného rybáře Petera Grimese.
Múza listuje programem: Prolog. Koronerovo slyšení. Právník Swallow vede slyšení ohledně smrti Grimesova učedníka. Je vynesen verdikt „nehoda“ a Grimesovi je doporučeno, aby si dalšího učedníka nebral…
To byl uhrančivý a neobvyklý začátek představení. V naprostém tichu se ze tmy vynořila konstrukce postu svědků. Do hrobové ticha vyštěkl hlas: Petře Grimesi, předstup.
Seděl jsem v divadelním křesle jako přikovaný. Dýchl na mě středověk. Nechápal jsem, jakou roli mohlo mít dítě ve službách větry ošlehaného, drsného chlapa námořníka. Dění na jevišti se však odvíjelo tempem, kdy čas na rozjímání nebyl. Nenávistné chování vesničanů vůči rybáři Grimesovi, vyjádřené skvělým zpěvem sboru, i hudební a vizuální zobrazení mořské bouře byly pak natolik strhující, že jsem se bál pohnout.
Múza se ptá: Co říkáte na druhé dějství?
Bylo hudebně lyričtější, avšak poněkud dlouhé. Biblické citace stárnoucí učitelky, její složitý vztah ke Grimesovi, spolu s putováním rozhněvaného davu k rybářově chatrči i následný nešťastný pád a smrt malého sirotka, hudebně výtečné, mohlo možná projít jemným krácením.
To si dost dobře nedovedu představit, protestuje múza.
Abych pravdu řekl, já také ne.
Múza čte z programu: Dějství třetí. O tři dny později. Je večer a lidé tančí. Šíří se zpráva, že Grimes zavraždil svého nového učedníka. Vesničané se vydávají Grimese hledat. Z husté mlhy přichází hledaný, vyčerpaný, blouznící rybář. Jeho příznivec, vysloužilý námořník Balstrode mu říká, aby vyplul na moře a tam loď potopil.
Přemýšlím. V paměti si přehrávám bolestný zpěv šílícího Grimese: Kde je můj domov? Hluboko v klidné vodě. Voda vysaje moje smutky do sucha.
Slyším nenávistí soptící sbor vesničanů: Ten, kdo se drží stranou, nechává svou pýchu růst. Toho, kdo námi pohrdá, zničíme!
Svítá. Oči se mi klíží. Zmáhá mě únava. Zdá se, že okolo Komína šumí širé moře…
Múza šeptá: Dobrý den…
Brno – Komín, 13. 10. 2021
Národní divadlo Brno – Benjamin Britten: Peter Grimes. Libreto Montagu Slater podle básně George Crabbeho. Dirigent Marko Ivanović, scéna a režie David Radok, dramaturgie Patricie Částková, kostýmy Zuzana Ježková, světelný design Přemysl Janda, sbormistr Pavel Koňárek a Klára Složilová Roztočilová. Premiéra 9. října 2021 v Janáčkově divadle, Brno.
///
Více o inscenaci Peter Grimes na i-DN:
…
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 690)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)