Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Ježíšek hvězdička

    Ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti hrávají i velké světové muzikály. Ale přece jen ohlásit nastudování rockové opery Tima Rice a Andrewa Lloyda Webbera Jesus Christ Superstar mi přišlo troufalé. Protože klasické muzikály lze dobře nastudovat v zásadě rozšířenými činoherními prostředky, které na provedení rockové opery nestačí. A zatímco já si lámal hlavu, jak to ve Slováckém divadle asi vyřeší, oni prostě použili vyzkoušené prostředky a rockovou operu jimi stylově proměnili na klasický muzikál, který tu hrát svým specifickým způsobem umějí. Tentokrát s malou rockovou kapelou (klávesy, kytara, basa, bicí), ovšem bez velké company, která normálně zajišťuje oslnivý zvuk vrcholných hudebních pasáží. Žádný rockový nářez, jsou tu slušně zazpívané písničky s činoherním důrazem na obsah zpívaného. Rocková exprese chybí i Tomáši Davidovi jako Ježíšovi, výzorem je spíš intelektuální folkáč s kytarou než miláček davů, i když roli nastudoval pečlivě. Stejně tak Tomáš Šulaj, má v postavě Jidáše víc prostoru a nejspíš on je tu místní superstar, rozhodně nejvýraznější kreace večera. Původní logika souboje sebevzhlíživého Krista a závistivého Jidáše o pozornost lidu tak bere za své.

    Ježíš Tomáše Davida je spíš intelektuální folkáč s kytarou než miláček davů FOTO MAREK MALŮŠEK

    Režisér Dodo Gombár by ani neměl kde rozehrát velkou show, i tak bylo malé jeviště Slováckého divadla zalidněné tolika herci, že v jejich hemžení to podstatné občas zanikalo. Samozřejmě i proto, že tu chybějí opravdu výrazné tváře a hlasy, nijak nevynikla ani Kristýna Daňhelová jako Máří Magdaléna. Dění oživil Martin Vrtáček v chytlavém šlágru Heroda v podobě televizního baviče, nakonec myslím jediné vybočení z popisného vyprávění pašijového příběhu, které v Gombárově pojetí převažuje. Jak jen mohl, utíkal od ryze muzikálového tvaru k činohře, výrazně třeba protáhl scénu ukřižování, i když mu pro ni chyběla hudba.

    Divadlo obléhaly davy diváků všech generací, mladší a nejmladší odhadem převažovaly. Což je samozřejmě hodně dobré, vždyť se z jeviště nabízí jeden z určujících příběhů křesťanského světa, a to v názorné a atraktivní podobě. Jen holt nemá podobu rockové opery, ale „písničkové operety“. Jásajícímu publiku to vůbec nevadilo.

    Slovácké divadlo Uherské Hradiště – Tim Rice, Andrew Lloyd Webber: Jesus Christ Superstar. Přebásnil Michael Prostějovský. Režie Dodo Gombár, dramaturgie Iva Šulajová, výprava Eva Jiřikovská, hudební nastudování Josef Fojta, pěvecké nastudování Petr Svozílek, choreografie Linda Fernandez Saez, světelný design Michal Kříž. Premiéra 9. října 2021 (psáno z reprízy 21. října).


    Komentáře k článku: Ježíšek hvězdička

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,