iDN pozastavuje činnost: Otevřený dopis ministru Baxovi + Tisková zpráva médiím
Vážený pane ministře,
rádi bychom vás požádali o prošetření neudělení dotace zpravodajskému portálu iDN na rok 2023.
Zpravodajský kulturní portál iDN je nucen prakticky ukončit svou činnost, protože neobdržel dotaci na celoroční činnost od Ministerstva kultury. V loňském roce Společnost pro Divadelní noviny, z. s., získala 285 000 Kč na projekt „Provozování internetového portálu v roce 2022“ a plný počet bodů. Letos 6,43 bodu a 0 Kč. Portál přitom tvoří stále stejný tým redaktorů a obsahově se věnuje stále stejnému spektru kulturních témat.
Nerozumíme této náhlé změně, zvlášť když web navštíví každý den kolem 1 500 unikátních návštěvníků, v únoru jsme zaznamenali abnormálních 370 000 návštěv za jeden den.
Na platformě je úložiště tištěných Divadelních novin, které s iDN nesouvisí a bude čtenářům k dispozici za stávajících podmínek. Podrobnosti uvádíme v přiložené tiskové zprávě.
Rádi bychom se s vámi, pane ministře, a divadelní komisí sešli osobně a diskutovali o příčinách neudělení dotace a o potřebnosti či nepotřebnosti iDN pro zdejší kulturní život.
S pozdravem
Josef Herman, šéfredaktor, Petra Zachatá, zástupkyně šéfredaktora, Anežka Pondělíčková, redaktorka a editorka iDN, Kateřina Kykalová, redaktorka, Vladimír Hulec, redaktor
///
Tisková zpráva, 7. 3. 2023
Zpravodajský kulturní portál iDN prakticky končí svou činnost, neobdržel dotaci od MK ČR
Zpravodajský kulturní portál iDN je nucen razantně omezit svou činnost, protože neobdržel dotaci od Ministerstva kultury. V loňském roce Společnost pro Divadelní noviny, z. s., získala 285 000 Kč na projekt „Provozování internetového portálu v roce 2022“ a plný počet bodů. Letos 6,43 bodu a 0 Kč na provoz v roce 2023, kdy portál již 67 dní funguje na dluh.
Internetový zpravodajský portál iDN se věnuje aktuálnímu dění ze světa kultury. Nejvíce se zabývá profesionálním performativním uměním, informuje ale i o amatérské divadelní scéně, či mapuje širší kulturní dění. Dává první příležitost mladým začínajícím autorům.
Web sloužil především předávání informací z divadel a dalších kulturních institucí, čtenáři zde mohli číst také denní reportáže z divadelních, filmových a multižánrových festivalů, které iDN přinášejí jako jediné kulturní internetové médium v zemi. Mohli zde sledovat originální názory blogerů, aktuálně publikované nekrology, kratší publicistické útvary; rozhovory, glosy, reportáže i fotoreportáže, ale také recenze. Web fungoval nepřetržitě o víkendech i v létě, kdy tištěné DN nevycházejí a iDN soustavně celé divadelní prázdniny mapovalo kulturní dění u nás i v zahraničí.
Web navštíví každý den v průměru kolem 1 500 unikátních návštěvníků, nejvyšší únorová návštěvnost byla výjimečně přes 370 000 návštěv za jeden den.
V loňském roce Společnost pro Divadelní noviny, z. s., získala 285 000 Kč na projekt „Provozování internetového portálu v roce 2022“ a plný počet bodů, tedy 10. Letos získal 6,43 bodu a 0 Kč na provoz v roce 2023. Z Ministerstva kultury nepřišla jediná výtka k fungování portálu. Editorkou iDN je Anežka Pondělíčková, technickou IT stránku zajišťuje Pavel Kočička. Na provozu se však podílejí i ostatní redaktoři Divadelních novin, a to jak autorsky, tak redakčně.
iDN získalo dotaci na rok 2023 od Státního fondu kultury, její výše však bude stačit pouze na pokrytí již domluvených a slíbených závazků a vyplacení autorů, kteří od začátku roku 2023 nedostali své honoráře (například za festivalové zpravodajství ze Zarázu či Malé inventury). Na iDN budou do záložky KritikLab vkládány texty studentů Katedry teorie a kritiky DAMU v rámci projektu Norských fondů. Přestaneme publikovat veškeré denní reportáže z festivalů, veškeré publicistické i kritické materiály, zprávy z kulturního světa, budeme muset zrušit veškeré blogy, nepsat nekrology, nepřijímat a neobjevovat nové externí autory. O případných dalších změnách budeme informovat.
