Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Divadlo je…

    Už po třinácté si budou moci letos v květnu brněnští diváci užít Divadelní svět Brno – mezinárodní divadelní přehlídku, která svým rozsahem patří mezi tři největší divadelní festivaly u nás. Letos přijede do Brna na padesát souborů z celého světa a diváci si kromě divadla budou vybírat i z bohatého doprovodného programu, který zahrnuje workshopy, besedy, debaty, online program i premiéru dokumentárního filmu o režisérce Evě Tálské.

    Foto: archiv festivalu

    Hlavní program festivalu proběhne od 24. do 29. května, předcházet mu bude prolog v podobě dvou představení a premiéry divadelního dokumentu, uzavřen bude krátkým červnovým epilogem. Jako v minulých ročnících, i letos je hlavním organizátorem Národní divadlo Brno, které festival pořádá společně s dalšími brněnskými divadly – Městským divadlem Brno, Divadlem Husa na provázku, Divadelní fakultou JAMU, Divadlem Polárka a letos se k festivalu po krátké odmlce opět připojí Divadlo Radost.

    Dramaturgie festivalu letos obrací pozornost k fenoménu diváka. Místo zastřešujícího tématu je letošní ročník věnován společnému hledání, co všechno je a může být divadlo. Jaké podoby, nové perspektivy i kořeny je nutné znovu objevit. Ambicí organizátorů je stvořit během festivalu neopakovatelnou „divadelní krajinu“, ve které společně s diváky bude možné objevovat divadelní svět. Motto Divadlo je… (spolu se třemi významnými tečkami) tak bude poslední květnový týden v Brně větou, kterou si každý návštěvník festivalu může dokončit podle svého uvážení.

    V letošním ročníku budou mít diváci opět možnost vidět několik vynikajících zahraničních produkcí z Izraele, Francie, Polska, Maďarska a Běloruska. Každá z inscenací je současně výzvou k dialogu nad aktuálními tématy, které obnažují zranitelnost a křehkost současného světa a otevírají jednotlivé tematické linie festivalu. Tematickou linií „ženský element“ zahajuje prestižní polská inscenace Střípky ženy v režii Kornéla Mundruczóa. Na aktuální politicko-společenskou situaci reaguje inscenace Azyl izraelského tanečního souboru Kibbutz Contemporary Dance Company, Vojcek běloruského nezávislého souboru Kupalaŭcy, originální polský kabaret Revoluce, která nebyla v podání souboru Teatr 21 a Sarmatia běloruské performerky Paliny Dabravolskaje. V antické linii se diváci setkají s výraznou maďarskou adaptací Médei souboru KV Társulat – Trafó. Letošní novinkou jsou zahraniční rodinná představení Valčík elfů a Ambra francouzského loutkového souboru Les Antliaclastes, které uvádí tradiční programovou linii určenou dětem.
    Speciální novou kategorií letošního ročníku jsou tzv. divadelní výlety a site-specific projekty.

    V rámci festivalu se vypravíme do Křtin na představení Santini spolku JEDL a do Prahy na
    předpremiéru imerzivní inscenace Mistr a Markétka v podání nezávislého souboru Tygr v tísni. Ve spolupráci s festivalem Tanec Praha uvedeme také první participativní divadelní performance Les, kterou společně s diváky utvoří v ulicích Brna čtveřice tanečnic z Brazílie, Portugalska a Slovinska. Znovu uvítáme na festivalu koprodukční projekty, jež inicioval festival DSB v roce 2021, a které nemohli vzhledem k pandemické situaci v loňském roce na festival přijet. Půjde o dvě netradiční sondy do české historie – Hilsner a ti druzí brněnského Divadla Feste, 27 Exekuční show Jana Mydláře od Geisslers Hofcomoedianten a interaktivní Pubkvíz o budoucnosti světa Divadla LETÍ.

    Online program divadelního světa zahájí premiéra dokumentárního filmu Smrti a sny Evy Tálské: portrét divadelní básnířky o kmenové režisérce Divadla Husa na provázku, který vzniká v koprodukci s Českou televizí v režii Robina Kvapila. Slavnostní promítání se odehraje v prostorách Divadla Husa na provázku, ve stejném týdnu proběhne i televizní premiéra na ČT Art. Dokument pak bude zdarma dostupný na webových stránkách festivalu. Ve spolupráci s platformou Dramox rozšíříme online program festivalu o další zahraniční tituly. Speciální samostatnou linii budeme věnovat ukrajinskému divadlu.

