Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Špinar, Cabani či Drábek v Olomouci

    Moravské divadlo Olomouc uvede v sezoně 2022/2023 dvanáct premiér. Diváci se mohou těšit na Manon Lescaut, Hello, Dolly!, Rusalku, Bolero a Carmen/Carmen, Fantastické divadlo nebo Přelet nad kukaččím hnízdem. Moravské divadlo na nich spolupracuje s předními českými i zahraničními umělci. Režijí se ujmou: Daniela Špinar, Libor Vaculík, Hana Mikolášková, Cabani, David Drábek či Pavel Khek. V Olomouci dále přivítají italského choreografa Riccarda de Nigrise a katalánského choreografa Cayetana Sota.

    Foto archiv divadla

    Připravili jsme pestrou nabídku premiérových inscenací, aby si vybrali všichni. Kontrast vnímáme jako příležitost oslovit a zaujmout nové publikum. Zároveň se ale soustředíme na naše věrné diváky, které chceme potěšit klasikou, jež jsme dlouhá léta nehráli, v režii těch nejlepších, uvedl ředitel Moravského divadla David Gerneš.

    Nejvíce premiér bude mít na kontě soubor činohry. Ten nejen, že se rozrůstá na poli umělecké spolupráce, přivítá mezi sebou i nové kolegy. Od nové sezony naše řady rozšíří herecký manželský pár – paní Romana Julinová a pan Zdeněk Julina, kteří byli doposud oporami Městského divadla ve Zlíně. Jsme moc rádi, že se po pětadvaceti sezonách ve Zlíně rozhodli pro tak zásadní profesní a životní změnu, a že jejich další kroky povedou právě k nám do Olomouce. Jedná se o výrazné a mimořádně kvalitní umělce, které by chtělo mít ve svém souboru každé divadlo, uvedl šéf souboru činohry Roman Vencl s tím, že diváci již mohou Zdeňka Julinu znát ze Zániku samoty Berhof, kde hraje roli Habigera. První rolí Romany Julinové v našem divadle pak bude sestra Flinnová v Přeletu nad kukaččím hnízdem, kde si mimochodem zahraje i Zdeněk Julina, a to hlavní roli McMurphyho, dodal dále Vencl. Je pro mě radost začít zkoušet zrovna tenhle text. A to, že se na jevišti potkáme my dva v tak úžasných rolích, je příjemný bonus, prozradila Romana Julinová. Režie titulu, který je spojen se známým filmem, se ujme Pavel Khek, jenž před dvěma lety režíroval také úspěšnou inscenaci Nedotknutelní. Naše verze však nebude přepisem Formanova filmu, nýbrž svébytnou a mimořádně působivou inscenací podle knižní předlohy Kena Keseyho, zdůraznil Vencl. První premiérou sezony pak bude klenot českého poetického dramatu Manon Lescaut v režii Hany Mikoláškové. Inscenaci, jejíž důležitou součástí bude hudba Karla Plíhala v podání živé kapely ve složení klavír, perkuse, harfa a kontrabas, uvede Moravské divadlo hned 2. září.

    Ze současné světové tvorby se diváci mohou těšit na Fantastické divadlo izraelského autora Gura Korena, kde se veronští milenci Romeo a Julie setkají s drogovou mafií. S Fantastickým divadlem přišla sama režisérka Tereza Říhová. Jedná se o pořádně našlapanou crazy komedii s velmi neotřelou zápletkou, a aby toho nebylo málo, tak půjde teprve o druhé nastudování v rámci naší republiky, uvedl Vencl. Interaktivní drama ze soudní síně s názvem Teror diváci doslova „prožijí“ v komorním prostředí Divadla na Šantovce. Hra z pera trestního obhájce Ferdinanda von Schiracha v režii Petra Štindla pokládá otázku, zda má člověk právo rozhodovat o životě a smrti druhých, a to i v případě, že smrt jednotlivce zachrání desítky jiných životů. O vině či nevině obžalovaného rozhodují svými hlasy sami diváci. Každé představení je tak zároveň mimořádně zajímavým sociologickým průzkumem, upozornil Vencl.

    Foto archiv divadla

    Příští sezona bude také ve znamení významných jubileí. Čtyřicátou sezonu v angažmá Moravského divadla oslaví herci Ivana Plíhalová, Naděžda Chroboková-Tomicová a Václav Bahník, třicetiny v souboru pak slaví Vlasta Hartlová. Pro tento kvartet vybral Roman Vencl černou komedii Ryba ve čtyřech a ujme se také režie inscenace. Největší výzvou bylo najít vhodný text, jehož inscenováním bych mohl těmto hereckým osobnostem složit hold. Pro mě tohle bude splněný režijní sen, ze kterého mám samozřejmě zdravý respekt, ale zároveň se na něj velmi těším, popsal Vencl.

    Poslední činoherní premiéra sezony pak bude spojena s velkým návratem. Inscenaci Sherlock Holmes: Vraždy vousatých žen nastuduje zakladatel Studia Hořící žirafy a někdejší dramaturg olomoucké činohry David Drábek. Úplně první impuls vzešel od našeho pana ředitele Gerneše. Po vzájemném rozhovoru vyplynulo, že by Davida Drábka zajímala spolupráce s naším souborem. Tak jsme se spojili a domluvili vše potřebné. Sherlocka Holmese si vybral sám, protože už ho kdysi režíroval v Klicperově divadle v Hradci Králové a rád by se k němu ještě jednou vrátil, i když tentokrát prý zcela jinak, prozradil šéf činohry Roman Vencl. V temně zapeklitém případu, jenž je protkán anglickým humorem, bude známý detektiv hledat bestiálního vraha členek prapodivné feministické sekty.

