Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Petr Hašek získal Cenu Marka Ravenhilla

    Inscenace textu Heleny Koblischkové, Luďka Horkého a Natálie Presslové 27 pražského souboru Geisslers Hofcomoedianten v režii Petra Haška získala Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší českou divadelní inscenaci nového textu za rok 2022. Cenu v podobě „kožichu Marka Ravenhilla“ pro letošní ročník navrhla scénografka a kostýmní výtvarnice Eva Jiřikovská.

    Petr Hašek v kožichu Marka Ravenhilla. Foto FB Geisslers

    Cena Marka Ravenhilla je součástí projektu Centrum současné dramatiky, který od roku 2010 realizuje Divadlo LETÍ. Letos byla udělena podvanácté. Osmičlenná nezávislá porota vybírala z přibližně 90 premiér vzniklých v roce 2022, z nichž do finále nominovala sedm inscenací. Kromě výherní inscenace 27 uváděné v Divadle VILA Štvanice byly nominovány: Otec hlídá dceru Národního divadla Praha, Fifty Dejvického divadla, Události Jihočeského divadla, Discoland Divadla Na zábradlí, Dech divadla Meetfactory a Očistec si zaslouží každý divadelního spolku Depresivní děti touží po penězích.

    Základem inscenace 27 je pozoruhodná a chytrá hra… Foto archiv Geisslers Hofcomoedianten

    Výběr vítězné inscenace zdůvodňuje člen poroty, teatrolog a divadelní kritik David Drozd: I když inscenace 27 na první i druhý dojem upoutá především prostorovým konceptem, hereckým nasazením a vůbec drivem pro Geisslers Hofcomoedianten typickým, základem inscenace je pozoruhodná a chytrá hra. Je to opravdu počestné historické drama, které s dnešním nadhledem vypráví příběh bělohorské vzpoury, takže v něm čteme mnoho současných paralel.

    Režisér Petr Hašek si Cenu převzal v Divadle VILA Štvanice v neděli 28. května v rámci slavnostního ceremoniálu, po kterém následovalo představení inscenace Nikdy Navždy hostujícího slovenského nezávislého Divadla Petra Mankoveckého. Divadlo LETÍ letošním ročníkem navázalo na tradici z minulého roku, kdy začalo v rámci předávání Ceny Marka Ravenhilla představovat tvorbu mimopražských a nyní už i mimorepublikových nezávislých divadel.

    Všechny nominované inscenace:

    Národní divadlo PrahaOtec hlídá dceru // Ondřej Novotný
    režie: Jan Frič

    Dejvické divadlo, Praha – Fifty  // Petr Zelenka
    režie: Petr Zelenka

    Jihočeské divadlo, České Budějovice – Události // David Greig
    režie: Kasha Jandáčková

    Divadlo Na zábradlí, Praha – Discoland  // Petr Erbes, Boris Jedinák
    režie: Petr Erbes, Boris Jedinák

    Geisslers Hofcomoedianten, Kuks, Praha- 27 // Luděk Horký, Natálie Preslová, Helena Koblischková
    režie: Petr Hašek

    Meetfactory, Praha – Dech // Matěj Samec
    režie: Natália Deáková

    Depresivní děti touží po penězích, Praha – Očistec si zaslouží každý // Jakub Čermák
    režie: Jakub Čermák

    ///

    Cenu v podobě „kožichu Marka Ravenhilla“ pro letošní ročník navrhla scénografka a kostýmní výtvarnice Eva Jiřikovská. Foto FB Geisslers

    Cena Marka Ravenhilla za inscenaci nového textu je ocenění českých tvůrců za počin v oblasti inscenování současné dramatiky. Novým textem se rozumí takový text, který vznikl v období deseti let před příslušným udělením ceny. Oceněná inscenace je volena na základě konsensu členů Rady Ceny Marka Ravenhilla, kteří zohledňují symbiózu kvalitního textu a kvalitu jeho inscenování. Rada sleduje i výsledky autorské či kolektivní tvorby, u nichž rozhoduje výsledný text a jeho přenositelnost mimo kontext konkrétní inscenace a poetiky divadla, pro nějž vznikal.