Na serveru bude nadále k dispozici elektronický archiv tištěných Divadelních novin pro předplatitele přístupný podle dosavadních pravidel.
Na rozdíl od grantové komise považujeme iDN za jedinečnou platformu, užitečnou pro divadelní a obecně kulturní prostředí, za kterou v české publicistice nevidíme náhradu.
Josef Herman, šéfredaktor
Anežka Pondělíčková, editorka iDN
…
Komentáře k článku: iDN pozastavuje činnost: Otevřený dopis ministru Baxovi + Tisková zpráva médiím
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Martin Bernátek
Dobrý večer redakci,
nic proti otevřenému dopisu, jde o důležitou věc.
Jen bych doplnil, že podle veřejně dostupných výsledků dotací MK dostala v loňském roce plný počet bodů všechna žádající periodika. (Ne)udělení podpory se odvíjí od pořadí daného bodováním a to bylo ve výsledcích na r. 2021 a na r. 2023 velmi podobné, až stejné i když se komise změnila asi o třetinu. V předminulém roce skončila žádost iDN předposlední, poslední a „pod čarou“ byl CEDIT, který paradoxně za sezonu 2020/2021 získal cenu DN. V žádosti na letošní rok jde tedy o sestup z předposledního místa, které aktuálně zaujalo Nadivadlo. Tím chci říct, že této „náhlé změně“, jak píšete, lze rozumět, pokud ji nebudeme chápat právě jako náhlou.
07.03.2023 (21.17), Trvalý odkaz komentáře,
,Josef Herman
Pane Bernátku,
máte pravdu, výhrady vůči Divadelkám a iDN jsou letité. Vždycky vyjádřené nějakým pořadím, ke kterému v tabulkách došly grantové komise. Je čas konečně jednou věcně formulovat, v čem chybujeme, to veřejně píšeme panu ministrovi. Mám léta pochybnosti o rozhodování grantových komisí na MK ČR, o způsobu jejich jmenování, tedy o jejich složení. A především o smyslu udílení ministerských grantů: podle mého jejich prostřednictvím donátor, stát, zajišťuje potřebné služby, a právě hledisko potřebnosti nedokážu v přidělování grantů už léta najít. Mimochodem – pokud sdílíme osud CEDITU, jsme v nejlepší společnosti.
08.03.2023 (16.00), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Martine,
souhlasím, že jde o důležitou věc, kterou by bylo dobré vzít a diskutovat seriózně a vážně. Podobně jako Josef Herman si i já myslím, že současný grantový systém MK je nejasný a umožňuje přílišnou manipulaci a někdy i víceméně náhodné výsledky a výši udělených financí. Často se míchají nesouměřitelné projekty a pak to může vypadat, že jeden „předstihl“ jiný, dokonce že je „lepší“. Je ale zcela něco jiného podpořit webové portály, které fungují volně a jsou spíše autorským kořením v našem divadelním diskursu (nic proti nim, naopak, jsou velmi důležité a ozdravné), nejsou zaměřené na kontinuální sledování a mapování širokého divadelní spektra a jeho společenské a kulturní kontexty, a vedle nich na stejnou hodnotovou škálu dávat média či portály, které toto dlouhodobě naplňují, jsou plně profesionálně vedené. Jsou v podstatě veřejnou službou, myslím i nezastupitelnou. A to jsou dle mého názoru nejen Dn a iDN, ale i SaD, Loutkář či Opera Plus (a také Divadelní revue, která je ale financována jinak), dovolím si přidat i Taneční zónu (jíž jsem šéfredaktorem) a Taneční aktuality, které žádají v oboru Tanec. Myslím, že žádnému z nich nelze „zčistajasna“ neudělit ani korunu. Existují dlouhodobě a v zásadě roční zastavení jejich činnosti v podstatě znamená či by mohlo znamenat jejich definitivní zánik. Redaktoři svou práci dělají na plný (či téměř plný) úvazek a budou si muset (či museli-li by si) najít jinou práci. Průměrnou denní sledovanost kolem 1 500 unikátních otevření redakce iDN budovala více než deset let a mohla by nyní velmi rychle zmizet.
