Divadelní noviny > Burza Zprávy
Koncepce přihlášené do výběrového řízení na vedení Klicperova divadla
Ve vedení Klicperova divadla v Hradci Králové bude pokračovat jeho současná ředitelka Eva Mikulková. Její funkční období mělo skončit v červnu letošního roku, správní rada Klicperova divadla proto v loni v září vypsala konkurz na nového ředitele. Divadelní noviny přinášejí všechny tři přihlášené koncepce. Inzerát na pozici naleznete zde.
Koncepce Daniela Dvořáka, Vladímíra Morávka a Lucie Němečkové
Komentáře k článku: Koncepce přihlášené do výběrového řízení na vedení Klicperova divadla
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Josef Herman
Gratuluji paní Evě Mikulkové
ke znovuzvolení ředitelkou Klicperova divadla v Hradci Králové. Jen mi po pročtení všech tří koncepcí vrtá hlavou, jak výběrová komise došla k jednomyslnému rozhodnutí? Které se jen konstatuje, ale konkrétně nezdůvodňuje? Já jsem četl tři dobře možné návrhy vedení hradeckého divadla, které řeší smysl a podobu regionálního (městského) divadla různě. Mohly by posloužit coby východisko k tolik potřebné obecné debatě o řízení a financování regionálních divadel. Pustíme se do ní?
10.02.2022 (23.05), Trvalý odkaz komentáře,
,Kateřina Jírová
Zadání znělo jasně:
ekonomický rozvoj oblastního divadla. Paní Mikulková sázela na jistotu, že se osvědčila a všichni ji v Hradci Králové znají, proto předložila ne příliš konkrétní, avšak přesto přesvědčivou koncepci. Jan Josef Kopecký, ostřílený jak z oblastního zastupitelstva, tak od divadla, předložil velmi dobře vypracovanou analýzu, která se bude určitě hodit i jinde, je to jen otázka času. Třetí koncepce už tady jednou byla, a nedopadlo to úplně nejlépe. Kromě toho, že třetí koncepce se v podstatě nedá číst.
16.02.2022 (14.30), Trvalý odkaz komentáře,
,Josef Herman
No šlo mi o něco jiného,
vůbec nezpochybňuji výsledky konkurzu, považuji je za regulérní, jen postrádám rozvahu nad třemi podle mého možnými koncepty. A nemyslím, že lze hodnotit koncepci divadla jen ekonomickou udržitelností. Vaše odpověď je pragmatická, pokud tak uvažovala celá výběrová komise, možná se vysvětluje ono jednomyslné rozhodnutí. Nehodnotím, nepolemizuji, jen se snažím pochopit. Jinak než vy hodnotím období Vladimíra Morávka, podle vás nedopadlo úplně nejlépe, já ho považuji za špičkové vzhledem k uměleckým výsledkům a vzhledem k tomu, že se z Klicperova divadla podařilo udělat uznávanou uměleckou instituci a podařilo se najít diváky, které Morávkovo divadlo zajímalo. Mohu požádat o vysvětlení, proč podle vás nedopadlo úplně nejlépe?
16.02.2022 (15.14), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr KlariN Klár
Josefe,
domnívám se, že Kateřina nenaráží na Morávkovo hradecké období, ale na skutečnost, že koncepce jejich týmu je v podstatě totožná jako někdejší projekt stejného týmu pro Městská divadla Pražská.
20.02.2022 (14.32), Trvalý odkaz komentáře,
,Josef Herman
No to je možné,
ale měla to napsat. A měla by to vysvětlit.
20.02.2022 (17.49), Trvalý odkaz komentáře,
,Kateřina Jírová
Nemám čas ani erudici
psát rozsáhlý rozbor, ale pokud si pamatuju, to, co viděla na někdejším Klicperově divadle, které se několikrát stalo divadlem roku, odborná divadelní veřejnost, královéhradecká měšťanská společnost příliš nevnímala. Klicperovo divadlo má 400 sedadel, a tak, podobně jako Divadlo v Dlouhé, musí také věnovat pozornost tomu, aby sedadla obsadilo. Pokud jde o uměleckou Morávkovu éru, musím přiznat, že si nejvíc pamatuju Prodanou nevěstu a Divadlo jako mor. Více mi v hlavě neutkvělo. Jak Morávkova éra divadelních sezón, tak festivalové ročníky bojovaly s návštěvností. Morávek odešel z Kicperova divadla po úctyhodných deseti letech a radní a jejich ekonomové si jistě dost oddechli. Proto se domnívám, že návrat k této koncepci je stále ještě v činoherně regionálním Hradci Králové nemožný. A za humny je DRAK, tedy za bývalými hradbami, jehož provoz je mnohem levnější, a jehož sláva hvězd se dotýká.