    Rada Ceny Marka Ravenhilla v roce 2023:

    Tatjana Lazorčáková, teatroložka
    Jana Soprová, divadelní publicistka a kritička
    Marie Špalová, dramaturgyně Divadla LETÍ
    Lenka Veverková, dramaturgyně Českého rozhlasu
    Sylvie Vůjtková, dramaturgyně Národního divadla moravskoslezského
    Petra Zachatá, divadelní kritička
    Luděk Horký, dramaturg České televize
    David Drozd, teatrolog

    Centrum současné dramatiky

    Od ledna 2010 Divadlo LETÍ realizuje pod záštitou Václava Havla projekt s názvem Centrum současné dramatiky. Cílem projektu je podpora vzniku nové dramatiky, podpora nových inscenací současné dramatiky, cirkulace textů, autorů, tvůrců a inscenací v rámci EU, teoretická reflexe současné dramatiky a propagace současné dramatiky mezi veřejností. Divadlo LETÍ se v rámci projektu mj. zapojilo do mezinárodní sítě divadel, věnujících se současné dramatice, Fabulamundi. Posledním laureátem ceny (za rok 2020 a 2021) se stala inscenace Emil, čili o Háchovi v režii Jakuba Vašíčka.

    • Autor:
    • Publikováno: 30. května 2023

    Komentáře k článku: Petr Hašek získal Cenu Marka Ravenhilla

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Pardon,
      že do toho mluvím a Petru Haškovi i skupině Geisslers Hofcomoedianten blahopřeju, jistě si cenu zaslouží, ale být v radě, která o ceně rozhoduje, a dát ji sám sobě (píšu o Luďkovi Horkém, spoluaturovi scénáře inscenace 27), je podle mě nevhodné, ceny diskreditující. Rozumím, že v radě sedí i divadelníci, dramaturgové a dramatici a nejsem proti tomu, ale pokud se stane, že se rozhoduje o „jejich“ inscenaci/textu, měli by myslím v daný rok z rady odstoupit.

      29.05.2023 (11.10), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Martina Schlegelová

        Avatar

        Vladimíre,
        stejnou debatu jsme vedli před osmi lety (s tím rozdílem, že tehdy byl porotcem dramaturg a ne spoluautor). Kdo by si ji chtěl připomenout, tak může v diskuzi pod tímto článkem: https://www.divadelni-noviny.cz/ravenhilluv-kozich-si-odneslo-letajici-dite
        Dnes bych jen znovu opakovala, co jsem napsala tehdy. Pro ty, kterým se to nechce celé číst – Luděk Horký samozřejmě „svou“ hru nenominoval a ani o ní v žádné fázi rozhodování nehlasoval.
        V každém ročníku se zpravidla najde střet zájmu u několika porotců, vždycky je řešíme úplně stejným systémem, tedy: nenominuješ, nehlasuješ, nekomentuješ. (Mimochodem když už je někdo „nevinný“ akademik, jako paní prof. Lazorčáková, má zase bohužel dceru, která má ve zvyku hrát v nominovaných inscenacích.)
        A zhruba jednou za sedm let taková problematická inscenace vyhraje. Takže příště zase někdy kolem roku 2030 🙂

        29.05.2023 (23.14), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Vladimír Hulec

        Vladimír Hulec

        Martino,
        máš recht, už jsme se na toto téma přeli a diskuse se – zdá se – nikam neposunula. Tož ji neopakujme. Oba si stojíme na svém a argumenty zůstávají.
        Tedy – pro ty mladší či zapomnětlivé – na tento problém v českém divadelním světě poznovu upozorňuju. Včetně problému kumulace funkcí, setrvávání v porotách, dramaturgických radách, možná i pedagogických a ředitelských postech (čest budiž výjimkám, jichž právě Martina Schlegelová je dnes dokladem) a podobně.
        Ostatně na jednu kumulaci funkcí a dlouhodobé setrvávání jsem upozornil velmi nedávno v souvislosti s potvrzením místa ředitele, uměleckého šéfa a herce v jedné osobě ve VČD /https://www.divadelni-noviny.cz/dohnal-zustava-reditelem-vcd#comments/ a… – nic. Svět se vesele točí dál a v zakletém pardubickém zámku panuje a bude pan Dohnal. I sudičky (členové/členky konkurzní komise) jsou stále ty samé. Léta letoucí. Jsem zvědav, zda se dožiju bohatýra, který pardubickou/českou Šípkovou Růženku (živé, soudobé, aktuální divadelní dění) ze sna probudí. A zda už se vůbec někdo takový narodil.
        Takže kolem roku 2030 budeme mít, Martino, možná dvě opakující se témata. Pan Dohnal byl jmenován do roku 2029 a pak možná zas na dalších šest let. A zas a zas a zas…
        🙂

        30.05.2023 (0.51), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,