Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 852)
Země se točí a čas neúprosně ubíhá. Před třiceti lety se soubor Provázků manifestačně stěhoval do nového sídla, přestaveného domu pánů Hausperků z Fanálu. V pátek 8. září si nástupci zakladatelů divadla tuto událost připomněli bujarou veselicí, na kterou se mi dostalo pozvání…
Múza velí: Hůl do ruky, bolest nechat doma a jde se!
Zelný rynk, základní vyleštěná deska s uraženým rohem na zdi a vrata se otevírají. Vstupuji do světa snů. Paní Eva, režisérka na výsost svatá, kyne černou snítkou. Tak už i ten dobrák Fretti to má za sebou.
Cože?!
Jdu smutečním špalírem bílých stěn… Na rozjásaném dvorku, pardon, na Alžbětinské scéně usedám na židličku. Smutný sedím kar za kamaráda Frettiho.
Ústa paní Tálské sdělují: Za chvíli začíná premiéra Antievy, ať nezmeškáte.
Přesouvám se ke schodům sklepní scény.
Múza čte z programu: Inscenace Antieva je inspirovaná osudem a tvorbou Anny Pammrové (1860 – 1945). Byla uvedena společností Masopust v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí 28. září 2018. Pammrová prožila pestrý život, do nějž patří i intenzivní platonický vztah s Otakarem Březinou, s nímž vedla čilou korespondenci. Napsala mnoho filosofických statí, básní a novelu Antieva, prozaický portrét svého dětství. Jako dívenka byla dána na výchovu ke své kmotře. Toto čtyřleté období popisuje jako drezuru a zotročení, které mělo vézt k vytvoření podmaněné ženské osobnosti.
Sedím na krajíčku prvé řady pod opěrným cihlovým obloukem. Přesně tam, kde kdysi v záblesku slunečního svitu uviděla paní Eva obrovitou síť pavučiny s bílým pavoukem uprostřed a vydechla: To je ale krása…
Múza praví šeptem, aby nenarušila atmosféru: Režisérka Anna Davidová svou pražskou inscenaci přestudovala se Sylvií Krupanskou, Zdislavou Pechovou, Dušanem Hřebíčkem a Terezou Marečkovou.
Vrže harmonium, srnka ťuká kopýtky. V pozadí stojící krmelec se podobá jesličkám. Choulí se v něm mláďata. Tatínek kráká a kmotřenka je čarodějnice. Pammrová zpívá…
Tempo inscenace je strhující stejně jako stylizované herectví aktérů. Duší jevištního koloběhu zdá se být organistka a hlasová virtuoska Tereza Marečková. Dobře napsaný scénář je zásluhou režisérky rozehrán beze zbytku, vztah básníka Březiny s podmračenou Pammrovou vyobrazen věrohodně. Mám pro tento způsob divadla slabost. Nadšená je i múza.
Diváci tleskají, aktéři se děkují. Beru do ruky hůl: Výtečná inscenace a zdařilý vstup do nové divadelní sezony. Tak půjdeme…
Múza notuje song: Skončit s údělem ženy spoutané duchamornou povinností manželství a ulehnout v samotě na polštář z mechu.
Brno – Komín, 11. 9. 2023
Divadlo Husa na provázku, Brno – Anna Pammrová, Eva Prchalová: Antieva. Jevištní adaptace: Eva Prchalová, Tereza Marečková, režie: Anna Davidová, dramaturgie: Tereza Marečková, výprava: Hana Knotková, hudba: Jakub Kudláč. Hrají: Sylvie Krupanská, Zdislava Pechová, Dušan Hřebíček a Tereza Marečková. Premiéra Antieva 8. září 2023, Divadlo Husa na provázku, sklepní scéna.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 852)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)