Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Došlo do redakce

    Molière: Lakomec
    CD, Radioservis 2022, 77:13 min.

    K audiozpracováním jedné z nejznámějších Molièrových komedií se péčí Radioservisu přidává čerstvá nahrávka s letošní datací, která nezklame především příznivce Ivana Trojana. Svěží, temporytmicky dynamické dílko v režii Lukáše Hlavici a překladu Vladimíra Mikeše, který pro rozhlas upravila Renata Venclová, popohání kupředu kromě kvalitních hereckých výkonů také nervní, lehce klasicizující hudební podkres Matěje Kroupy. Výkon představitele titulní role lze označit za brilantní. I když ho můžeme vnímat „pouze“ ve zvukové podobě, lze jej označit jako rovnocenný s nejlepšími divadelními Harpagony posledních let u nás (Petr Nárožný, Boris Rösner, Norbert Lichý, Bolek Polívka, Pavel Zedníček…). Trojanův hysterický uzurpátor působí snad ještě barvitěji a odpudivěji. V bohaté škále jeho dynamických hlasových proměn se na povrch dere kresba nelítostného sobce, jehož charakterizuje především zášť a který by byl schopen jít přes mrtvoly. I když situace, v nichž se tento rádoby manipulátor ocitá, mají komediální potenciál, z hercovy interpretace spíše mrazí. Ve verbálním střetu s Valérem (Ondřej Brousek), který se před bláznivým finálovým rozuzlením vzmuží, dochází k momentům evokujícím v přesahu – s jemným patosem v Brouskově zřetelné deklamaci – zárodky až občanského vzdoru.

    Nahrávku zdobí výstižné povahokresby všech dalších – ve všech případech brilantních – účinkujících. Připomeňme alespoň Danu Černou (vychytralá Frosina), Filipa Kaňkovského (rozkochaný Kleantes), Petra Lněničku (akční Kleantův sluha Štika – v Mikešově překladu, v jiných českých verzích známý spíše jako Čipera) či Lubora Šplíchala (rozšafný komisař). Finále, v němž se boháč Anselm (Jaromír Meduna) setkává se ztracenými potomky Valérem a Marianou (Klára Suchá), působí v audioverzi dokonce přirozeněji (byť je tím trochu oslabena pikantní absurdita fabule), než když se na jevišti všichni – kromě stále poněkud zakaboněného Harpagona – po šokujícím rozuzlení radují.

    • Autor:
    • Publikováno: 13. června 2022

    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,