Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí Zprávy

    Moje země je zemí vrahů

    V předvečer prvního výročí útoku Ruska na Ukrajinu uvede Divadlo MeetFactory scénické čtení hry Crime ruské dramatičky Asji Vološiny. Zachycuje v ní psychické rozpoložení Rusů, kteří aktivně nesouhlasí s Putinovou agresí, a zároveň poukazuje na principy vymývání mozku u těch opačně smýšlejících. Asja Vološina je v České republice známá díky hře Máma, jejíž rozhlasové nastudování uvedl v roce 2022 ČRo Vltava. První a zatím jediné představení scénického čtení hry Crime proběhne ve čtvrtek 23. února za účasti autorky. Veškerý výtěžek půjde na podporu bojující Ukrajiny.

    V předvečer prvního výročí útoku Ruska na Ukrajinu uvede Divadlo MeetFactory scénické čtení hry Crime ruské dramatičky Asji Vološiny. Foto: archiv

    Milovala jsem svou zemi do 24. února 2022 a snažila se sebe i ji omlouvat. Ale dnešní Rusko je zemí vrahů. Žádné odstíny už nejsou. To na svém facebookovém profilu napsala jedna z nejvýraznějších ruských dramatiček Asja Vološina. Její hry se hrály v Rusku i zahraničí – Polsku, Francii, Estonsku, Rumunsku aj. Hru Člověk z ryby nastudovalo v roce 2018 i MCHAT (Moskevské umělecké akademické divadlo). Řada jejích her je přeložena do angličtiny, francouzštiny, polštiny či španělštiny. Její hra Máma byla součástí short listu prestižního moskevského festivalu Ljubimovka v roce 2016. Adaptaci pak v roce 2022 uvedl ČRo Vltava v překladu Marcely Magdové, dramaturgii a úpravě Mariny Feltlové a v režii Tomáše Soldána, který připravuje i scénické čtení Crime.

    Jakmile začala válka, Asja Vološina Rusko opustila. Nevím, co je správné, jestli odejít, nebo zůstat a bojovat. (…) Před válkou jsem si myslela, že můžu být v Rusku užitečnější. Svými protitotalitními dramaty, prohlášeními v rozhovorech, účastí na mítincích. 24. února se ukázalo, že to byla iluze, řekla v rozhovoru pro Vot Tak TV Belsat.

    Děj hry Crime se odvíjí chronologicky, od prvních útoků 24. února až do konce června 2022. Hlavní hrdinka – Ruska označená jako TY – s čím dál tím větším úžasem a zděšením sleduje nejen vývoj války, která se zvrhává v genocidu, ale také jak si někteří členové její rodiny a někdejší přátelé nechávají vymýt mozky ruskou propagandou. V rychlém sledu se střídají projevy podpory (od přátel v Rusku i v zahraniční) a nenávisti (babička-patriotka, známí či anonymní pisatelé).

    V mozaice složené z reálných zpráv a autorčiny korespondence na sociálních sítích, se v překladu Mariny Feltlové, pod vedením režiséra Tomáše Soldána představí Tereza Dočkalová, Anita Krausová, Veronika Lazorčáková, Jakub Gottwald. Výpověď ruské dramatičky naživo hudebně doprovodí Tomáš Vtípil.

    Hra Crime, která je věnována obráncům a obránkyním, bude v plném znění otisknuta v 2. čísle časopisu Svět a divadlo. Na přání autorky bude její autorský honorář poslán na Ukrajinu, stejně tak jako výtěžek ze vstupného. Představení bude v českém jazyce, bez anglických titulků.

    Asja Vološina (1985) absolvovala divadelní vědu a tvůrčí psaní na Petrohradské divadelní akademii, vystudovala také moskevský institut žurnalistiky a literární tvorby. Její hry již byly představeny ve více než třiceti inscenacích v Rusku a v zahraničí – Polsku, Francii, Estonsku, Rumunsku aj. Hru Člověk z ryby nastudovalo v roce 2018 i Moskevské umělecké akademické divadlo (MCHAT). Řada jejích her je přeložena do angličtiny, francouzštiny, polštiny, němčiny, španělštiny, objevily se na tuzemských i zahraničních festivalech a laboratořích. Její hra Máma byla součástí short listu prestižního moskevského festivalu Ljubimovka v roce 2016. V roce 2022 adaptaci Mámy uvedl Český rozhlas Vltava.

    Tomáš Soldán (1983) absolvoval obor Tvorba textu a scénáře na VOŠ při Konzervatoři Jaroslava Ježka a pod vedením Antonína Přidala Rozhlasovou a televizní dramaturgii a scenáristiku na JAMU. Studoval na Real Escuela Superior de Arte Dramático v Madridu. S Českým rozhlasem spolupracuje od dob studií v Brně. Jako režisér připravuje literární a dramatické pořady pro regionální stanice Olomouc a Ostrava i celoplošné stanice Dvojka, Vltava, Plus. Kromě klasické rozhlasové tvorby se snaží věnovat i specifičtějším metodám práce – v roce 2016 řídil živě provedenou hru Poločas vertikály, jejíž děj se odehrává ve věži olomoucké katedrály svatého Václava. V roce 2019 pak hru Tankreda Dorsta Legenda o nebohém Jindřichovi, která úzce spojuje herecký projev s hudební linií příběhu. Obě hry vznikly ve spolupráci s hudebníkem Tomášem Vtípilem. Na několika pořadech spolupracoval se zpěvačkou Monikou Načevou.
    Do roku 2013 byl členem brněnského divadla D’ Epog. Od roku 2014 se podílí – spolu s Ondřejem Novotným, Petrem Míkou a Václavem Marholdem – na tvorbě nezávislé divadelní skupiny Masakr Elsinor. Spolupracuje s pražským divadlem X10 a zahraničními soubory – maďarskou skupinou Kompánia, lotyšským divadlem Dirty Drama, polským Teatrem Jednego Wiersza a britskou společností International Arts Partnership.

    Plakát ke scénickému čtení vytvořil v Praze žijící běloruský grafik Peter Bankov, nositel četných mezinárodních ocenění, jehož díla jsou vystavena např. v MoMA v New Yorku, v německém Klingspor Museum Offenbach či v Museum of the Image (MOTI) v Nizozemí.

    • Autor:
    • Publikováno: 14. února 2023

    Komentáře k článku: Moje země je zemí vrahů

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,