Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    JEDL v Petrkově

    Vztah zakladatelů divadelního spolku JEDL a jeho hlavních protagonistů Jana Nebeského a Lucie Trmíkové k Reynkovu domu-tvrzi v Petrkově není konjunkturální, jde v podstatě o srdeční záležitost. Někdy před dvaceti lety se po zhlédnutí výstavy grafik Bohuslava Reynka v Kutné Hoře rozhodli navštívit umělcův rodný dům a mezi nimi a básníkovými syny Danielem a Jiřím záhy vzniklo silné přátelské pouto. O neokázalém přijetí, jakého se jim dostalo, svědčí zvukový záznam, který Jan Nebeský pořídil právě při první návštěvě a jejž použil jako základ scénického počinu ve vlastní režii Jeden den, jedna noc (premiéra 2001). Synové během představení vyprávěli o svých rodičích, ale rovněž komentovali aktuální dění, zároveň se přímo na scéně upekl koláč podle receptu jejich matky Suzanne Renaudové – vůně se linula do obecenstva a jen podtrhovala otevřenost a důvěrnost setkání.

    Lucie Trmíková v petrkovské verzi projektu Suzanne FOTO Miriam Čandíková

    Po smrti obou synů v roce 2014 nastala složitá situace. Náročné opravy a údržba byly nad síly dědiců a hrozilo nebezpečí, že se po případném prodeji dům natolik změní k obrazu soukromého majitele, že po tvořivém přebývání básníkovy rodiny zbude jen pamětní deska. Vznikla petice na záchranu Petrkova, kterou podepsalo několik tisíc lidí, dům nakonec odkoupilo Ministerstvo kultury ČR a přešel pod správu Památníku národního písemnictví. Nyní probíhá v Petrkově rozsáhlá rekonstrukce – z někdejších chlévů může v dohledné době vzniknout stálá výtvarná expozice a zároveň prostor pro přednášky, koncerty nebo literární a divadelní projekty.

    Kulturní akce probíhají už nyní, byť se tak děje v dost improvizovaných podmínkách. Již loni zde JEDL vystoupil s pořadem Jana Nebeského Reynek / Slova a obrazy z Petrkova, který vznikl v roce 2017. Přednes a zpěv Reynkových básní v podání Lucie Trmíkové doprovodil svými expresivními variacemi skladatel Martin Dohnal. Letos v červenci měla v Petrkově premiéru Trmíkové performance Suzanne, zpřítomňující básnířčin život i její verše právě v místech, kde prožila téměř polovinu života. Herečku doplnili svými vstupy mezzosopranistka Markéta Cukrová a violoncellista Adam Melíšek.

    Na konci prázdnin se JEDL, divadlo roku 2021 podle Cen divadelní kritiky, objevil v Petrkově znovu – tentokrát s novelou Román zajícův z pera francouzského básníka Francise Jammesa (1868–1938) v překladu Jiřího Reynka a ve scénické úpravě Lucie Trmíkové a Kristýny Nebeské. V improvizovaném prostředí velké chodby v prvním patře petrkovského domu se tísnila více než stovka diváků. Román zajícův je magická próza pojednávají o setkání zajíce a svatého Františka z Assisi, přítele zvířat. Autor v nepohádkově vyústivším příběhu vstupuje do vnitřního světa našich „menších bratří“ ve snaze osvětlit sobě i nám smysl a cíl jejich pozemského trvání. Saša Rašilov a Miloslav König Jammesovo dílo čtou a svou mimikou a gesty zároveň hrají. Jejich výrazový přednes doprovází stínohra promítaná na stěnu v pozadí, inspirovaná ilustracemi Josefa Čapka, hudební doprovod na flétnu je dílem Lenky Kozderkové.

    Zapojení spolku JEDL do díla rekonstrukce Reynkova domu pochopitelně posiluje naději jejího zdárného dokončení v následujících letech. Obě představení měla v Petrkově v podstatě předpremiéru, neboť divadlo je v pozměněné podobě uvede v dohledné době i ve svém novém působišti na malé scéně Švandova divadla v Praze. Ale nebylo by vůbec od věci zrekonstruovat zmíněné první setkání Nebeských s Petrkovem přímo na místě, včetně pečení koláče.


    Komentáře k článku: JEDL v Petrkově

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,