Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 820)
Za pomocí lesklého zábradlí a tempem slimáka zdolávám bělostné schody k Janáčkovu divadlu.
Múza se usmívá: Tutto nel mondo e burla… Všechno na světě je jen fraška, milý kmete.
Obávám se, že s tím už nic nenaděláme. Bude to můj první i poslední Verdiho jevištní Falstaff.
Mezi slavnostně oděnými návštěvníky si připadám jako oukropek.
Múza sleduje mé opatrné kroky. Verdiho Falstaff byl na této scéně uveden naposled v roce 1973. Režii měl Karel Jernek, operu nastudoval a premiéru dirigoval František Jílek.
V činohře se kdysi hrály Veselé paničky windsorské. Přiznávám, taškařice s břichatým pijanem mě nezaujaly. Když jsem na břehu řeky Temže cítil puch bahna, připadlo mi shakespearovské máčení prádelního koše s trestaným sirem Johnem jako obludné.
V hledišti tma, z jeviště slyšet mocné chrápání. Šedivý tlusťoch se probírá z opilecké dřímoty. Tlápe windsorskou putykou, zpívá a kuje zlotřilé plány.
Múza šeptá: Bože, to je hlas!
Anglického sira hraje rodilý Španěl, ale zpívá italsky, protože libreto tomu chce.
Louskám české ekvivalenty italských slov a opájím se dokonalým provedením Verdiho hudby.
Putyka se otáčí, paničky intrikují, italský Windsor je barevný. Zpívaných slov je však příliš a zrak nedokonalý. Nestačí číst.
Luis Cansino, představitel titulní role, udivuje hlasovou kulturou, komediálním herectvím a vitalitou. Stárnoucího, chorobně žárlivého ženáče Forda znamenitě zpívá italský barytonista Damiano Salerno. Tenorista Daniel Matoušek září v roli zamilovaného Fentona.
Dvojici Falstaffových kumpánů Bardolfo – Pistola představují pěvci Vít Nosek a Jan Šťáva jako groteskní komiky. Rozkošný je nemluva hospodský Palo Seriše.
Múza šeptá: Hrají bez škrtů. Pěkně. Muzeálně. Všichni „komikují“, ale diváci se nesmějí.
Humor inscenace režiséra Ondřeje Havelky je jemný a citlivý. Co divák pochytí, to má.
O přestávce múza medituje: Milé paničky umí být velmi kruté. Nejenže nechaly Falstaffa vymáchat v bažině, ale za chvíli na něj nastraží další past. Ve windsorském lese ho vyděsí k smrti při rejdění půlnočních duchů okolo Hernova dubu. Těšte se, kmete, budete se bát. Zrovna jako sir John.
Múzo, já tě nemít…
Řádění maskovaných duchů a vil je zvládnuto s lehkostí ironického žertéře. Výkony orchestru, sólistů a sboru pod taktovkou dirigenta Ondreje Olose jsou precizní. Této dokonalosti odpovídají rovněž sdělné ansámblové výjevy. A sólistky Pavla Vykopalová, Markéta Cukrová, Jana Hrochová i Doubravka Součková? Jsou paničkami par excelence. Kostýmy Jany Zbořilové vhodně doplňují scénické řešení Martina Černého.
Diváci děkují tvůrcům. Největší úspěch má představitel Falstaffa Luis Cansino.
Po téměř třech hodinách odcházím z divadla značně unavený, ale spokojený. Premiéra mě opětovně přesvědčila o umělecké výjimečnosti opery brněnského Národního divadla.
Brno – Komín, 13. 4. 2023
Národní divadlo Brno – Giuseppe Verdi: Falstaff (libreto Arrigo Boito podle hry W. Shakespeara Veselé paničky windsorské). Režie Ondřej Havelka, hudební nastudování a dirigent Ondrej Olos, dramaturg Patricie Částková, scéna Martin Černý, kostýmy Jana Zbořilová, světelný design Přemysl Janda, pohybová spolupráce Jana Hanušová, Pavol Seriš. Účinkující: Luis Cansino – Sir John Falstaff, Damiano Salerno – Ford, Pavla Vykopalová – Alice Ford, Doubravka Součková – Nanetta, Markéta Cukrová – Meg Page, Jana Hrochová – Mrs. Quickly, Daniel Matoušek – Fenton, Berk Dalkiliç – Dr. Cajus, Vít Nosek – Bardolfo, Jan Šťáva – Pistola, Pavol Seriš – Hostinský. Sbor a orchestr Janáčkovy opery. Premiéra 5. dubna 2023, Janáčkovo divadlo, Brno
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 820)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)