Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 732)

    Nějak to nechápu, ale je tomu tak, že v posledních dobách vyrážím za uměním s baťůžkem na zádech. Je to nezvyklé a mnohým na obtíž. Asi bych měl image změnit. Ale baťoh hřeje, omlazuje mysl a chrání před pocitem ohrožení…

    Janáčkovo divadlo… Múza říká: Fantazie nás někdy zanese do světů, které neexistují. Ale bez fantazie se nedostaneme vůbec nikam. Carl Sagan.

    Odkládám baťůžek v šatně a slyším: Na Mozartově Kouzelné flétně si vylámali zuby mnozí. Operu z dob zednářských lóží, singspielů, rokokových paruk inscenovat s mírnou patinou dneška neumí každý. Starší elegánpokyvuje hlavou: Svatá pravda, milostivá. Dáma říká: Je signifikantní, že autor libreta Emanuel Schikaneder po tříletém šéfování v brněnské Redutě onemocněl, zešílel a zemřel…

    Múza špitá: Připravte se, bude pohádka.

    Kosmonauti v baroku, proč ne… Foto Marek Olbrzymek

    Přivírám oči. Zní Mozartova božská hudba. Náhle svist… kosmické těleso padá mezi skaliska.

    Tamino má kosmický skafandr, Pamina též. Sarastro je důstojný bělovlasý kmet. Je velitelem vesmírné lodi, která nouzově přistála na jevišti.

    Kosmonauti v baroku, proč ne…

    Papageno se pyšní vějířem pavího chvostu. Foto Marek Olbrzymek

    Papageno se pyšní vějířem pavího chvostu a tři mimozemské dámy třou Taminovi nehybné nohy. Je to překvapivé, milé, úsměvné až silvestrovské.

    Monastatos se podobá kocourovi v botách, co zakopává o svůj dlouhý huňatý ocas. A tři géniové jsou triem hopsavých komiků podobných obtloustlým myšákům z komiksu.

    Libreto je psáno v němčině, z jeviště je tedy slyšet němčina. Největší výbuchy smíchu však vyvolávají němčinou poznamenaná česká slova.

    Pozornost upoutává třímetrová slepice a kouřící kvočna. Foto Marek Olbrzymek

    Pozornost upoutává třímetrová slepice a kouřící kvočna.

    Koloraturní árie Královny noci dokonale splnila očekávání. Ohlas měly rovněž výstupy Papagena a Sarastra.

    Láska Tamina a Paminy je strastiplná, zkoušky, které jim autoři předepsali, nepochopitelné. Ale budiž.

    Mozartovu hudbu čas nepoznamenal, spíš naopak – stále stejně těší naše smysly.

    Některé rekvizity svítí, jiné světélkují. Foto Marek Olbrzymek

    Některé rekvizity svítí, jiné světélkují. Šeptám: Já rád pohádky, múzo.

    Zobrazení ztroskotání, nástup do lodi a odlet rakety do vesmíru mají kouzlo moderních bájí.

    Tamino s Paminou, Papageno s Papagenou jsou svoji, láska zvítězila. Pěvecké finále, a taškařice s Kouzelnou flétnou a kolem ní jsou u konce. Až je mi to trochu líto.

    Pří vší obrazové proměně dříve tradované podoby operního příběhu zůstalo originální libreto zachováno beze změny… Foto Marek Olbrzymek

    Múza chválí hudební nastudování opery, výkony sólistů, sboru a orchestru.

    Když se s účinkujícími děkuje režisér Miroslav Krobot, šeptám bravo.

    Múza povídá: Je to neuvěřitelné, ale pří vší obrazové proměně dříve tradované podoby operního příběhu zůstalo originální libreto zachováno beze změny…

    Nejásejte, slyšela jsem i hlasy nespokojených. Foto Marek Olbrzymek

    Dal jsem si na hlavu čepici, na záda baťůžek a řekl: Pán Bůh zaplať za ty dary, představení do nepohody dnešních dnů!

    Nejásejte, slyšela jsem i hlasy nespokojených. Operní znalci a odborní pamětníci se o inscenaci vyjadřovali dost nelichotivě.

    Múzo, vytknout se dá ledasco, ale mně se to líbilo.

    Brno – Komín, 15. 4. 2022 

    Národní divadlo Brno – Wolfgang Amadeus Mozart, Emanuel Schikaneder: Kouzelná flétna. Hudba Wolfgang Amadeus Mozart, libreto Emanuel Schikaneder, hudební nastudování Pavel Šnajdr, režie Miroslav Krobot, scéna Andrej Ďurík, kostýmy Jana Preková, sbormistr Klára Složilová Roztočilová, choreografie Hana Achilles, světelný design Přemysl Janda, dramaturgie Patricie Částková. Osoby a obsazení – Sarastro: Jiří Sulženko / David Szendiuch, Tamino: Petr Nekoranec / Daniel Matoušek, Královna noci: Martina Masaryková / Doubravka Součková, Pamina: Jana Šrejma Kačírková / Andrea Široká, Papageno: Tadeáš Hoza / Roman Hoza / Jan Šťáva, Papagena: Eva Esterková / Martina Mádlová, Monostatos: Petr Levíček / Vít Nosek, 1. dáma: Daniela Straková‑Šedrlová / Eliška Gattringerová, 2. dáma: Jana Hrochová / Markéta Cukrová, 3. dáma: Václava Krejčí Housková / Jarmila Balážová, 3 géniové: Pavla Vrábelová / Kristýna Maťašová / Lucie Kalandříková, Mluvčí / Kněz: David Nykl / Josef Škarka, 1. ozbrojenec a 1. kněz: Vít Nosek / Pavel Valenta, 2. ozbrojenec a 2. kněz: Josef Škarka / Petr Karas. Sbor a orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Premiéra 13. dubna 2022, Janáčkovo divadlo, Brno.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 732)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,