Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Festivaly

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 845)

    Proberte se, kmete. Je večer. Pod okny voní léto, pojedeme na festival.

    Otvírám oči. Múzo, múzo, jsem rád, že tě mám.

    Tramvaj mě veze tunelem. Na Hlinkách, u honosné vily opatřené nápisem První brněnská strojírna, múza velí: Palác Engelsmann, vystupujeme!

    Nechápu, ale věřím.

    Múza říká: Velkolepou vilu nechal postavit v letech 1930-31 brněnský průmyslník Felix Engelsmann ve značně konzervativním pojetí. Se svou ženou Olgou zde žili jen devět let. Kvůli svému židovskému původu opustili Československo den před nacistickou okupací.

    Opatrně stoupám po koberci opatřených schodech.

    Za okamžik v prvním patře začne recitál šansoniérky Nadi Válové a operní pěvkyně Kateřiny Beranové… Foto archiv ProART

    Múza mě napomíná: Tiše, tiše. Za okamžik v prvním patře začne recitál šansoniérky Nadi Válové a operní pěvkyně Kateřiny Beranové

    Špitnu: …a klavíristky Marty Vaškové.

    Přede mnou se otevírají palácové dveře. Vklouzávám do nádherného sálu. Širokými okny jsou vidět větve stromů. Proudí jimi chladný vzduch. Mezi diváky se šourám do křesla v první řadě. Hudební nástroj vypadá jako spinet. Opodál je stojan s mikrofonem. Bělostný kazetový strop, hrozny křišťálových lustrů a červenými cihlami zazděný rodinný krb jsou dominantami architektonicky skvostně pojednané místnosti.

    Bělostný kazetový strop, hrozny křišťálových lustrů a červenými cihlami zazděný rodinný krb jsou dominantami architektonicky skvostně pojednané místnosti. Foto Múza

    Přicházejí dámy. Domnělý spinet je elektronický klavír. Pěvkyně zpívá písně Mozartovy a následně Clary Schumannové, poté árie z Lazebníka sevillského. Lahodně znělý soprán rozechvívá můj poněkud okoralý sluch.

    Múza šeptá: Paní profesorka Beranová zpívala po absolvování brněnské konzervatoře na předních jevištích operního světa, nyní vyučuje zpěvu na univerzitě v rakouském Linci.

    K mikrofonu přistupuje bosá šansoniérka Naďa Válová a mocným hlasem zpívá písně, které bývaly hvězdnými a jsou známé do dnešních dnů. Její přednes je osobitý, vystupování však viditelně nervózní. Báječně zpívá Hapkovy hity. I Lásku prokletou

    Múza šeptá: Konfrontace dvou odlišných hudebních světů na jednom písečku možná je, ale nejšťastnější čin to není.

    Širokými okny jsou vidět větve stromů. Foto Múza

    Závěr koncertu smiřuje vzniklou rivalitu pěveckých veličin. Nejdříve ukolébavku Summertime George Gershwina z opery Porgy a Bess zpívá operní pěvkyně Kateřina Beranová a pak i vitální šansoniérka Naďa Válová.

    Blýská se, hřmí.

    Múza říká: Koukněte, nad zahradní temnotou se klene duha.

    Potlesk nadšených diváků je milou tečkou za večerem v kouzelné vile Engelsmann.

    Brno – Komín, 28. 7. 2023 

    Kateřina Beranová – Naďa Válová: CLASSIC meets POP. Psáno z koncertního recitálu Kateřiny Beranové a Nadi Válové ve vile Engelsmann 20. července 2023 v rámci ProART festivalu Brno 2023.

    ///

    Více o ProART festivalu Brno 2023 na i-DN:

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 844)


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 845)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,