Klarine, koncepci MDP jsem nemyslela, ale díky 🙂
21.02.2022 (14.13), , Trvalý odkaz komentáře,
Vladimír Hulec
Jímá mě smutek,
když vidím nezájem české divadelní veřejnosti přít se a diskutovat o stavu českého činoherního divadla a jeho směřování. Ještě nedávno by všechny tři koncepce prošly vášnivou debatou – vzpomeňme například na diskuse kolem Divadla Komedie, DnV či nových podob DNz a DpP. Ale nyní se zdá, že jsme smířeni s průměrností, úřednickým myšlením a poklonkářským náhledem na svět, s jistotami ekonomického přežívání za magistrátní drobky. Kde jsou vize hrdých vstupů do Evropy? Kde je divoká vášeň a sebevědomí? Jaký je vůbec smysl divadla a jak se liší regionální scény od center? Mělo by KD HK – či vůbec české činoherní divadlo – vzhlížet do Evropy? Za Zemana a Morávka tomu tak bylo. Od té doby je to v HK jen sešup. Právě Dvořák s Morávkem nabízeli ve svém projektu „restart“. Nikoli návrat do téže řeky (to nejde, byť šlo o velkou epochu), ale otevření stavidel stávajícího, čím dál víc regionálním uvažováním zacpaného systému směrem k novým, aktuálním obzorům. Kdo a proč v tom vidíte nesmysl či chybu, nepřijatelnost?
Polemizovat se jistě dá i o Kopeckého projektu, který mi přijde rozhodně živější, nadějnější než stávající paní ředitelky, u níž je příliš patrné, že divadlo jako umění je mimo její myšlenkové obzory a pouze mechanicky navazuje na předchozí dění v divadle, jež tam přinesli úplně jiní tvůrci a osobnosti. Obávám se, že tato setrvačnost – již trestuhodně podpořili jednotným hlasem členové konkursní komise, tedy vedle herce Zapletala (za soubor) erudovaní divadelníci (Moša, Měřičková, Přibyl) a dokonce i jeden kritik (J. P. Kříž) – postupně dovede hradecké divadlo k bezvýbojné rutině ostatních regionálních scén typu nedalekých Pardubic, neřkuli (a doufám, že ne) Příbrami, Šumperka, Opavy, Těšína či Chebu…
Nebo se mýlím?
17.02.2022 (16.04), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr KlariN Klár
anebo nejhůř… Olomouce.
20.02.2022 (14.35), Trvalý odkaz komentáře,
,Jan Sotkovsky
Jímá mě smutek,
když vidím redaktora prestižního divadelního periodika, kterému není hloupé veřejně chválit projekt své ženy (a přitom tuto skutečnost nenápadně nechat stranou), nešetřit silnými slovy na adresu jejich konkurentů a označit rozhodnutí komise, která ho nepodpořila, za trestuhodné.
A k té „bezvýbojné rutině“ některých oblastních scén by mě zajímalo, Vladimíre, kolik jsi toho za poslední sezóny v těch Pardubicích, Opavě, Šumperku či Chebu viděl.
18.02.2022 (11.21), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
J.,
snad je z mé reakce patrné, že se snažím vyzývat k veřejným diskusím a dávám k nim svými komentáři podněty. Pokud ne, tedy tak činím nyní. Diskutujme, o to mi jde. Nejsme velký rybník, tak každý máme nějaké vazby či upřednostňujeme konkrétní lidi, postoje či jevy. Obdobně bych mohl napsat, že bráníš svého ředitele, který byl v komisi. Máš-li názor na ony tři projekty či – a to by mohlo být ještě podnětnější – na české divadlo v báječné cestě do Evropy, sděl jej. To bude smysluplnější.
Jinak – všechna Tebou jmenovaná divadla kromě Opavy jsem v poslední sezoně minimálně jednou navštívil a jejich repertoár sleduju. VČD Pardubice znám velmi dobře, neb jsem původem Pardubák. O Opavě jsem se nedávno bavil s jejím uměleckým šéfem Jiřím Seydlerem, známe se, jezdíval jsem tam a jsem o tamějším dění informován.
18.02.2022 (12.57), Trvalý odkaz komentáře,
,Jan Sotkovsky
Vladimíre,
jistě můžeš napsat, že obdobně jako ty hájíš svou ženu, já hájím svého ředitele, i když jsem narozdíl od tebe nehodnotil ani kvalitu projektů, ani rozhodnutí komise. Podobně můžeš v situaci tak očividného střetu zájmů bohorovně napsat „každý máme nějaké vazby či upřednostňujeme konkrétní lidi“. Můžeš napsat co chceš, já jen tímhle způsobem nepotřebuju diskutovat.
