Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
4+4 = 4×7 (No. 6)
Do komorně snových krajin se zahalil páteční program festivalu situovaný do Divadla Archa. Doku-performance László Göndöra Living the Dream with Grandma pozvala publikum na návštěvu k babičce a vnukovi, z nichž bylo cítit příjemné šibalské spříznění a hluboká lidskost. Oproti tomu Kanaďan Martin Messier ve večerní produkci Elusive Matter + Field odehrávající se ve velkém sále Archy vyplnil prostor za pomoci kabelů a technologií zvukem a obrazem.
V obou případech se společná cesta dotýkala navazování kontaktů, přerušování drah nebo toku myšlenek a spolubytí na jednom místě, i když mentálně třeba někde úplně jinde.
Babička, která přežila šoa
Na úvod Göndörovy performance Living the Dream with Grandma vidíme prázdnou scénu s harfou a na projekční ploše záznam ve stylu reels mladého muže „v trendy ohozu“, který se vydává na cestu. Nakonec se v sestřihu vyjeví povědomá místa, pasáž a vchodové dveře divadla, malý sál. Herec nesestoupil z plátna, ale vešel do prostoru. A svůj rozehřívací čas před publikem zaplnil komickou sebeprezentací.
Maďarský divadelník László Göndör (nar. 1986) s úctyhodnou mírou sebereflexe a jednoduchými prostředky dokumentárního divadla i fikce postupně dokázal navodit velmi intimní atmosféru. Jako by se opravdu každý jednotlivý divák nacházel v bytě jeho devadesáti sedmileté babičky. Sám ve svých pětatřiceti letech se totiž v době pandemických restrikcí rozhodl nastěhovat ke své, tehdy sedmadevadesátileté babičce Évě Katoně, aby nabral inspiraci k novému divadelnímu počinu. A právě jejich společný čas opravdu vytěžil a jeho pobyt u ní se stal zdrojem pro dramaturgii a vznik tohoto díla. Byt a babička tvořily jádro performance.
Ve zvláštně pozastaveném čase plynuly jejich životy každodenností, každý ve svém tempu. Göndör s cílem vylovit v bezčasí obdivuhodnou minulost uznávané ženy a současně se tím přiblížit ke své milované babičce jako vnuk, jenž si zaslouží její lásku. Éva Katona přežila šoa a byla v rodině i mezi přáteli obdivovanou, milovanou a idealizovanou ženou. Její, v době natáčení pětatřicetiletý vnuk prochází krizí identity a oba se v podivných okolnostech pandemie pokoušejí pochopit bolest a trauma toho druhého a také porozumět jejich vzájemné hluboké lásce.
A právě rozměr mezigeneračního souznění bych nadřadila nad řemeslně zdařilé pasáže, v nichž propojoval audio nahrávky motivovaných rozhovorů, obrazové „komentáře“, pohyb po reálném prostoru a dokonce hru na harfu. Performer se střídavě stahoval do sebe a útrob stařenčina bytu, z nichž ale vystupoval do jevištního prostoru a – občas až explozivně – obracel svou pozornost na diváky v hledišti. Za hlavní aktivizačně interaktivní část by bylo možné nazvat kvíz, kdy diváci mohli tipovat, jak babička odpovídala při hledání protikladů běžných slov.
V performanci se mísily emoce, komika komunikovala s emočně někdy snad až příliš protahovanými chvílemi, záběry na padající sníh a ptactvo za oknem kontrastovaly s poloprázdnými mísami unaveného ovoce. Celek vyzněl jako oslava setkání vnuka s babičkou. Svou nejniternější rovinu si však oba ponechali pro sebe, skryli ji za karnevalovou škraboškou.
Je potřeba vědět a vidět více? Myslím, že nikoli. S předloženou mírou informací a situací, ale i díky banálně vyhlížejícím detailům, bylo stále možné ubránit se patosu a „vydíracímu“ dojetí.
…
Světlo a zvuk
Experimentátor na poli multimédií, Kanaďan Martin Messier pomyslně ve velkém sále Divadla Archa propojil festival 4+4 dny v pohybu s aktuálně probíhajícím Signal Festivalem.
Jeho scénickými partnery se v performanci Field staly dva menší kovové panely, do jejichž vstupů a výstupů zapojoval kabely a právě rytmizací v propojování a vypojování vytvářel prostorové zvukové plochy či aktivoval elektrické výboje. Kouzlo performance spočívalo v minimalistickém dění podtrhovaném dialogem světla, pološera a stínohry.
Ve své následující práci Elusive Matter nechal Messier spolupůsobit světlo a kouř a sál zahalil do potemnělé mlhy, snové pomíjivosti.
…
László Göndör & Éva Katona (Maďarsko): Living the Dream with Grandma. Režie, text, koncepce, účinkuje: László Göndör, režie, koncepce: Kornél Laboda, text, koncepce: Zsófi Bódi, konzultant: Tamás Ördög, psychologické konzultace, koncepce: Lili Olga Horváth, účinkuje (zvuk, video): Éva Katona, zvukový design: Márk Bartha, zvukoví mistři: Bence Somoskövi, Bence Kovács-Vajda, světelný design: Máté Bredán, technik: Ákos Lengyel “Papa”, scéna: Gabriella Csoma, audio a video, koncepce: Alexandra Láng, práce s dokumentárním materiálem: Máté Bartha. Produkce: Dániel Mayer, asistentka produkce: Zsuzsi Szakács. Premiéra 16. května 2023 v Trafó House of Contemporary Arts, Budapest, Maďarsko. Psáno z uvedení 13. října 2023 v Divadle Archa (Malý sál) v Praze v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu.
…
Martin Messier: Elusive Matter + Field. Premiéry: Elusive Matter: 28. srpna 2021, Mutek Montréal, Montreal, Kanada. Field: 30. května 2015, Mutek Montréal, Montreal, Kanada. Psáno z uvedení 13. října 2023 v Divadle Archa (Velký sál) v Praze v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu.
///
Více o festivalu 4 + 4 dny v pohybu 2023 na iDN:
Festival 4 + 4 dny v pohybu zveřejňuje program
…
Komentáře k článku: 4+4 = 4×7 (No. 6)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)