Divadelní noviny > Názory – Glosy
Odvolán ředitel Slezského divadla (No. 8)
Dvě glosy k dalšímu vývoji situace ve Slezském divadle v Opavě
1. Odvolaný ředitel Aleš Kománek se v rozhovoru, který pro portál Opera Plus pořídila Kománkova spolupracovnice Natálie Gregor, vymezuje vůči tvrzením opavských radních, zejména náměstka pro kulturu Pavla Meletzkého.
Kromě již jinde zveřejněných názorů Kománek zveřejnil detaily jeho kontaktů coby ředitele divadla s radou města a zpochybnil zájem radních na existenci Slezského divadla, resp. operního souboru. Podle Kománka radní nerespektují právní postavení příspěvkové organizace a zasahují do provozu a personálií divadla, a to ve spolupráci s některými zaměstnanci divadla.
Věnovali jsme se opakujícím se kauzám v Divadelkách pravidelně, daný stav trvá dlouhá desetiletí a jeho důsledkem je jmenování hodně diskutabilních ředitelů, do jejich dlouhé řady ovšem počítám i pana Kománka. Příslušné pasáže rozhovoru jsou věcnou sondou do dlouhodobého nepřijatelného způsobu zřizování Slezského divadla opavskými radními, zcela ho potvrzují dřívější zkušenosti. Otázkou ovšem je, proč právě ředitel Kománek o situaci odmítal vést dialog s médii, své zlé zkušenosti s ním jsem již v předchozích materiálech zmínil a Kománek dokonce v rozhovoru jmenoval mj. kolegu Milana Bátora, že si na jednání s ním neoprávněně stěžoval. Považuji takové vyjádření za opravdu troufalé.<
Aleš Kománek se právem pozastavil nad tím, že mu radní nabídli post šéfa opery, ačkoli to vůbec není v jejich kompetenci, ostatně upozornil jsem na to dřív než on. Ale stejně se pozastavuji nad jeho sdělením: Zastával jsem kromě pozice ředitele také deset měsíců funkci šéfa opery (přičemž jsem pobíral jen jeden plat samozřejmě) a tím mimo jiné ušetřil divadlu a městu přibližně tři čtvrtě milionu Kč. V tomto nasazení člověk také lehce přehlédne některé prosby novinářů, kterým se tímto omlouvám. Nebylo to nic osobního. Že pan Kománek považuje dotazy novinářů za „prosby“ je signifikantní, stejně jako to, že komunikovat začal až ve chvíli, kdy mediální vyjádření potřeboval ve své při s radnicí. A nikde jsem nezaznamenal, možná moje chyba, že by sám sebe jmenoval šéfem opery na oněch deset měsíců, je to v podmínkách příspěvkových organizací často velmi ostře vnímáno jako porušení řádu a občas tvrdě trestáno (vzpomeňme na spory Luďka Golata s ostravskou radnicí).
Aleš Kománek doplnil jednu věcnou informaci, kterou dlouho mlžil: na projekt Dalindy očekával získat sponzorské dva miliony korun. Kdyby pan Kománek byl od počátku svého ředitelování schopen věcně jednat a komunikovat, neurážet se nad přímými otázkami, jak se stalo mě, možná by byl v této chvíli v podstatně lepší pozici, neboť otázky rozhodně nesměřovaly pro němu.
Těžko se nepousmát nad Kománkovým tvrzením: Dle mého pohledu je rozhodnutí města ohledně mého odvolání vedeno také obavou, že pokud by divadlo a zejména operní soubor pokračoval ještě příští sezónu pod mým vedením v tempu rozvoje, který se podařilo nastolit, vzrostla by jeho nadregionální a mezinárodní prestiž, návštěvnost a tržby natolik, že by jeho status byl již nezpochybnitelný. Osobně jsem žádný tak výrazný progres nezaznamenal.