    Doprovodný program letošního ročníku nabídne opět řadu diskusí, lektorských úvodů, ale i netradičních diskusních formátů, jako např. Debatu pro loutky Divadla DISK či performativní přednášku Alice Koubové a Miřenky Čechové Strachy. Aktivnější diváci se mohou zapojit do zážitkové hry Divadlo jsi Ty!, pro rodiny s dětmi je připraveno interaktivní putování Divadelní krajinou.

    Ženská linie festivalu se bude zabývat mimo jiné různými aspekty ženství, vztahem společnosti, k ženskému tělu, či proměňující se roli ženy ve společnosti. Jedním z vrcholů festivalu tak bude představení renomovaného maďarského režiséra Kornéla Mundruczó Střípky ženy, v podání jednoho z nejlepších polských souborů divadla TR Warszawa. Z opačného pólu tématu ženství festival nabídne zpěvačku a performerku Ridinu Ahmedovou a její zpověď vzniklou na základě úspěšného blogu Sádlo. Z Běloruska přijede režisérka a herečka Palina Dabravolskaja s „one woman drama“ Sarmatia, pražské Národní divadlo doveze oceňovanou inscenaci Vassa Železnovová v titulní roli se Zuzanou Stivínovou. Silnou ženskou hrdinku představí titul Maryša (mlčí) pražského uskupení Depresivní děti touží po penězích.

    Velké zastoupení mají letos na festivalu oblastní divadla: Městské divadlo Zlín se představí originálním zpracováním Pýchy a předsudku Jane Austenové, Východočeské divadlo Pardubice odhalí svůj pohled na Boženu Němcovou ve hře Jako břitva, z Olomouce přijede Divadlo na cucky se Zkázou totálního myšlení a Slovácké divadlo z Uherského Hradiště přiveze vydařenou improvizaci na čechovovské téma Tři sestry.

    Jedním z vrcholů festivalu bude vystoupení izraelského tanečního souboru Kibbutz Contemporary Dance Company, který se po několika letech opět vrací do Brna. Proslulý izraelský soubor pod uměleckým vedením výjimečné osobnosti Ramiho Be´era patří k nejvýznamnějším souborům současného tance vůbec. Choreografie Azyl se zabývá jedním z nejžhavějších současných problémů ve světě, problémem postavení uprchlíka, imigrace, osudu žadatelů o azyl. Jde o autobiografický příběh, v němž sám choreograf odhaluje vlastní vnímání frustrace, zmatení a zcizení coby člena židovské rodiny přeživší holocaust.

    Žánr nového cirkusu bude reprezentovat populární Cirk La Putyka s titulem Runners, který zaujme každého, kdo se cítí v dnešní uspěchané době „otrokem času“. Poprvé se na festivalu představí soubor současného fyzického divadla Burki&com Jany Burkiewiczové s environmentální tematikou v inscenaci Ostrov!, skvěle obsazené předními českými tanečníky nezávislé scény. S Proměnou se budou prezentovat tanečníci DEKKADANCERS a nabídnou tak jiný pohled na Kafkovu povídku ve formě taneční grotesky. V pohybové lince naleznete mj. i skvělé představení pro děti Zázrak (s)tvoření souboru Laterny magiky ND a Radima Vizváryho.

    Linie inscenací antických dramatických textů či jejich adaptací prokazuje svou dlouhodobější platnost. Antické drama a mytologie se totiž i v 21. století jeví pro evropské divadlo jako stále silná zásobárna témat, situací a příběhů, které zachycují cosi univerzálně platného z lidské zkušenosti se životem a světem.

