Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Festivaly

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 848)

    Na operní prezentaci studentů masterclass Kateřiny Beranové se vydávám odpoledne. Je neděle, pořad začíná již v 18 hodin.

    Pěvkyně a pedagožka Kateřina Beranová je absolventkou brněnské konzervatoře. Věhlasu dosáhla během pedagogického působení na soukromé Univerzitě Antona Brucknera v Rakouském Linci. S potěšením přijala nabídku ředitele ProArt festivalu Martina Dvořáka, a tak budete mít možnost sledovat umělkyni již po druhé. Po komorním recitálu, při demonstraci výuky pěveckých nadějí.

    Múzo, prý si umí vybírat muzikálně nadané, které pak učí správnému opernímu dýchání.

    Mimo jiné. Opora dechová je přece základem tvoření tónů, jejich nosnosti a čistoty.

    Vím, vždyť jsem tomu kdysi učil.

    Kateřina Beranová. Foto ProART

    Před vilou postávají svátečně odění milovníci hudby. Zdravíme se s profesorkou zpěvu Jarmilou Krátkou: Jsem zvědavá. Kateřinu Beranovou neznám. Byla na konzervatoři žačkou Aničky Kratochvílové. Doufám, že se něčemu přiučíme.

    Sál v prvním poschodí je do poloviny naplněn diváky. V jeho druhé části stojí elektropiano. Na židlích nehnutě sedí šest půvabných dívek a jeden urostlý muž. Ze zahrady proudí dovnitř chladivý vzduch. Kateřina Beranová je rázná, šarmantní dáma. S laskavým úsměvem organizuje a řídí vystoupení frekventantů „pěvecké dílny“.

    Za klavírního doprovodu Marty Vaškové zpívá Karolína Bartoňková Mozartovo Aleluja a poté árii Zerliny Bati – bati z opery Don Giovanni.

    Pěkné éntré, šeptá múza!

    Jana Chaloupková je lékařkou v nemocnici U svaté Anny. Zpěvu se věnuje ve svém volném čase. Zpívá cyklus Písniček na dvě stránky Bohuslava Martinů.

    Aneta Loskotová oslňuje áriemi Siebla z Gounodovy opery Faust a Markéta i z Mozartovy Cosi fan tutte  – Fiordilidgi.

    Tleskáme.

    Martha Matscheko zpívá Pucciniho Mimi a árii Dorabelly z Mozartovy opery.

    Nádherně znějící hlas, říká do potlesku múza.

    Studentka JAMU z ateliéru profesora Šmukaře Marina Mikocziová zpívá Gluckovu árii Euridiky i Vivaldiho del Vagante z oratoria Juditha triumphalis. Bravurní přednes.

    Dvořákovy Písně milostné v podání Terezy Ventrubové naplnily mé stárnoucí srdce něhou.

    Pak je k tabuli vyvolán urostlý geolog Wetzlinger Klaus – Ncolai, který všechny přítomné zaujme přednesem basových árií z Verdiho FalstafaBüblein klein a Fiesca z opery Simon Boccanegra.

    Vila Engelsmann… Foto Múza

    Tleskáme a madame Beranová volá rozverně: Další pán na holení.

    Pěvecké přídavky jsou kvitovány nadšenými výkřiky Bravo! Direktor festivalu se usmívá: Paní profesorko, zvonilo

    Dozněly tóny klavíru, pěvecké naděje se uklánějí. Děkuje se také Marta Vašková. Klavíristce potleskem vzdávají uznání účinkující i autorka představení, pedagožka Kateřina Beranová.

    Múza říká: Pěvkyně Beranová je výtečný pedagog. Paní Krátká dodává: Škoda, že neučí v Brně…

    Brno – Komín, 5. 8. 2023 

    Opera ve vile. Prezentace operní dílny Kateřiny Beranové. Vila Engelsmann 23. července 2023 v rámci ProART festivalu Brno 2023.

    ///

    Více o ProART festivalu Brno 2023 na i-DN:

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 844)

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 845)

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 846)

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 847)


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 848)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,