A těžko se hurónsky nesmát Kománkovu úmyslu, že představitelé města Opavy dělají jednu chybu za druhou a budou čelit trestnímu oznámení. Náměstek Pavel Meletzký pak je podle Kománka zralý na trestní oznámení pro pomluvu a ublížení na cti. Aleš Kománek by měl vědět, že jmenovat a odvolat ředitele své příspěvkové organizace mohou radní bez udání důvodu kdykoliv. Píšu o této diluviální záležitosti bez větší odezvy dlouhá léta, ale zajímá to čas od času jen postižené. Je to jedna z věcí, kterou by měl řešit zákon o veřejných institucích v kultuře, ale jsem v tomto ohledu skeptický.
Zvenku nahlíženo pan Aleš Kománek byl jen další překvapivě jmenovaný ředitel, který neprokázal řídící kvality. Jak to bude se Slezským divadlem dál je v rukou rady města Opavy, jestli se poučí ze svých chyb, a jak dobře vybere nového ředitele.
2. Pověřená ředitelka Slezského divadla Lucie Krásová 26. července potvrdila, že projekt světové premiéry Dalindy divadlo skrečovalo a hodlá tento výpadek nahradit premiérou opery Nabucco. V tiskové zprávě divadla uvádí argumenty, jimiž se opavská opera vrací do nedobré minulosti. Samotná myšlenka nahradit Dalindu Nabuccem se podle mého zcela míjí podstatou sporu:
Slezské divadlo Opava uvede v říjnu 2023 velkou, světově uznávanou dramatickou operu Guiseppe Verdiho – Nabucco. Divákům tak tento titul nabídne místo dříve avizované premiéry Donizettiho opery Dalinda. Stáli jsme před nelehkým úkolem zhodnotit, zda je zdejší divadlo schopno finančně zajistit v takové míře, v jaké bylo předkládáno bývalým vedením divadla, produkci opery Dalinda. Právě s ohledem na tyto aspekty jsme došli k závěru toto dílo nezařadit mezi premiéry nastávající divadelní sezóny, prohlásila pověřená ředitelka SDO, Lucie Krásová, která dodává: Nicméně naši diváci si rozhodně zaslouží kvalitní produkci spojenou s výjimečným, světově uznávaným dílem. Proto jsme se rozhodli jako druhou premiéru nové sezóny uvést Verdiho operu Nabucco.
Opera Nabucco měla ve Slezském divadle Opava naposledy premiéru v říjnu roku 2012 a divadelním publikem vždy patřila k vyhledávaným titulům.
Především jsme hledali titul, který svou atraktivností a kvalitou osloví naše publikum a zároveň nám umožní rychlé, ale přesto perfektní nastudovaní. Operu Nabucco má většina zpěváků a kolektivních těles v repertoáru. Věřím, že opavské návštěvníky divadla potěší uvedení této světoznámé a uznávané opery, řekla dramaturgyně a režisérka opery Nabucco, Jana Andělová Pletichová, pověřená vedením opery.
Diváci toto dílo, již v provedení paní Andělové Pletichové, měli možnost vidět právě před jedenácti lety, kdy patřilo ke skvostům opavského kulturního programu – i toto bylo důležité hledisko, proč byla zvolena právě Verdiho opera. Inscenaci Nabucco uvedeme v novém scénickém provedení, nicméně některé nápady, které se již osvědčily, využijeme i v novém zpracování, ukončuje režisérka.
Operu Nabucco Slezské divadlo uvede v premiéře v neděli 29. října 2023 v režii Jany Andělové Pletichové, pod taktovkou Petra Šumníka, scénu připravuje Jaroslav Milfajt a kostýmy Michaela Savovová. V hlavních rolích se objeví jak sólisté opavského divadla, např. Katarína Jorda–Kramolišová, Juraj Nociar nebo Alexander Vovk, tak i hosté. Titulní role se zhostí držitel mnoha významných ocenění, operní zpěvák Pavel Klečka.
Komentáře k článku: Odvolán ředitel Slezského divadla (No. 8)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)