Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Festivaly Zahraničí Zprávy

    Od Burkiny Faso po Peru

    Patnácté Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru nabídne v desíti programových sekcích přes 250 děl, od scénografických modelů, multisenzoriálních instalací, scénických artefaktů a kostýmů, interaktivních a site-adaptive performancí, až po divadelní architektonické realizace nebo prostorové koncepty. Všechna prezentovaná díla spojuje vědomá snaha o tvorbu aktivního zážitkového prostředí. Klíčová témata ovlivňující společnost na globální i lokální úrovni budou ve svých projektech v rámci PQ otevírat umělci z více než 100 zemí a regionů. Program PQ bude opět z velké části komponován z děl studentů a nejmladší generace tvůrců. Zároveň poskytne platformy pro kritickou reflexi současné tvorby.

    Praha není Česko. Foto: Adéla Vosičková

    8.-18. června, RARE

    V průběhu jedenácti dní budou mít návštěvníci PQ možnost zažít na 150 výstavních projektů a instalací, 50 performancí převážně ve veřejném prostoru, živou výstavu 35 konceptů performačních prostorů, prolistovat šedesátku nejzajímavějších publikací o scénografii z posledních 5 let nebo se účastnit 40 odborných přednáškových bloků.

    Tématem 15. ročníku je RARE ve smyslu vzácné, unikátní i syrové; ve středu pozornosti festivalu budou díla pramenící z nápadů, materiálů, uměleckých přístupů a řemeslných zpracování specifických pro prostředí, lokalitu a genia loci, ve kterých vznikají.

    Multimediální instalace v Malé sportovní hale. Foto: Alžběta Jungrová

    V Holešovické tržnici

    Historicky nejvýznamnější programové části PQ – Výstava zemí a regionů (ECR) a Studentská výstava (SE) – se poprvé budou konat v prostorách Holešovické tržnice. Celkem nabídnou přes 100 instalací od tvůrčích týmů ze 65 zemí/regionů celého světa nominovaných kurátorem dané země/regionu. ECR se bude odehrávat ve vnitřních prostorách hal 11, 13 a 17, zatímco SE proběhne premiérově na otevřeném prostranství mezi halami 24 a 25.

    Kromě tradičně vystavujících zemí a regionů Evropy, Asie nebo Severní i Jižní Ameriky se v rámci hlavních výstav objeví i země Blízkého východu (např. Turecko, Libanon nebo vůbec poprvé Spojené arabské emiráty) a Afriky (vedle Egypta a Jihoafrické republiky se po premiéře v roce 2019 bude prezentovat také Maroko). PQ po odmlce očekává výstavy oficiálních reprezentací Singapuru, Litvy a Řecka.

    V prostorách Jatka78 bude po celou dobu festivalu probíhat přednáškový program PQ Talks, který se dotkne témat ekoscénografie a udržitelnosti v produkčním procesu, širším otázkám kostýmu na jevišti i mimo něj, využití technologií a nových tvůrčích postupů, pedagogiky, identity ve scénografii a řady dalších okruhů.

    Pro nejmenší návštěvníky chystá Pražské Quadriennale program PQ Dětem, který pro festival připravuje kreativní platforma Máš umělecké střevo?. Série tvůrčích workshopů v hale 27 dětem představí různé techniky a přístupy k umění scénografie.

    Syntézu performance a nových technologií prostřednictvím multimediální výstavy a série technických workshopů potom nabídne projekt 36Q° vznikající ve spolupráci s Art&Digital Lab–H40.

    Blížící se PQ poukáže na schopnost scénografie proměnit běžné události v mimořádné okamžiky, které se odehrávají v přeměněných místech a nabízejí jedinečné zážitky. Možná si řeknete, že tohle přece scénografie dělala vždy. Dnes ale žijeme v neobvyklé době a slovo RARE – unikátní – nabývá zcela jiného významu. Protože co je vlastně v této zvláštní době výjimečné? Prožili jsme pandemii, která rozšířila naše obvyklá místa setkávání a sdílení dále do neustále expandujícího kyberprostoru; zároveň jsme si uvědomili důležitost lidského doteku a fyzické přítomnosti. Tyto zdánlivě protichůdné myšlenky se prolínají, posouvají a mění naše běžné kulturní návyky a očekávání, přibližuje specifika 15. PQ jeho umělecká ředitelka Markéta Fantová a dodává: Veřejná prostranství, příroda, vlaky, letiště, naše domovy, všechny tyto prostory se staly dějišti většiny performancí a představení, zatímco divadla stála téměř dva roky prázdná. Scénografie se inspiruje, vstřebává a utváří něco nového a jedinečného. Co přesně to je, asi ještě neumíme dobře popsat. Nabízíme ale jedenáctidenní zážitek, kde se do nově vznikajících scénografických prostředí můžete ponořit na vlastní kůži.

    Nekonečná duna. Foto: Adéla Vosičková

    Ve Veletržním paláci

    Budova Národní galerie Praha bude dějištěm Výstavy divadelního prostoru a výstavy Fragmenty II. První z nich se soustředí na divadelní architekturu, zejména ve smyslu netradičních míst tvořených pro setkávání, sdílení a umělecký projev. Klíčový je pro tento výstavní projekt posun od místně pevně ukotvené architektury k živějšímu a performativnímu pojetí divadelního prostoru.

    Fragmenty II, soustředěné na hru s měřítky, navážou na stejnojmennou výstavu z PQ 2019. V letošním provedení se zaměří na modely, scény, kostýmní design a v jednom případě představí také světelně laděný exponát.

    Ve Veletržním paláci si návštěvníci PQ budou moci prolistovat výběr v současnosti nejzajímavějších publikací zabývajících se scénografií v tom nejširším slova smyslu.

    Na DAMU

    Vzdělávací platformu Pražského Quadriennale hostí Divadelní fakulta pražské Akademie múzických umění. Součástí sekce PQ Studio je třicítka vzdělávacích i výsledkově zaměřených workshopů, studentská představení situovaná do divadla DISK i pražských ulic a [UN]Common Design Project, na kterém se formou scénografických intervencí ve veřejném prostoru už od podzimu 2022 podílí studenti více než 50 uměleckých škol z celého světa.

    Třídění odpadu. Foto: Jan Hromádko

    V ulicích Prahy

    PQ Performance je sérií site-adaptive performancí, které v době PQ propůjčí nové významy a život ikonickým i všednějším místům Prahy. Z necelých 300 přihlášek vybral mezinárodní kurátorský tým 25 performancí včetně těch od tvůrců z Chile, Mexika, Brazílie nebo Burkiny Faso.

    ///

    V předprodeji je nyní k dispozici 11denní Festival Pass, se kterým budou mít návštěvníci přístup na kompletní program PQ2023 včetně digitálního archivu festivalu.

     

    • Autor:
    • Publikováno: 20. ledna 2023

    Komentáře k článku: Od Burkiny Faso po Peru

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,