Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Kontext Zprávy

    Interiérový dialog

    Výstava Interiérový dialog: Vzpomínka na londýnský byt Deyana Sudjice podle návrhu architekta Jana Kaplického se prostřednictvím svědectví Deyana Sudjice, archivních fotografií Richarda Bryanta i některého interiérového vybavení zaměřuje na velmi pozoruhodný projekt. Byt pro Deyana Sudjice patří mezi první realizace architekta Jana Kaplického a představuje unikátní a málo známé dílo založené na obdivu k technologiím a myšlenkovém futurismu. Výstavu je možné navštívit do 20. 2. 2023. Kurátorem je Adam Štěch.

    Ložnice, byt Deyana Sudjice. Foto: archiv projektu

    V roce 1983 si nechal přední londýnský kritik designu a architektury a pozdější ředitel londýnského Design Musea Deyan Sudjic navrhnout rekonstrukci svého nového bytu od architekta Jana Kaplického. Byt se nacházel v západním Londýně a vznikl propojením dvou řadových domů z poloviny 19. století. Jakožto kritik architektury jsem opravdu cítil jakousi zodpovědnost nejen za to, abych ostatním lidem řekl, co je to architektura, ale také abych zainvestoval do sebe i do svého bytu. Takže mi přišlo zajímavé spolupracovat se zajímavým architektem… Jan tehdy dělal ty pozoruhodné fotomontáže, například dům pro pilota vrtulníku. Takže jsem věděl, do čeho jdu. Jan přišel s těmi kouzelnými kresbami, které ukazovaly vesmírnou loď zaparkovanou uvnitř tohoto velmi konvenčního londýnského domu, popisuje začátek spolupráce Deyan Sudjic ve svém rozhovoru s Adamem Štěchem.

    Průhled do pracovny, byt Deyana Sudjice. Foto: archiv projektu

    Celkový kovový monochromatický charakter bytu odráží Kaplického zájem o technologický pokrok a jeho vizuální estetiku. V koupelně například architekt instaloval vertikální hliníkový panel, na který byly umístěné tři hlavní koupelnové prvky včetně toalety, vany a umyvadla. Vznikl tak prostorový univerzální prvek, jakýsi „stroj na očistu těla“, který též umožňoval snadné čištění.

    První polovina osmdesátých let je v tomto smyslu vrcholem Kaplického technologického období. Později se architekt bude zabývat především architekturou organicky koncipovanou než obdivem ke kráse technologií samotných. Tato transformace se posléze projeví během devadesátých let v rámci jeho vizionářských projektů i slavných zaobleně tvarovaných realizací včetně domu Malator Marshall-Andrews ve Walesu z roku 1994 a mediálního centra NatWest na kriketovém stadionu Lord‘s v Londýně, též z roku 1994, přibližuje následný vývoj kurátor výstavy Adam Štěch.

    Koupelna, byt Deyana Sudjice. Foto: archiv projektu

    Winternitzova vila je významná prvorepubliková kulturní památka od architektů Adolfa Loose a Karla Lhoty a je zařazena do mezinárodní sítě slavných domů světa Iconic Houses. Vilu je možné navštívit vždy od neděle do středy mezi 12. a 18. hodinou bez rezervace a každou sobotu a neděli v rámci komentovaných prohlídek. Návštěvníci si mohou prohlédnout nejen dílo Adolfa Loose, navštívit aktuální výstavu a stálou expozici mapující osud vily od třicátých let, ale také si užít unikátní prostor při některém z doprovodných programů. Potomci původních majitelů se vilu rozhodli zpřístupnit veřejnosti a organizují zde bohatý kulturní program jako jsou koncerty, divadelní představení, přednášky a další.

    • Autor:
    • Publikováno: 7. prosince 2022

    Komentáře k článku: Interiérový dialog

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,