Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Došlo do redakce

    Jan Lukeš: Vykašlat se na to!

    Galén, 104 stran

    Podtitul této útlé knihy zní Podivuhodný příběh věčného začátečníka Vladimíra Valenty. Její text již vyšel v Divadelních novinách č. 16–22/2004. Jde o rozsáhlé interview, které autor připravil v roce 1997 a ve kterém zachytil životní osudy a myšlenkový svět herce – a především scenáristy a dramaturga (ale v podstatě muže mnoha řemesel) – Vladimíra Valenty (28. 5. 1923 – 13. 5. 2001), kterého širší veřejnost zná snad jen z filmu Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky (1966), kde ztvárnil postavu přednosty stanice. Jeho životní osudy jsou ovšem mnohem bohatší a dramatičtější. V padesátých letech byl politickým vězněm, po propuštění vystřídal řadu zaměstnání, až zakotvil na Barrandově jako člen lektorského oddělení. Napsal náměty a scénáře mnoha filmů, ale po okupaci v roce 1968 emigroval do Kanady, kde nastartoval druhou – a možná ještě významnější – kapitolu svého života. O tom všem je graficky mile a čtenářsky vstřícně připravená „kapesní“ publikace. Vhodné čtení na cesty kamkoli.hul

    Cabaret Calembour: KonCCert

    CD/mp3 Supraphon 76:35 min.

    Těsně před covidovou pandemií – 25. ledna 2019 – oslavil v Malostranské besedě v Praze desetileté jubileum své existence divadelní soubor Cabaret Calembour, jehož jádro tvoří tvůrčí trio Milan Šotek – Igor Orozovič – Jiří Suchý z Tábora. A protože po zkratce CC následuje v abecedě CD, vydávají nyní tvůrci i debutové album se záznamem tohoto KonCCertu. Jednadvacet slovními hříčkami nabitých písní představuje výběr z plných sedmdesáti, které vznikly za dobu působení souboru a pravidelně zaznívají v jeho kabaretních pásmech.

    O většinu z nich se autorsky dělí Milan Šotek (texty) a Igor Orozovič (hudba), který ovšem také několik písní otextoval. Jediným textem – Básnířka z Prahy 3 – přispěl Jiří Suchý z Tábora, jemuž kolegové v hudebně-kabaretních výstupech pravidelně vypínají mikrofon a žertovně zesměšňují jeho hudební „hluch“. Snad proto je na přebalu alba, na němž se herec autorsky podílel pouze okrajově, na rozdíl od kolegů zachycen hlavou dolů a na bookletu dokonce useknutý.

    Více prostoru dostala herečka Lucie Polišenská, jež společně s Klárou Suchou doplňuje dámskou část souboru a kromě komediálního talentu vyniká i suverénním zpěvem, jak dokazuje především v písních Muž bez jména a Břišní zpěvy. Party Kláry Suché, toho času na mateřské dovolené a nyní nové posily ústeckého Činoherního studia, převzala na albu jakožto její dočasný zástup v CC subtilní flétnistka Kristýna Farag.

    Pro fanoušky Cabaretu Calembour je album se staromilským vinylovým vizuálem nezbytným sběratelským kouskem – pro řadu z nich možná doslova, neboť kdo z nich dnes vlastní CD přehrávač? Vyšperkované album, na němž z těch nejpopulárnějších chybí snad jen píseň Černá Petra, je však samozřejmě možné pořídit i v digitální podobě. kaczk

    • Autor:
    • Publikováno: 2. května 2022

    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,