Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Site-specific pocta Stockhausenovi

    Letošní ročník Prague Music Performance zahájí již 26. dubna v DOX+ mimořádné uvedení rozsáhlé skladby Karlheinze Stockhausena Aus den Sieben Tagen v podání jedinečného mezinárodního uskupení muzikantů. Site-specific provedení nabízí jinou rovinu uměleckého zážitku a jeho cílem je zbořit pomyslnou bariéru mezi umělcem a obecenstvem. Nabádá posluchače, aby se během provedení pohybovali, byli si vědomi svého okolí, chodili nebo si dokonce lehli a přemýšleli. Jsou při tom obklopeni muzikanty, takže nemusí svou pozornost zaměřovat na pódium.

    Skladba Karlheinze Stockhausena Aus den Sieben Tagen („Ze sedmi dní“, březen 1968) je reakcí na globální a osobní krize, které se udály v čase jejího vzniku. Foto: archiv

    Umělecký prožitek je kombinací zvuku, světla a prostoru jako takového. Během představení není nic statické; všechny umělecké prvky se naopak pohybují a navzájem doplňují.  Chceme návštěvníkům koncertu dopřát svobodu a dovolit jim prožít skladbu Karlheinze Stockhausena jiným způsobem, vysvětluje Jan Bartoš, ředitel Prague Music Performance.

    Skladbu odehraje hvězdný soubor umělců, který budou tvořit hráč na elektroniku Robin Rimbaud, bubeník Tomas Järmyr, Gareth Davis, Roland Dahinden, Dario Calderone, Agathe Max, a česká zpěvačka Markéta Schaffartzik. Ve snaze vdechnout tomuto dílu život v danou chvíli a na daném místě využije eklektická skupina muzikantů doplněná světelným designem Barbory Jágrové prvky experimentálního rocku, improvizace, jazzu a současné hudby.

    Skladba Karlheinze Stockhausena Aus den Sieben Tagen („Ze sedmi dní“, březen 1968) je reakcí na globální a osobní krize, které se udály v čase jejího vzniku. Tuto hudbu lze označit za „intuitivní“ v tom smyslu, že byla vytvořena primárně na základě intuice, nikoli techniky interpretů, a pokouší se vyřešit psychické problémy a výzvy procítěnou, přirozenou cestou. Ve světle událostí, které se odehrály v letech 2020-2021, lze bezpečně prohlásit, že tato skladba se stává znovu velice relevantní, neboť se zabývá tématy jako je sociální odloučení, nejistota a křehkost života a jeho hodnot.

    Festival Prague Music Performance nabízí až do června sérii dalších koncertů. Po dva večery spojí síly s festivalem Americké jaro a společně nabídnou 10. května koncert jednoho z určujících tvůrců newyorské scény, amerického klavíristy a skladatele Uriho Cainea, který vystoupí společně s Moravskou filharmonií Olomouc v čele s dirigentem Davidem Robertem Colemanem. 23. května pak vystoupí smyčcový kvartet Attacca Quartet, držitele ceny Grammy. 10. června Prague Music Performance představí vůdčí osobnost na poli avantgardního jazzu a soudobé hudby Roscoe Mitchella, zakládajícího člena světoznámého Art Ensemble of Chicago, na společném koncertu s Jonem Irabagonem, Rolandem Dahindenem a PMP Ensemble. Ve čtyřicetičlenném PMP Ensemble figurují přední představitelé mezinárodní experimentální a improvizační scény, jakými jsou například Radim Hanousek, Didrik Ingvaldsen, George Cremaschi, Andrea La Rose, Pavel Hrubý, Marcel Bárta, Michal Wróblewski, a další. Na pozvání Prague Music Performance dorazí 21. června do Prahy a 23. června do Brna i kultovní kapela Crime and City Solution. V rámci festivalu bude také uveden v mimořádné předpremiéře dokumentární film Lucie Králové o skladateli Janu Kaprovi KaprKód s koncertem Kaprových děl. Zájemci se také mohou těšit na workshopy Uriho Cainea, Attacca Quartet či Roscoe Mitchella.

    • Autor:
    • Publikováno: 19. dubna 2022

    Komentáře k článku: Site-specific pocta Stockhausenovi

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,