    Zahraniční pohled na silnou ženskou hrdinku reprezentuje v antické lince maďarský soubor KV Társulat – Trafó s výraznou adaptací Euripidovy Médey, kterou přesazuje do ryze současného prostředí kolektivní mateřské terapie, v jejímž rámci postupně vyhřezává surová tragika původního příběhu. K vidění budou dvě silně kontrastní Antigony, odlišné formou i výkladem. Silně politické čtení režiséra Doda Gombára Antigona (Fuck You, Daddy!) z Činoherního studia z Ústí nad Labem a rituální i hravá inscenace Antigona brněnského Divadla ALDENTE režisérky Jitky Vrbkové. V online podobě bude k vidění online verze Senekova Oidipa, kterou vloni pro DSB natočil s herci NdB režisér Lukáš Kopecký. Šílený Herkules římského dramatika Seneky se odehraje ve Studiu Marta, kde jej s absolventským ročníkem herectví na JAMU zrežíroval Roman Gombarček.

    Cílem dětské linie je představovat brněnským divákům moderní divadlo pro děti a jejich rodiče. Letošní dětská linie je k radosti organizátorů velmi obsáhlá a zahrnuje nejen představení pro nejmenší, ale i kusy, jejichž cílovým publikem je divák jakéhokoli věku. Mezi to nejzajímavější se na letošním festivalu zcela jistě zařadí dvě inscenace francouzského loutkového souboru Les Antliaclastes Ambra a Valčík elfů. Tvůrci se inspirovali prací Jana Švankmajera, proto budou českému diváku připadat velmi povědomá. A nadto jsou plná magie, unikátních loutek, strojů, přístrojů a hudby.

    Studio ALTA zahraje Krabata, Loutky bez hranic Nilase a tisícihlavé stádo, Laterna magika ND Zázrak (s)tvoření. Jedno z nejlepších dětských divadel u nás – Divadlo Drak přijede s poetickou groteskou o usínání Do hajan!, PONEC – divadlo pro tanec vás pozve do světa fantazie Škatulením. Představí se i studenti pražské Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU, a to hned dvěma tituly: O jako Otesánek a Sedmero krkavců. Kladenské Divadlo Lampion přiváží do Brna Komodo, Jihočeské divadlo – Malé divadlo a LIVE4K uvede představení pro teenagery Invisible Man, jehož součástí je i live cinema, v nečekaných kulisách se odehraje Arktický Robinson pražského Wariot Ideal. Chybět nebudou ani brněnské scény – Divadlo Polárka se svým Homo zabijens: Konec lovců mamutů a Divadlo Radost s tituly Hamlet on the Road a Pinocchio.

    Letošní ročník festivalu přináší novinku – divadelní výlety. A diváky vyveze hned dvakrát. Jednou do Křtin, kde v poutním Kostele Jména Panny Marie uvede spolek JEDL svou alegorii na téma hledání dokonalosti nazvanou Santini. Druhý výlet bude na inscenační projekt Mistr a Markétka (Autorská imerzivní inscenace) nezávislého pražského souboru Tygr v tísni, které oživí „bulgakovský svět“ přímo uvnitř historického centra Prahy v unikátních prostorách barokního Paláce Hrzánů z Harasova.

    Mezi další site-specific projekty letos festival zařadil inscenaci Divadla Na zábradlí Zdeněk Adamec + Sebeobviňování, Debatu pro loutky Divadla Disk z DAMU a Strachy – performativní přednášku Alice Koubové a Miřenky Čechové.

    Festivalovou samozřejmostí jsou představení brněnských scén. Některá z nich budou opatřena anglickými titulky, takže si letos poprvé může festival užít i cizojazyčná komunita žijící v Brně. Národní divadlo Brno na festivalu zahraje Havlovu Ztíženou možnost soustředění (TIT) a Albeeho Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Městské divadlo Brno nabídne komorní muzikál NE/NORMÁLNÍ (TIT), Divadlo Husa na provázku Chazarský slovník (TIT) a Pammrová / Březina. Scéna JAMU – Studio Marta zahraje Šíleného Herkula (TIT), Divadlo na Orlí uvede Daleko od Slunce. Nový tým
    Divadla Radost se představí s inscenacemi Hamlet on the Road (TIT) a Pinocchio a v Divadle Polárka uvidíte Hommo zabijens: Konec lovců mamutů.

    • Autor:
    • Publikováno: 29. března 2022

    Komentáře k článku: Divadlo je…

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,