Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Zprávy

    Diskrétně erotické snění skupiny Zaječí

    Umělecká skupina Zaječí chystá 26. a 27. dubna v pražském Divadle Kámen premiéru inscenace své nové hry Žena… Muž… Stín…. Poté ji 20. května představí v Divadle Husovka v Karlových Varech jako host Divadelního studia D3. Jde o druhou autorskou hru dvojice Zdeňka Brychtová-Vladimir Benderski.

    Skupina Zaječí se po prvním autorském počinu Krajina Zaječí, kde kombinovala vlastní autorské texty s autorskou – moderní vážnou – hudbou klavíristy Jana Ptáka a houslistky Adély Macháčkové, nyní pustila do propojení textu Brychtové s básněmi izraelského autora Davida Avidana v překladu Benderskiho. Pojítkem mezi nimi jsou milostné vztahy, rodina a láska, a to jak z té kladné, světlé stránky, tak i z té záporné, stinné.

    Zatímco lidská civilizace nemilosrdně směřovala k přivlastnění veškerého hmotného a duchovního majetku ve své doméně moci, vždy nevyhnutelně narazila na Jiného, kterého nebyla schopna asimilovat a zkrotit. Politicky reagovalo tisíciletími útlaku a ničení, psychologicky dlouhou epochou represí a popírání. Ale zatímco civilizovaný Člověk triumfoval, Jiný ho neustále obklopoval, napadal jeho samotnou bytost a někdy ho přiváděl k šílenství. Tato jinakost se střetla s civilizovaným člověkem v podobě Primitiva, Ženy, Přírody, Diktátora, Teroristy, Ďábla a Stínu, vytvořila v něm svoji Pátou kolonu, v těle, v mysli, v představivosti. Proniklo do historie neustálými válkami, krveprolitím, chaotickými revolty rolníků, utopickými socialními experimenty, ale i tvůrčími výjevy umělců, básníků a vizionářů. Stín v pojetí C. G. Junga je to, co v sobě nechceme vidět, uvědomit a přiznat si a co odsouváme do hlubin nevědomí.

    Stín je naší ,,temnou stránkou“, tím prazákladem naší povahy, který z morálních, estetických nebo jiných důvodů zavrhujeme a nenecháme projevit, poněvadž je v rozporu s vědomými zásadami…. Svůj stín můžeme potkat v nějaké vnitřní, symbolické podobě, nebo ve vnější, konkrétní postavě. V prvním případě se bude objevovat v nevědomém materiálu, např. jako snová postava, která personifikovaně představuje jednu nebo více duševních vlastností snícího, v druhém případě to může být nějaký člověk z okolí, který se z určitých strukturálních důvodů stane nositelem projekce jedné či několika v nevědomí skrytých vlastností.  (z knihy Psychologie C. G. Junga od švýcarské psychologičky Jolande Jacobi /1890-1973/)

    V původním textu hry žádný Stín neexistoval. Byla tam žena, muž, dcera a syn a v různých kombinacích spolu žili a přežívali, diskutovali a hádali se, milovali a nenáviděli se, obdivovali a zesměšňovali se. Benderski přišel s konkrétním nápadem začlenit postavu Stínu, která zbylé dvě postavy (Ženu v podání Lucie Zachovalové a Muže v podání Mariana Škorvagy) doplňuje. A nejen to. Stín, kterého ztvárňuje herec Martin Falář, je archetypovou postavou, inspirovanou tím, jak o ní přemýšlí Carl Gustav Jung. Líbí se nám a zároveň nás fascinuje množství podob, které takový stín může mít a má, říká o inscenaci Zdeňka Brychtová.

    Zajímá nás, jak naše dvě hlavní postavy – Ženu a Muže – Stín ovlivní, a to nejen z hlediska prožívání, ale i z hlediska samotné přítomnosti, uvědomění si, že Stín je součástí každého z nás, že je stále s námi a že se skrze nás v různých situacích projevuje různě, doplňuje ji Vladimir Benderski. Jakým způsobem bude celý tento experiment nakonec fungovat se skupina dozví až spolu s diváky při uvedení. Inscenací chceme zároveň vzdát i jakýsi hold a poctu všem stinným stránkám lidské existence, neboť díky nim jsme stále lidé živočišného, pudového a vášnivého původu, nikoli jen hodní a vzorní roboti, dodávají tvůrci.

    Foto archiv souboru

    Jedním z doplňujících prvků inscenace je zapojení umělkyně, designérky a šperkařky Pavlíny Pecko, která bude během představení tvořit a vyrábět tzv. upcyklované šperky. Chtěli jsme do inscenace dostat nějaký reálný tvůrčí prvek, který se nejenom děje teď a tady, ale zároveň poukazuje na další archetyp – manuální práce. I té chceme vzdát poctu a doslova na ní posvítit. Kromě toho má Pavlínina tvorba zajímavý přesah do tzv. upcyklace, kdy šperky a v současné době především zrcadla tvoří, dotváří, zdobí – např. pomocí mozaiky – z materiálů a věcí, které jsou původně určeny k úplně jinému účelu,” vysvětluje Z. Brychtová. Vzniklé šperky budou po každém představení k zapůjčení, k rozebrání, k nahlédnutí, k prodeji – každý, jak uzná za vhodné. /Více o tvorbě Pavlíny Pecko zde./

    ///

    Umělecká skupina Zaječí, Praha – Zdeňka Brychtová, Vladimir Benderski: Žena…Muž…Stín…

    Námět: Zdeňka Brychtová / Scénář: Zdeňka Brychtová, Vladimir Benderski / Režie a dramaturgie: Vladimir Benderski, Zdeňka Brychtová / Scéna a kostýmy: Zaječí / Upcyklované rekvizity: Pavlína Pecko. Hrají – Žena: Lucie Zachovalová, Muž: Marian Škorvaga, Stín: Martin Falář, Šperkařka: Pavlína Pecko. Premiéra 26. dubna 2023 v Divadle Kámen, Praha.

    Diskrétně Erotické Snění našich Matek, Otců, Dcer a Synů

    … Netradičně Archetypální vyprávění o (ne)Úplné Rodině …

    …Komplikovaně milostná Poezie izraelského Básníka Davida Avidana…

    …Nevinné Pohádky se Smutným Koncem…

    …Šťastný odchod traumatizované Ženy…

    Pocta všem Stinným stránkám Mužsko-Ženské Existence v mnoha Rodinných podobách Ozdobená UPcyklovanými Šperky a Zrcadlem.

    Inscenace vznikla za podpory Státního fondu kultury ČR a Karlovarského kraje (program na podporu kulturních aktivit).

    /Z tiskové zprávy pro i-DN připravil a zpracoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 22. dubna 2023

    Komentáře k článku: Diskrétně erotické snění skupiny Zaječí

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,