Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Festivaly

    Tanec Praha se blíží ke svým letošním vrcholům

    Mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla Tanec Praha je každoročním vrcholem taneční sezony u nás. Letošní 34. ročník se koná v termínu od 28. května do 28. června v Praze a řadě dalších měst a obcí ČR. Po úvodním programu se blíží jeho vrcholy. Tím prvním by měl být čtvrteční dvojprogram – 16. června od 20 hodin – v pražském Divadle Ponec. Stejný dvojprogram má reprízu v sobotu 18. června v Galerii Na shledanou v jihočeské Volyni.

    V úvodu nabídne premiéru třicetiminutového uměleckého dokumentu režiséra zabývajícího se tanečními filmy Dominika Žižky Eymen – Úhel pohledu. České umělkyně Lenka Kniha Bartůňková a Ridina Ahmedová se v roce 2019 vydaly do ghanské Akkry, vedly zde a nahrávaly rozhovory na téma „smrt“ s lidmi z různých sociálních vrstev. Tím započal tvůrčí proces tohoto projektu – ve sběru audio rozhovorů pak pokračovaly i v ČR. Spolupráce umělců rozdílných světadílů přináší nové zkušenosti, témata, různé úhly pohledu. V Africe ti nejstarší jsou přirozeně nejváženějšími členy rodiny i společnosti, jejich odchod ze života je pak nejvýznamnější oslavou moudrosti, zkušeností a dobra. Jak se liší nebo naopak potkává vnímání smrti a konečnosti života v tak různých místech, jako jsou Ghana a Česká republika?

    Z dokumentu Eymen – úhel pohledu. Foto archiv Tance Praha

    Základem tvůrčího týmu projektu Eymen jsou Lenka Kniha Bartůňková, vůdčí choreografická osobnost české scény, v úzké spolupráci se zpěvačkou Ridinou Ahmedovou a dvěma umělci z Ghana Dance Ensemble (tanečníci s hudebním i pedagogickým backgroundem) Ruhia Sadik a Clifford Selorm Ametefe. Projektu předcházela obdobná spolupráce na projektu Ghana zrána / Ghana Sunrise, který připravil Tanec Praha se svými ghanskými partnery pod choreografickým vedením Moniky Rebcové v roce 2017. Během svého pobytu v ČR tehdy realizovali čtyři tanečníci z Ghana Dance Ensemble devět představení Ghana zrána,  jednadvacet vystoupení tradičních ghanských tanců a patnáct workshopů.

    V červnu 2019 Bartůňková a Ahmedovou nazkoušely s tanečníky z Ghany, ČR a se seniory autorské představení, které mělo turné na festivalu Tanec Praha 2019. V roce 2020 covid projekt zarazil, ale v létě 2021 se podařilo realizovat ghanskou verzi přímo v Akkře. Dominik Žižka z ní zachytil nejsilnější momenty.

    Sena Atsugah: Gbei! Foto archiv Tance Praha

    Následova bude představení ghanské choreografky a tanečnice Seny Atsugah nazvané Gbei! V sólu, posouvajícím evropské představy o dnešním „afro contemporary dance“, promlouvají k divákům neznámé hlasy skrze tělo a pohyb charismatické umělkyně z nejmladší, nastupující generace afrického tance. Přicházejí z minulosti, přítomnosti i budoucnosti. Nemusíme se jich ale bát, snažit se jich zbavit nebo je ignorovat. Začněme s nimi dialog a nechme se unést do jiných světů, nebo přímo do nitra nás samých.

    Po představeních následuje moderovaná diskuse.

    Facebookové příspěvky ke sdílení: https://fb.watch/dFiX6_8l58/

    • Autor:
    • Publikováno: 15. června 2022

    Komentáře k článku: Tanec Praha se blíží ke svým letošním vrcholům

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,