Hezký den.
19.02.2022 (9.21), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Jane,
promiň, ale právě takto – ad personam – diskutuješ. O projektech a svých názorech na ně, či o smyslu, úlohách, funkci a postavení českých činoherních divadel v rámci této společnosti či dokonce v rámci Evropy jsi nenapsal ani slovo. Nemyslíš, že spíš o to bychom se měli veřejně přít a o tom diskutovat a mluvit?
Vše v dobrém.
19.02.2022 (13.04), Trvalý odkaz komentáře,
,Josef Herman
Mohli bychom se vrátit
k debatě o koncepcích, potažmo o způsobech, jaké ředitele a jakým způsobem vyhledávat? Kateřino, o jakém zadání mluvíte, od koho? A opakuji dotaz, čím úplně dobře neskončilo Morávkovo období? Prosím dokousněte, co jste nakousla. Vladimíre, ponižováním regionálních divadel, o kterých nemáš dost informací, debatě neposloužíš, rozhodnutí členů komise není trestuhodné. Takhle se nikam nedostaneme.
20.02.2022 (2.39), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Netočme se
na slovíčcích. Rozhodnutí komise je „jednohlasné“, což mi přijde v takovýchto případech, kdy jsou si dva projekty blízké a vedle nich je třetí, který je mnohem ambicióznější, velmi – nechceš-li „trestuhodné“, tak nešťastné, problematické. Kdyby aspoň jeden/jedna zdvihl/a ruku třeba pro Kopeckého… Ukazuje na jeden jediný pohled na divadlo a jeho fungování. Zvlášť když komise nevydala přesnější prohlášení, zdůvodnění.
A co se týká mého údajného „ponižování“ regionálních divadel a nedostatku informací, to snad nemůžeš myslet vážně. Všech regionálních divadel včetně těch, která jsem jmenoval, si vážím a každé má svůj místní, regionální a někdy i nadregionální význam. Ovšem historie KD HK po roce 1989 se výrazně vymyká nejen z dění a inscenačních výsledků všech regionálních činoherních divadel u nás (několikrát divadlo roku, několikeré hostování v Paříži, vznik a rozvoj festivalu regionů, vychování diváků vnímajících moderní divadelní proudy, prošla jím řada dnes výrazných hereckých osobností), ale i z většiny centrálních (Praha, Brno, Ostrava). Tyto informace jsou veřejně známé. A já se jen obávám, že může být pod vedením stávající paní ředitelky promrhána.
Ale jinak souhlasím – nastoleno je téma KD HK. Mluvme a diskutujme o něm, či šíře – zde i při jiných příležitostech – o stavu a ambicích českého činoherního divadla (neb o ně tu běží), o jeho organizační situaci, o jeho zástupcích a představitelech. Rozhodnutí komise pochopitelně nelze zvrátit (a je to dobře – demokraticky nastolený systém by se měl vždy respektovat), ale pokud o něm a dalších tématech nebude veřejná diskuse a my se budeme jen vzájemně osobně osočovat, je něco v divadelním prostředí nezdravého.
20.02.2022 (12.39), Trvalý odkaz komentáře,
,Josef Herman
Vladimíre,
osočovat a používat vyhrocená slovíčka jsi začal ty… Ale to už nechme.
Věcně Vladimír Hulec namítá, že v minulém období ředitelky Mikulkové ztratilo KD přesah do zahraničí a že přestalo vyčnívat z regionálních divadel, což je doložitelné mimo jiné ohlasem kritiky a postavením divadla v různých oceněních. Ale je zrovna tohle projekt regionálního divadla v současných obtížných podmínkách? To zřejmě zvažovali členové výběrové komise, mohli by své úvahy pro tuto diskuzi zobecnit? Nemají proč bránit své rozhodnutí, ale přispěli by do obecné rozvahy o postavení, funkci a financování regionálních divadel. O to nám přece musí jít. A bylo by dobré také zauvažovat, jak by rozhodování o řediteli divadla probíhalo, kdyby nešlo o příspěvkovou organizaci, resp. v tomto případě obecně prospěšnou společnost založenou a financovanou Statutárním městem Hradec Králové a Královéhradeckým krajem. Jinak řečeno, je to podle mého i na praktickou úvahu nad zákonem o VKI. Tedy pokud po nešťastném začátku bude vůle diskutovat, prosím mějme ji a využijme dobrou příležitost.
20.02.2022 (17.21), Trvalý odkaz komentáře,
,