Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Martin Zavadil: Naším cílem je co nejčastěji divadlem překřížit lidem cestu

    Dramox oslavil výročí. Proto jsme se na minulost i budoucnost platformy nabízející stovky divadelních představení online zeptali jejího ředitele Martina Zavadila.

    Jak, kdy a proč vznikl Dramox? A kdo u toho byl?

    Dramox vznikl z popudu Martina Hájka. Oslovil mě s tím, že chce vytvořit něco, co bude pomáhat divadelní kultuře. Celá myšlenka Dramoxu vychází z toho, že chceme, aby lidé mohli trávit s divadlem více času. Po několika měsících diskusí jsme v červenci 2020 začali s prací na Dramoxu a 20. října 2020 jsme Dramox spouštěli, bohužel pár dní před kompletním lockdownem Česka. Dramox jsme založili ve třech, já, Martin Hájek a Radim Horák, který teď řídí Kinobox. Důležitá je Ilona Horváthová, která se přidala po pár měsících a doteď řídí licence.

    Vystudoval jste divadelní vědu i technické disciplíny, pomohlo vám to v projektu Dramoxu?

    Divadelní věda mi pomohla s přehledem a kontakty. Bylo pro mě jednodušší domluvit se s divadly, protože jsem lépe chápal divadelní provoz a také jsem tušil, která představení by mohla být z počátku zajímavá. Jsem střední školou strojař, takže víc mi pomáhá pracovní zkušenost v IT odvětví.

    Byla divadla vůči projektu nedůvěřivá?

    Vlastně ani moc ne. Většinou jsme se setkávali s pozitivní reakcí. Ředitelé divadel princip Dramoxu chápali a strach, že online jim bude brát diváky, byl spíš věcí jednotlivců než obecný jev. Dnes už snad každý chápe, že Dramox funguje přesně naopak. Že je reklamou na divadlo a že ho podporuje, což ostatně potvrzují i sama divadla. Čím dál častěji dostáváme zpětnou vazbu, že diváci viděli představení na Dramoxu a následně to samé, případně jinou inscenaci stejného divadla, chtěli vidět naživo.

    Jakým způsobem získáváte nová představení?

    Většinu představení dnes buď natáčíme my, Dramox, nebo si představení natáčejí sama divadla. Do toho se přidávají producenti, distributoři nebo televize. Ročně jsme někde od 50 do 100 přidaných představení, takže se divákům opravdu nestane, že by viděli všechno.

    Jak si nová představení vybíráte?

    Proces je vlastně docela jednoduchý. První krok je na divadle, protože chápou lépe než kdokoli jiný, které představení se povedlo a které méně. Druhým a největším filtrem jsou autorská práva. Ne vždy jsou dostupná a jsme schopni je zajistit. Posledním krokem je nějaká elementární atraktivita představení. Při natáčení řešíme i technické detaily, zda je možné představení ve tvaru a prostoru natočit, protože kupříkladu u site-specific projektů je to logicky složitější, hlavně zvukově. S obrazem dnes máme problém málokdy. O technickou kvalitu záznamů obecně neustále bojujeme. Ve vylepšování obrazu a zvuku u starších představení nám dnes ve velkém pomáhají AI nástroje.

    Přesahuje Dramox hranice republiky?

    Dramox si dnes můžete předplatit kdekoli na světě, ale primárně působíme v Česku, na Slovensku a na Ukrajině. Na Ukrajině dnes máme přes 40 spolupracujících divadel a více než 100 představení z Kyjeva, Charkova a dalších desítek měst. Všechna ukrajinská představení máme k dispozici pro promítání a samozřejmě na Dramoxu. Máme i spoustu dětských představení. Snažíme se ukázat, že Ukrajina není jen horor války, ale i úžasná kultura. Desítky představení máme s českými, anglickými i polskými titulky. Postupně spolupracujeme s dalšími a dalšími subjekty, aby třeba ukrajinské rodiny mohly vidět představení z Oděsy nebo Vinnycje i v Polsku. Obecně dnes máme na Dramoxu představení z dvaadvaceti zemí, včetně specifické Jižní Koreje, Paříže, ale třeba i Nového Zélandu.

    Jak jste výročí oslavili?

    Rozšířením do kin a spoluprací s operátory. Kinaři nám opakovali, že chtějí pravidelnost. Každý měsíc nabídnout představení pro děti, dospělé a ideálně něco z jejich pohledu alternativnějšího. Kino v Jablonci nebo třeba Litvínově tak může nabídnout úžasná divadelní představení divákům, kteří by jinak svůj čas s divadlem netrávili. Naším cílem je co nejčastěji divadlem překřížit lidem cestu. Proto jsou divadelní představení v Českých drahách, proto spolupracujeme s T-Mobile, respektive na Slovensku se Slovak Telekomem, proto děláme kina, proto nabízíme programy školám. Chceme vždy ukázat, že vidět divadelní představení kdekoli je skvěle strávený čas.

    Mohou diváci divadla na portálu rovnou podpořit?

    Po každém zhlédnutí představení vyzýváme diváka, zda chce divadlo podpořit napřímo jakoukoli sumou. Prozatím jsme divadlům rozdělili přes 25 milionů korun, ovšem drtivá většina prostředků pochází z podílu na předplatném. Mírnou většinu, 55 procent z ceny předplatného, rozdělujeme divadlům a tvůrcům podle jednoduchého klíče: z předplatného jde 55 procent těm představením (respektive divadlům a tvůrcům), která předplatitel zhlédl.

    Z čeho žije Dramox?

    Z těch zbylých 45 procent ceny předplatného. Z toho natáčíme, platíme reklamu, provoz, televizní i mobilní aplikace, autorská práva, všechno. Nejen ekonomicky je na Dramoxu důležitý velký záběr divadel. Najdete u nás jak lehčí komedie, muzikály, tak operu, klasickou činohru, opravdu okrajové kusy z Fringe festivalů po celém světě i fyzické divadlo. Mám radost, že diváci přeskakují v tomto rozmezí nabídky a objevují divadla, kam by třeba nezavítali.

    Děkuji za rozhovor.


    Komentáře k článku: Martin Zavadil: Naším cílem je co nejčastěji divadlem překřížit lidem cestu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,