Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 730)

    Je jaro. Navlékám na sebe zimní bundu a vyrážím do Polárky. Mezi lehce oděnými budím údiv. Odložíte si, nebo půjdete do sálu maskován?

    Odložil jsem si.

    Nějaký blázen vjíždí do Polárky na kole. Je zmalován na tváři i na těle. Trikot má od krve. Muž v šedavém obleku s umělecky střiženými vlasy pluje foyerem jako loď. Rozšafným gestem zve do podpalubí.

    Před bílými, geometricky pojednanými rozvalinami říká: Jsem herec, kterému je dáno hrát krále Kreóna. V bitvě o Théby zahynuli bratři. Jeden byl pohřben jako hrdina, druhý, Polyneikes, je ponechán na pospas mrchožroutům. Ptám se vás, konal král dobře…?

    Křik, bum bác, kolař i bicykl dorazili. Foto Petr Chodura

    Hlediště se zaplnilo dětmi, mladými divadelníky, rodiči i znalci divadelní kultury.

    Na jevišti panují rozpaky. Zřejmě se nedostavil herec. Konečně! Křik, bum bác, kolař i bicykl dorazili. Rozmrzelá Antigona hledí do drátů kola.

    Je z toho trapná motanice. Herec se převléká, blekotá… Svůj širák odhazuji v dál“, pak mluví o válce v Thébách a na to se stává nebožtíkem. Stříká na sebe antiperspirant, kouří cigarety…

    Možná efekt zcizení… Foto Petr Chodura

    Že by recese, nebo dada? Možná efekt zcizení.

    Isméně se rádoby komika nelíbí.

    Drama Jeana Anouilha vzniklo ve válečném roce 1944. Autorova Antigona se stala symbolem vzdoru Francie proti německým vetřelcům. Nu, tvůrci mají právo na svůj názor…

    Crazy představení má v sobě cosi děsivě tajemného. Foto Petr Chodura

    Crazy představení má v sobě cosi děsivě tajemného. Herci během výstupů přeskupují makety bělostných kamenů a vytváří z nich torza tvarů podobných zříceninám tvrzí. Než se divák dobere nějaké pravdy, je šokován novým překvapením. Vršení absurdit, spolu s vášnivou dravostí hereckých projevů, je základním aspektem premiéry.

    Scény dramatické jsou odlehčovány výstupy groteskními tria strážníků. Foto Petr Chodura

    Scény dramatické jsou odlehčovány výstupy groteskními tria strážníků. Gag s vyváženou chutí je v jejich podání trefený nadmíru…

    Kreón, vladař a skvělý rétor, se rozhoduje, že celistvost Théb musí být zachována. Kdo překročí zákaz nebohého pohřbít, bude popraven.

    Václav Dvořák je v roli Kreóna první hvězdou představení. Foto Petr Chodura

    Václav Dvořák je v roli Kreóna první hvězdou představení. Vášnivým výkonem udivuje Alfred Texel, představitel Polyneika a chóru. Excelentní artista žongluje slovy, předměty i melodiemi. Pozoruhodným je hubený, z dlouhých kalhot vyrostlý tragický milenec Haimon v podání Víta Malechy a vtipně drzý Strážný Petra Hanáka.

    Antigonu hraje Štěpánka Romová jako laxní, trochu rozmazlenou dívku. Foto Petr Chodura

    Antigonu hraje Štěpánka Romová jako laxní, trochu rozmazlenou dívku. Podivně šouravým krokem se plouží královským palácem. Její protesty jsou poněkud neujasněné. Pokusí se rozkládající se tělo bratra pochovat, je zatčena a zazděna do monumentu seskládaného během produkce z bělostných kvádrů.

    Je zatčena a zazděna do monumentu seskládaného během produkce z bělostných kvádrů. Foto Petr Chodura

    Diváci tleskají. Nehrdinná hrdinka se uklání. Je trošičku v rozpacích. Možná očekávala mohutnější ohlas…

    Navlékám teplou bundu a zamyšlený opouštím Polárku.

    Múza říká: Zvláštní představení. Pozorní diváci mu fandili, i když v něm bylo experimentováno víc než příliš.

    Šel jsem Tučkovou ulicí a říkal slova Antigony: Vím, že nedokážu nic víc. Ale můžu udělat aspoň to. A člověk musí dělat to, co může.

    Brno – Komín, 28. 3. 2022 

    Divadlo Polárka, Brno – Jean Anouilh: Antigona. Překlad: Jana Patočková. Úprava a dramaturgie: Karolina Ondrová, Režie: Michal Zetel, výprava: Magdaléna Paráčková-Telekyv hudba: Mario Buzzi. Hrají: Štěpánka RomováVáclav DvořákAnna HřebíčkováVít MalechaMarie BravencováAlfred TexelPetr HanákKateřina FrancováJakub KadlecOndřej Hudeček. Premiéra 26. 3. 2022.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 730)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,