Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Otevřeno Dokořán 2023, den třetí

    Odpoledne s úsměvem

    Třetí den festivalového dění zahájilo ve dvoraně Městského divadla off-programové Odpoledne s úsměvem. Charitativní bazárek, jehož výtěžek poputuje na neurosenzorickou terapii pro bratry Dominika a Kubu, doplnil doprovodný zábavný program. Nejprve ochotnické Divadlo Marvánek nabídlo návštěvníkům, zejména těm dětským, pohádku Loupežnice z Horneku. Příběh z prostředí brněnské Líšně, odkud spolek pochází a na níž se pravidelně ve svých hrách zaměřuje. Následovalo hudební vystoupení herců domovského Městského divadla Brno ve složení Kristýna Daňhelová, Svetlana a Lukáš Janotovi, Aleš Slanina a Andrea Zelová. Oproti včerejšímu koncertu, který se nakonec soustředil spíše na vlastní tvorbu členů zdejšího souboru, ať již zcela původní nebo pro jejich účely upravenou, byly ukázky téměř výhradně muzikálového ražení. Přítomné tak potěšily písně z muzikálů Kdyby tisíc klarinetů, Pretty Woman, Velká ryba, Vlasy a zejména i Jesus Christ Superstar – což posloužilo i jako milá pozvánka k nadcházejícímu programu. Pěvecká vystoupení neplánovaně doplnila improvizovaná taneční aktivita přítomných dětí, obzvláště z řad potomků členů MdB.

    Loupežnice z Horneku, Divadlo Marvánek. FOTO TINO KRATOCHVIL

    Jesus Christ Superstar

    Následovala rocková opera Jesus Christ Superstar v podání záhřebského Městského divadla Komedie (Zagrebačko gradsko kazalište Komedija) na Hudební scéně. Můžeme-li soudit z rychlosti vyprodání vstupenek, patřil právě Jesus Christ Superstar z nabídky hostujících souborů k titulu divácky nejlákavějšímu a ukázalo se, že zcela zaslouženě. O zjevně nejpočetnější inscenaci letošního festivalu, co se účinkujících i členů orchestru týče, se inscenačně zasloužili Damir Lončar (režisér), Dinko Appelt (dirigent), Leo Mujić (chorografie), Ivo Knezović (scéna) a Mirjana Zagorec (kostýmy). Muzikál skladatele Andrewa Lloyd Webbera a libretisty Tima Riceho patří v našich končinách k známým počinům – dočkal se u nás již několika inscenací a uvádělo jej v minulosti i MdB. 

    Jesus Christ Superstar, Městské divadlo Komedie Záhřeb. FOTO TINO KRATOCHVIL

    V podání záhřebského souboru se jednalo o velkolepou show, která si udržela výrazné tempo od počátku až do konce. Pokud by divák toužil spíše po dramaturgicko-režijně propracovanější verzi, našel by vhodnější inscenace, záhřebská měla v tomto směru jisté mezery. Nic to nemění na faktu, že představení diváky doslova strhlo a nabídlo jim přísun kvalitní zábavy, velkého množství energie a zejména skvělých výkonů. Ať už se jednalo o F. Hozjaka jako Ježíše, F. P. Medvešeka v roli Jidáše a V. Winter coby Máří Magdalenu. Zaujali i I. Drvenkar jako Pilát, A. Turner s J. Kovačićem jako Kaifáš s Anášem a tradičně pobavil jako Král Herodes D. Bratulić. Záhřebskému souboru nebyla překážkou ani angličtina, ve které mají muzikál nastudovaný – pro brněnské představení byly k dispozici české titulky. Obecně lze říct, že se záhřebská Komedie představila brněnským divákům ve velkém stylu a můžeme doufat, že v rámci dlouhodobé spolupráce s MdB do Brna opět zavítá. Diváci ocenili soubor neutuchajícím potleskem ve stoje.

