Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zahraničí Zprávy

    Rigoletto v přímém přenosu z MET

    Jednou z očekávaných premiér sezóny 2021/22 v newyorské Metropolitní opeře je i nová inscenace Verdiho opery Rigoletto. Temná studie moci byla ve své době kontroverzním dílem a na své síle a aktuálnosti neztratila dodnes. Není divu, že se toto představení stalo součástí cyklu kinopřenosů MET: Live In HD. V českých kinech se objeví v přímém přenosu v sobotu 29. ledna 2022.

    Verdiho sedmnáctá opera, stejně jako dílo, které jí bezprostředně předcházelo, opera Stiffelio, byla autorovými současníky vnímána jako značně kontroverzní dílo. Dnes je považována za klasiku a árii La donna è mobile znají i posluchači jinak operou nepolíbení.

    Zásadním kamenem úrazu pro dobové publikum (a cenzuru, pochopitelně) byl fakt, že si Verdi zvolil za předlohu hru Victora Huga Král se baví, která sama s cenzurou tvrdě bojovala. A její stín dopadl i na dílo Giuseppe Verdiho. Libreto muselo být několikrát přepracováno, tím nejvýraznějším zásahem byla změna hlavní postavy: Z krále se stal vévoda z Mantovy. Problémy s úřady ale přetrvávaly a dílo bylo hlavně v Itálii uváděno jako Viscardello, Clara di Pert nebo Lionello.

    Na prkna Metropolitní opery v New Yorku vstupuje Rigoletto v premiérové inscenaci. Držitel prestižní ceny Tony, režisér Bartlett Sher, děj přenesl z Itálie 16. století do Německa v období tzv. Výmarské republiky. Šlechtické dvory tak nahradil Berlín ve stylu art deco, ale pokřivený svět zůstává prakticky totožný. A režisér v období, které přecházelo vzniku nacistické Třetí říše, nachází univerzální paralely platné dodnes. Rigoletto zobrazuje hroutící se strukturu moci, popisuje svou vizi Sher. Nová produkce opery, která nyní vstupuje do newyorského operního svatostánku, měla premiéru v roce 2019, příhodně přímo v srdci Berlína, v tamní Statsoper. Přesun v místě a čase byl pro režiséra navíc příležitostí zahrnout do představí i prvky dobové kinematografie.

    V hlavní roli vévody z Mantovy se představí tenor Piotr Beczała, již zkušený a oceňovaný představitel této role. Zneužívá svou moc a sílu svých maršálů, aby mohl konat bez jakýchkoliv omezení, popisuje svou vizi postavy Barlett Sher a dodává: Nemá to znamenat přímou souvislost s dnešní dobou, ale připomíná to situaci, v níž balancujeme mezi tím, kdy má svou moc demokracie, nebo jistý způsob čestného vládnutí, nebo moc, která je zkorumpovaná. V titulní roli šaška Rigoletta září barytonista Quinn Kelsey, jeho dceru Gildu ztvární v MET debutující Rosa Feola. Dirigentskou taktovku pro toto představení svírá Daniele Rustioni.

    Nově uchopená vize Verdiho krutého a pokřiveného světa, v němž ale zůstává prostor na lásku a krásné melodie, vstoupí v podobě přímého přenosu do českých kin 29. ledna. Přenos uvádí společnost Aerofilms.

    • Autor:
    • Publikováno: 25. ledna 2022

    Komentáře k článku: Rigoletto v přímém přenosu z MET

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,