Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
Akcent na angažovanost (No. 4)
Představením Každý má v sobě dva vlky nabídl festival Akcent ryzí dokumentární projekt obdobný filmovým či televizním reportážím z rodinných/civilních prostředí a skrze rozhovory s jejich aktéry/aktérkami zachycujícím (dokumentujícím) obyčejné životní situace a osudy, skrze něž se divákům dostává vhled do určitých společenství, kultur či subkultur.
Tentokrát tedy do světa mladých (kolem dvaceti až pětadvaceti let) Vietnamců a Vietnamek vyrůstajících většinu svého života v Česku, v současné době studentů a studentek vysokých škol a stojících před zásadními životními rozhodnutími a i skrze tento projekt se ptajících sebe samých, kým jsou či do jaké míry jsou – Čechy/Češkami, anebo Vietnamci/Vietnamkami.
Sledujeme zpovědi tří dívek a jednoho mladíka, z nichž jedna z aktérek mluví pouze ze záznamu a sledujeme ji na pojízdné obrazovce. Co vím z premiérového uvedení, jedná se o dívku, která se účastnila celé přípravy a zkoušení, ale v současné době studuje v zahraničí, tak se nemůže živých představení účastnit. Zapojit ji aspoň takto bylo šťastné rozhodnutí, a to jak po divadelní stránce – jiná forma sdělování rozšiřuje paletu divadelní komunikace -, tak i obsahové, neb každý/každá z aktérů/aktérek přináší trochu jinou zkušenost a vhled do vietnamské komunity u nás, které se vzájemně doplňují a skládají do pestrobarevného obrazu. A čím pestrobarevnější, tím pro tuto práci lepší.
Vlastně se nedozvídáme nic převratně nového či zásadního, a přesto je inscenace vynikající a myslím i důležitá. Za prvé přítomným českým (ale jistě i zahraničním) nevietnamským divákům dává nahlédnout pod pokličku vietnamských komunit a rodin, za druhé Vietnamce samé, žijící u nás (ale možná i ty žijící ve Vietnamu), vede k uvědomování si, v jaké se nacházejí situaci, jaké jsou její limity a jak se s nimi vypořádávat. Nastavuje jim – jak je jedním ze smyslů divadla – zrcadlo jich samých a je na nich, jak je budou pro sebe vnímat a interpretovat. Je fajn, že tento projekt míří do škol, neb právě tam má své nejvlastnější uplatnění. Umožňuje dospívajícím dětem – nejlépe teenagerům – jakéhokoli etnického prapůvodu porozumět si a pochopit se a svá jednání a postoje navzájem.
A je divadelně poučená, technicky různorodá, bravurní. Odehrává se kolem stolu, na kterém vzniká jakási – víceméně rodinná – hostina či oslava. Využívají se dotáčky i přímý přenos skrze malou kameru, již si herci/herečky předávají. Herci se zpovídají ze svých „stanovišť“ v různých částí prostoru, kolem kterého jsou neformálně rozsazeni diváci, tak trochu jako by byli na návštěvě u nich v rodině. Současně se sami aktéři/aktérky u vznikající hostiny setkávají a mluví spolu, ale i „přímo na kameru“, v detailu. Zpovídají se každý/každá za sebe, ale vcházejí i do dialogů. Přinášejí každý/každá jiné zkušenosti, byť vlastně velmi podobné, prostupné a vzájemně se doplňující. Každý z nich se má možnost projevit, každý ukazuje své silné, ale i křehké, bolavé stránky. Inscenace je vedena s nadhledem, přitom se režisérka nebojí tnout i do hlubších vrstev různorodých – vždy jedinečných – osudů a zkušeností. Ukazuje problém školních vietnamských dětí s šikanou a vietnamských komunit s češtinou (je velmi dobře poznat ty, kteří se zde narodili a vyrůstali v Česku, od těch, kteří – byť třeba jen deset let žili – nejprve ve Vietnamu), jejich sžívání se s českými zvyky a atributy – jídlem, oslavou Vánoc apod. Odkrývá jejich nejistoty, kde žít, jak komunikovat se spolužáky/spolužačkami, s rodiči, zda se vrátit v dospělosti do Vietnamu, zda zůstat v Česku či se vydat dál do světa. Kdy a zda založit rodinu, co studovat, anebo zda převzít živnost po rodičích, prodejcích ve vlastních obchodech.
O inscenaci jsme v DN psali /zde/, tak se dál o ní rozepisovat nebudu. Po představení se konala dílna, na kterou jsem nešel. Běžel jsem na premiéru jiné dokumentární inscenace – Café 1933 do Městských divadel pražských. Je škoda, že se tyto dva subjekty (Akcent/Archa a MDP) nedomluvily. Oba projekty jsou pro diváky zajímající se o různě se k nám v posledních desetiletích a letech přistěhovalé spoluobčany přitažlivé a svým způsobem se doplňují. V Arše mluvili mladí/mladé Vietnamci/Vietnamky o svých zkušenostech života u nás, v prostoru 3Kino Art v domě U Nováků mladé/mladý Ukrajinky/Ukrajinec o tragických kořenech jejich rodin na Ukrajině v době hladomoru roku 1933. A jistě vzniknou v budoucnu projekty, kdy Vietnamci/Vietnamky budou mluvit o svých zkušenostech s komunismem u nich a naopak Ukrajinci/Ukrajinky o svých životech u nás. Už teď se všichni mohli poznat, prolnout.
Divadlo Archa, Praha – Hana Kokšalová: Každý má v sobě dva vlky. Režie: Hana Kokšalová, dramaturgie: Jana Svobodová, světelný design: Pavel Kotlík, video: Martin Krupa, dílny vedli: Martin Krupa, Martin Marek, Pavel Kotlík, Laura Fiľáková, produkce: Romana Sekáčová, Zuzana Lapšanská. Úúčinkují: Thang Ngo Xuan, Lili Phungová, Thu Phuong Tran a z obrazovky Bich Thuy Doan. Premiéry: 27. února a 2. března 2023, Malý sál Divadla Archa, Praha. Psáno z uvedení 24. listopadu 2023 v Malém sále Divadla Archa v rámci festivalu Akcent.
///
Více o inscenaci Každý má v sobě dva vlky na i-DN:
Archa: Jak se žije mladým Vietnamcům?
…
Více o letošním festivalu Akcent na iDN:
Analýzy a vize světa 2023 (No. 2)
Akcent na angažovanost (No. 1)
Akcent na angažovanost (No. 2)
Akcent na angažovanost (No. 3)
…
Komentáře k článku: Akcent na angažovanost (No. 4)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)