    Soubor baletu chystá pod vedením uměleckého šéfa Jana Fouska dvě premiéry, které se ponesou v duchu velkých jmen a protikladů. Taneční technika jde strmě nahoru, ale poněkud se vytrácí ona uměleckost a citovost, které, dle mého názoru, činí z tance jedno z nejkrásnějších divadelních umění. A to je směr, kterým se chci se souborem vydat, uvedl k nové sezoně Jan Fousek. Balet Ivan Hrozný na hudbu Sergeje Prokofjeva a komponovaný taneční projekt s názvem Bolero a Carmen/Carmen odlišuje stylová různorodost, individuální uchopení tématu a jeho zpracování. Hlavním pojítkem naopak budou emoce. Tanec je uměleckým oborem, ve kterém se skrze naše tělo a jeho pohybový výraz na diváky snažíme přenést emoce. A právě emoce budou jedním ze základních pilířů nadcházející divadelní sezony, dodal Fousek.

    První premiérou bude dramatický balet Ivan Hrozný na hudbu Sergeje Prokofjeva v choreografii a režii Libora Vaculíka, který tak naváže na své dřívější tituly, které pro Moravské divadlo v minulosti připravil. Do Olomouce tak znovu zavítá po více než dekádě od uvedení Snu noci svatojánské. Další taneční novinkou sezony bude komponované představení na hudbu slavných klasických skladatelů. Na jaře uvedeme složený večer, ve kterém se objeví Ravelovo Bolero, v choreografii Itala Riccarda de Nigrise, a Carmen/Carmen v choreografii Katalánce, dnes již světového choreografa, Cayetana Sota, na hudbu George Bizeta, ale i jiných španělských skladatelů. Z hudebního hlediska je není třeba blíže představovat, svým choreografickým pojetím však jistě v mnohém překvapí. Pro olomoucký balet to bude krok vpřed a všechny tyto choreografie jistě zpestří náš repertoár, sdělil Jan Fousek.

    Na postu umělecké šéfky souboru opery a operety nastupuje od nové sezony zakladatelka a umělecká šéfka kolektivu RUN OPERUN Veronika Loulová. Dramaturgický plán na příští sezonu jsem z respektu k předchozímu vedení nechtěla výrazně ovlivňovat, u některých titulů došlo ke změně, ale převážně u inscenačních týmů, sdělila Loulová s tím, že na diváky čeká pestrá nabídka titulů. Každá premiéra nabídne kompletně jinou podívanou. Od divoké a velkolepé Rusalky bratří Cabanů, přes intimní Modrovousův hrad v režii Daniely Špinar, až po Mozartovu lehce politickou satiru La Clemenza di Tito od režiséra filmu Vlastníci a Mimořádná událost Jiřího Havelky, se má divák i celý soubor rozhodně na co těšit, zdůraznila Loulová.

    Foto archiv divadla

    První hudební premiérou nové sezony bude slavný broadwayský muzikál Hello, Dolly! Příběh šarmantní vdovy, která se živí jako dohazovačka, převede na jeviště Andrea Hlinková, která se souborem opery a operety v minulosti spolupracovala na inscenacích oper Bohéma či Così fan tutte. Velkou událostí bude bezpochyby inscenace českého operního klenotu Rusalka. Slavnou Dvořákovou operu uvidíme v nastudování oceňovaných tvůrců Michala a Šimona Cabanů. Po sedmi letech se na olomoucké jeviště vrátí rytíř s modrým vousem, tentokrát ovšem operetu Jacquese Offenbacha vystřídá symbolistická opera Bély Bartóka s názvem Modrovousův hrad. Titul nastuduje bývalá kmenová režisérka a umělecká šéfka činohry pražského Národního divadla Daniela Špinar. Tvůrčí tým slibuje silný emocionální zážitek. Závěr sezony pak bude patřit opeře La clemenza di Tito, kterou Wolfgang Amadeus Mozart zkomponoval u příležitosti korunovace Leopolda II. na českého krále. Režie se ujme šéfka souboru opery a operety Veronika Loulová spolu s divadelním a filmovým režisérem Jiřím Havelkou.

    Kvůli rostoucím nákladům na všechny dostupné služby bylo vedení Moravského divadla nuceno sáhnout pro příští sezonu k mírnému zdražení. Běžné vstupné bude v příští sezoně dražší o 10 až 12 % procent v závislosti na typu představení a cenovém pásmu. Stále je také možné zakoupit cenově výhodnější předplatné v 15 ABO skupinách.

    I v příští sezoně mohou zájemci o divadlo ve věku od 15 do 26 let vstoupit do Klubu mladého diváka Arter Olomouc a získat slevu na vstupném či přístup na exkluzivní akce pořádané pro členy klubu. Další zájemci mohou vstoupit do Mecenášského klubu. Patroni umělců, kteří přispějí divadlu finanční částkou, se mohou (dle výše darované částky) stát zlatými, stříbrnými či bronzovými mecenáši. Vedle dobrého pocitu z podpory Moravského divadla získá takový donátor i řadu výhod, například slevy na vstupenky, účast na zkouškách a tiskových konferencích, prohlídku zákulisí a další.

    • Autor:
    • Publikováno: 22. srpna 2022

    Komentáře k článku: Špinar, Cabani či Drábek v Olomouci

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,