Kdo utváří obraz BoŽENY?
Je to divné dítě, je, má velké oči! A velkou hlavu! Je to dítě podstrčené od polednice! Už jsou to více jak dva roky, kdy uplynulo rovných dvě stě let od narození naší zřejmě nejslavnější, minimálně však nejkontroverznější národní spisovatelky Boženy Němcové. Její odkaz, či spíše osobnost, nepřestává budit vášně ani dnes. Pravda, živelná debata, již podnítil seriál Božena, uváděný Českou televizí zkraje roku 2021, již vyprchala, nicméně jméno BOŽENA pořád rezonuje. Spisovatelka veřejnost stále přitahuje a zajímá, stále se prostřednictvím různých institucí buduje pečlivě konstruovaný obraz jejího nitra, života, díla… Tvůrkyně, a především žena. Oslavovaná, rozporuplná. Jedni by ji nejradši zatratili, druzí se ji pokouší chápat.
Ani Horácké divadlo v Jihlavě neopomnělo tak význačné výročí a uvedlo inscenaci s názvem Tajemství, šílenství, podivnost, láska (Ženy Boženy Němcové). Nejde však o poučnou, a zároveň již lehce otřepanou výpověď o životě slavné spisovatelky z doby Národního obrození, jak by snad někteří od oblastního divadla čekali. HDJ si ke spolupráci totiž přizvalo režiséra Jakuba Čermáka, který je znám pro svůj um svérázně, a přitom po smyslu aktualizovat kanonická literární díla. Jihlavští diváci se o tom mohli koneckonců přesvědčit již díky jeho úspěšné dramatizaci Goethova Utrpení mladého Werthera (2019), uváděné obdobně jako Tajemství, šílenství, podivnost, láska… na Malé scéně HDJ.
Režisér Jakub Čermák spolu s dramaturgyní Barborou Jandovou v divadelní adaptaci povídek Boženy Němcové (Karla, Babička, Divá Bára, Sestry) akcentuje, jak různé instituce – v tomto případě hlavně školství – ohýbají a zplošťují tvorbu i osobnost význačných lidí, a přístup k nim spíše blokují než usnadňují, přestože témata, kterým se ve svých dílech věnovali, mohou oslovovat mladé lidi i v současnosti. Například rozkošná Viktorka (Stanislava Hajduková) se stává obětí stalkera, zažívá úzkostné stavy i deprese a nepomůže jí ani, když všechny své účty ze sociálních sítí smaže. Jeho oči ji skrze působivou projekci pronásledují všude. Karla (Šárka Býčková) přichází s emotivním coming outem a navzdory matce odhaluje svou pravou identitu – z Karly je náhle Karel, a to nejen díky vojenské vestě. Divá Bára (Sára Venclovská) neohroženě revoltuje proti všemu a všem, vždy udělá pravý opak toho, co se od ní, mladé puberťačky, očekává, takže je prostě nepřizpůsobivá a divná.
Tvůrci tak zdůrazňují skutečnost, že prázdná životopisná fakta odkaz Boženy Němcové jen umrtvují, zatímco prostřednictvím hrdinek jejích próz lze ducha spisovatelky znovu alespoň pomyslně přivést k životu. Lehce asociativní pásmo čtyř povídek rámované středoškolskou hodinou češtiny však nenásilně otevírá ještě další témata, která jsou blízká všem mladým ženám: body shaming, sexismus, genderovou problematiku, snahu naplnit očekávání svého okolí, standardy krásy, tradice… Aneb stejně jako školský systém redukuje Boženu Němcovou na Babičku, několik letopočtů a milostných skandálů, tak i společnost stále redukuje ženu na zpravidla stereotypizovaný obraz jí samé. Což inscenace prohlubuje svým vizuálem, který kromě uniformně laděných kostýmů dospívajících puberťaček (všechny mají bílá tílka a pudrově béžové tepláky stejného střihu) překypuje růžovými tóny, květinami, zkrátka soudobou estetikou odpovídající módnímu stylu tzv. soft girl. A do něho se nejen dospívající puberťačky buďto snaží vtěsnat, anebo z něj obdobně jako hrdinky povídek Němcové, včetně samotné autorky, vystoupit.
///
Horácké divadlo Jihlava – Božena Němcová, Jakub Čermák, Barbora Jandová: Tajemství, šílenství, podivnost, láska (Ženy Boženy Němcové). Režie Jakub Čermák j. h., dramaturgie Barbora Jandová, výprava Martina Zwyrtek j. h., hudba Adam Kratochvíl. Premiéra 28. 11. 2020 (psáno z reprízy 3. 5. 2022).
Komentáře k článku: Kdo utváří obraz BoŽENY?
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)