    Jesus Christ Superstar, Městské divadlo Komedie Záhřeb. FOTO TINO KRATOCHVIL

    Pekařova žena

    Téměř ihned navazovala na vedlejší Činoherní scéně Pekařova žena Východočeského divadla Pardubice. V mnoha ohledech poměrně tradiční muzikál nabídl obsahem i hudebně poklidnější a odlehčenější zábavu než předchozí představení. Dílo libretisty Josepha Steina (Zorba, Šumař na střeše) a textaře a skladatele Stephena Schwartze (Godspell, Pippin, Wicked) pochází již z poloviny 70. let minulého století, byť výrazněji se na jeviště dostalo až po premiéře na londýnském West Endu v roce 1989. Více než samotný muzikál je proslavena píseň o skřivánkovi, v originále „Meadowlark“, kterou nazpívala řada světových muzikálových zpěvaček (např. Patti LuPone, Sarah Brightman nebo Lea Salonga). Muzikál je adaptací stejnojmenného filmu Marcela Pagnola, který se volně inspiroval příběhem novelisty Jeana Giona. Výchozí situace příběhu je prostá – do zapadlého městečka ve francouzské Provence přijíždí nový pekař Aimable (T. Lněnička) se svou mnohem mladší okouzlující manželkou Genevieve (A. Trembecká). Do městečka, ve kterém je každý den stejný jako předchozí, přináší jejich příjezd nečekaný rozruch nejenom v podobě skvělého pečiva, ale i nového tématu k hovorům. Život vesničanů, a zejména jejich pravidelný přísun pečiva, je narušen ve chvíli, když pekařovu ženu svede místní mladík Dominique (M. Štrunc) a ona s ním od manžela uprostřed noci utíká. Zhrzený pekař přestává péct a tak vesničané musí překonat vzájemné spory a sjednotit se, aby se pokusili situaci zachránit.

    Pekařova žena, Východočeské divadlo Pardubice. FOTO TINOP KRATOCHVIL.

    ​Právě komediální linie s vesničany je hlavní předností díla. Napomohla tomu silná činoherní průprava pardubického souboru, jehož členům se zdárně dařilo vykreslit humorné charaktery jednotlivých obyvatel vesnice a jejich často až malicherných sporů. Ať už se jednalo o místního starostu Marquise (P. Borovec) žijícího v polyamorním vztahu s trojicí žen (K. Hulcová, M. Krajčová, V. Malá), které navenek vydává za své „neteře“. O bodrou manželku kavárníka Denise (P. Janečková), jejíž manžel Claude (L. Špiner) se odmítá bavit s řezníkem Barnabym (A. Postler), protože tomu tak bylo u jejich dědů i otců, aniž by si pamatovali důvod původního konfliktu. O učitele (M. Mejzlík) s farářem (J. Pejchal) debatujících nad tím, zda je větší hodnotou logika či víra. Anebo o dvojici sousedů (P. Dohnal, J. Musil) dohadujících se o poražení dubu jednoho stínícího nad zahradou druhého. Do některých výstupů byly pro muzikálově znalejší zakomponovány vtipné, zejména choreografické narážky – ať už na závěrečnou „One“ z Chorus Line, nebo „Cell Block Tango“ vězeňkyň z Chicaga. 

    Pekařova žena, Východočeské divadlo Pardubice. FOTO TINO KRATOCHVIL.

    Pardubická inscenace nese výraznou stopu z MdB – jeho členové tvořili podstatnou měrou inscenační tým. Ať už se jednalo o režiséra Petra Gazdíka, který se zároveň s hudebním supervizorem Karlem Škarkou podílel na překladu, nebo o choreografa Michala Matěje, autora scény Petra Hlouška či kostýmní výtvarnici Elišku Lupačovou Ondráčkovou

    I když samotné dílo, které bylo v Pardubicích představeno v české premiéře, trpí určitými slabinami (zejména v romantické linii příběhu), jednalo se o příjemné a úsměvné zakončení třetího dne festivalu.


    Komentáře k článku: Otevřeno Dokořán 2023, den třetí

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,