A tu jsme myslím u kruciální otázky, kterou možná tato situace umožňuje nastolit a diskutovat. Chce Česká republika mít časopisy či portály, jako jsou Dn a i-DN, SaD, OperaPlus, Loutkář, Taneční aktuality a Taneční zóna (uvádím jen ty, co existují dlouhodobě a žádají o grant MK)? Případně které a proč. Pokud ano, musí je jakýmkoli systémem (nemusí vždy ani jít o grantový) dlouhodobě podporovat. Anebo je (či některé z nich) nechce, nepotřebuje, nevyžaduje a je pro krátkodobou existenci a proměnu? Dn ani iDN, SaD, Loutkář, OperaPlus, Taneční aktuality či Taneční zóna pochopitelně existovat nemusejí, ale nebyla by to pro českou kulturu a divadlo či tanec škoda? Nahradí je něco, anebo jde o přežilé relikty minulosti a písemné reflexe umění, vhledy do něj a diskuse nad ním a s jeho tvůrci nemají smysl? Pokud má grantová komise nějaké konkrétní výtky či výhrady ke kvalitě, obsahu, financování či fungování iDN, měla by myslím jasně a konkrétně vyjádřit jaké (nejlépe písemně) a možná by měla i umožnit osobní setkání a diskusi s představiteli médií, u kterých má pochyby, jako to dělá například SFK. Nic takového – pokud je mi známo – komise v minulých letech a ani nyní neudělala. Jak potom má redakce reagovat, aby – v podstatě zakázku veřejné služby – ke spokojenosti grantové komise naplnila?
Za sebe si dokonce myslím, že grantová komise MK tyto výhrady zformulované nemá a svá rozhodnutí opravdu řešila pouze oněmi nesouměřitelnými kupeckými počty, které jsi, Martine, ve svém Komentáři zmínil. Je to ale podobné, jako by vedle sebe stály nákladní automobily a jízdní kola. Nelze říci, které z nich je lepší. Každé má jiný smysl a vyžadují jinou péči, byť obě vozidla jezdí po silnici. Ale můžeme říci, jaký mají smysl, čemu slouží, případně v čem by bylo dobré je posunout, inovovat. Máme zkušenosti, že mnohdy jde o tak rozdílné názory a pohledy, že je nelze plně naplnit nikým. Nicméně se ale můžeme o to přít a svou práci osvětlit či obhajovat. Neudělení grantu i-DN je ale razantní zpráva od grantové komise MK, že o tento portál česká divadelní veřejnost nestojí. Za sebe doufám, že jde o nedorozumění a nepochopení fungování a smyslu iDN a že bude možné toto rozhodnutí v dohledné době napravit. Amatérsky, tedy jen tak nahodile a občas, z osobního plezíru a zadarmo, naplňovat stránky iDN, stejně jako Dn, SaDu, OperyPlus, Loutkáře… (které komise naštěstí nerozporovala), podle mne nelze. Anebo jen výjimečně a krátkodobě. Je naivní myslet si, že tato média jsou schopná se sama plně financovat z reklam či prodejem. A jiný silný dlouhodobý donátor vydávání divadelních periodik než MK skrze granty u nás ve stávajícím systému v zásadě není (výjimkou je zmiňovaná Divadelní revue, již vydává Institut umění – Divadelní ústav).
09.03.2023 (0.45), Trvalý odkaz komentáře,
,zdeněk pololáník
Velmi mne překvapují
úvahy o Divadelních Novinách. Dostávám pravidelné informace o tom, co se děje v divadlech města Brna, divadlech všech žánrů, velkých kamenných i malých scének s mladými adepty. Se zájmem čtu všechna nová jména inscenátorů, herců a všech, kteří se podílejí uplatněním nových nápadů a to slovem zasvěceného, zkušeného pisatele, kterého pamatuji ještě jako mladičkého nastupujícího herce na scénách brněnských divadel, v Ostravě a jeho zakotvení na JAMU a v Divadle Husa na provázku, v praxi poznal zblízka i experimentální a loutková divadla. Podílel se na obnově divadla MARTA a přijal místo ředitele Divadla na Provázku. Všechny svoje zkušenosti zužitkovává nyní ve svých článcích, které pravidelně vycházejí v DN, a všem, kdož z jakýchkoliv důvodů nemohou se premiér a představení zúčastnit, podává svými články oživenými video scénkami a fotografiemi přiblížit navštívená představení obdivuhodným způsobem. A nejde jen o představení v Brně, ale i mimobrněnská, na jejichž premiéry se Jaroslav Tuček neváhá vypravit např. až do Plzně a podobných vzdáleností.
Velice nemile se mne dotklo, že se uvažuje o ukončení dalšího vydávání DN. Vysoká hodnota Mudrování informuje nejen současné čtenáře, ale zůstává trvalou hodnotou i pro budoucí generace.
10.03.2023 (22.41), Trvalý odkaz komentáře,
,