Divadelní noviny > Názory – Glosy Rozhovor
Odvolán ředitel Slezského divadla (No. 5)
Divadelní noviny požádaly náměstka primátora statutárního města Opavy Ing. Pavla Meletzkého, MBA o názor na současné dění v opavském divadle.
Pane náměstku, můžete prosím rozvést či upřesnit informaci, že pana Kománka rada odvolala kvůli jeho personální politice?
Ano, jednalo se o jeden z hlavních důvodů odvolání pana ředitele. Pouze v ekonomickém oddělení se za dobu jeho působení (přibližně rok a půl) vyměnilo šest ekonomů. Dále odešli velmi schopní lidé z obchodu, marketingu či sekretariátu pana ředitele. Výpověď podala rovněž současná ekonomka nebo také dlouholetý a úspěšný šéf činohry. Téměř bez výjimky byla hlavním udávaným důvodem jejich odchodu extrémně problematická komunikace a spolupráce s panem ředitelem. Vedení města má k dispozici od několika bývalých zaměstnanců na manažerských pozicích písemné informace o chování pana ředitele, ve kterých popisují nátlak a nevhodné chování pana Kománka vůči jejich osobě.
A můžete rozvést informaci, že druhým důvodem byla nejasná ekonomická situace divadla, resp. to, že pan Kománek nebyl schopen dostatečně vyjasnit financování zamýšlených projektů, především světové premiéry opery Dalinda?
Ekonomická situace byla velmi nejasná, a proto vedení města požadovalo již delší dobu objasnit finanční situaci v divadle. Posledním pokusem bylo pozvání bývalého ředitele Kománka na finanční výbor města. Přes všechny pokusy však pan Kománek žádné relevantní podklady nepředal. Po jeho odvolání byl okamžitě zadán finanční audit a současně s tím začali pověření ekonomové rozklíčovávat finanční situaci v divadle, která je pravděpodobně horší, než jsme si připouštěli. Na základě prvních, předběžně zjištěných ekonomických dat, se divadlo pod taktovkou Aleše Kománka dostalo již v prvním pololetí do ztráty oproti schválenému rozpočtu. Pokud by město, jako zřizovatel nezasáhlo, chybělo by divadlu na konci roku téměř deset milionů Kč na pokrytí nákladů. Pokud tyto ekonomické údaje potvrdí probíhající finanční audit, divadlu reálně hrozí, že ke konci roku nebude mít prostředky na mzdy zaměstnanců.
Když pan Kománek představoval vizi světové premiéry Dalinda v Opavě hlavním úkolem, který dostal jako podmínku pro realizaci této opery, bylo zajištění její ziskovosti. Laicky řečeno, tato kulturní událost měla nejen pozvednout kulturní jméno Opavy, ale také zajistit finanční prostředky na podporu divadla od nových donátorů. Pan Kománek po celou dobu přípravy této světové premiéry nebyl ochoten nebo schopen předložit vedení města ani náklady, ani zajištěné příjmy. Teprve nyní z prvních ekonomických ukazatelů vyplývá, že náklady výrazně přesáhnou schválené finanční prostředky a možnosti Slezského divadla v Opavě. Zajištěné příjmy jsou nula, snad s výjimkou příslibu jednoho donátora. Navíc bývalý ředitel a jeho nejbližší a nejhlasitější podporovatelé veřejně prohlásili, že pokud pan Kománek nebude ředitelem divadla, opera Dalinda se v Opavě neuskuteční, stejně jako případná přislíbená podpora.
Pochopil jsem správně, že pan Kománek byl odvolán okamžitě proto, aby nemohl pokračovat v ekonomicky nejasné přípravě Dalindy? Pak ovšem nerozumím nabídce, aby pan Kománek v divadle pokračoval na postu šéfa opery, ergo dokončil podle vás umělecky dobré projekty?
Dalinda nebyla hlavním důvodem odvolání. Hlavní důvody, jak trpělivě dokola stále vysvětlujeme a stále je nám vyčítáno údajné bezdůvodné odvolání pana ředitele, jsou zásadní pochybení v povinnostech ředitele příspěvkové organizace města, dále zásadní pochybení v ekonomickém řízení organizace a dlouhodobé problémy v personální rovině. Jelikož pan Kománek opakovaně tvrdil, jak mu záleží na divadle a jak je připraven opavské divadlo pozvednout, chtěli jsme mu dát možnost pokračovat ve spolupráci a minimálně dokončit připravené projekty na pozici šéfa opery. Musím ovšem upozornit, že v době této nabídky nemělo vedení města informace o ekonomické situaci divadla, ani konkrétně projektu opery Dalinda. Vycházeli jsme mylně z předpokladu, že pan Kománek má zájem projekty dokončit. Pan Kománek nabídku na spolupráci odmítl. Navíc veřejně deklaruje, že pokud nebude ředitelem on, opera nebude.
Měl jsem od jmenování pana Kománka pochybnosti o tom, že by pan Kománek mohl narovnat financování divadla, jak se na tento úkol nyní díváte vy?
Po mém nástupu do funkce náměstka primátora jsem se domníval, že dokáži s panem Kománkem, jakožto relativně novým ředitelem Slezského divadla, komunikovat a i s mým osobním přispěním a manažerskými zkušenostmi pomoci Slezskému divadlu. Spousta věcí se mi také podařila. Poprvé v historii jsem dojednal s Moravskoslezským krajem zatím historicky nejvyšší podporu pro divadlo a poprvé v historii na tříleté období. Několikrát jsem se snažil jednat na Ministerstvu kultury, kde se rovněž podařilo dohodnout velmi zajímavou podporu na letošní rok. Bohužel komunikace s panem ředitelem byla i přes mé snahy čím dál tím víc složitější. Začalo to po mém nástupu problémy s otevřením nového předprodeje a pokračovalo to po celou dobu, kdy pan Kománek žádosti, prosby či úkoly zřizovatele trvale ignoroval.
Zvažuje rada města případné úpravy podoby Slezského divadla?
Prvním úkolem je zjistit ekonomickou situaci divadla a následně divadlo finančně stabilizovat. Musíme počkat na přesné výstupy zadaného finančního auditu. Vše musí proběhnout rychle tak, aby příští divadelní sezóna proběhla plnohodnotně a bez komplikací. Současně začalo intenzivní hledání nového ředitele/ky, se kterým bude vedení města řešit další strategii provozu divadla.
Děkujeme za rozhovor.
Komentáře k článku: Odvolán ředitel Slezského divadla (No. 5)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)