Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
Český Těšín, regionům zaslíbený (No. 3)
Třetí festivalový nášup 20. ročníku FDMS odstartoval domácí soubor Bajka inscenací Vyprávění indiánské babičky, kterou se souborem připravil Vít Brukner (zakládající člen Buchet a Loutek, režisér, loutkoherec a muzikant).
Pohodová, hypnotickou atmosférou obdařená hříčka má sice podstatně konzervativnější podobu než produkce domácího souboru vůdčího mága, leč obětovně stvrzuje důležitou pozici Bajky mezi středoevropskými loutkovými soubory i připravenost zdejšího kolektivu odvážně čelit nejrůznějším výzvám. Dominantní, sugestivně vypravěčský výkon Jakuba Tomoszeka výtečně doplňují Wanda Michałek, Dorota Grycz a Jakub Chudoba, kteří společně vytvářejí unikátní mikrokosmos příběhu, jenž indiánské tradice nezneužívá, ale ctí. Výsledkem je poutavé a srozumitelně traktované poselství o potřebě naslouchat moudrosti starších generací. Intenzivní zážitek rozjasňující pošmourné úterní odpoledne. Děkuji za něj!
Program festivalu se bohužel následně dopustil termínové kolize: překrývala se dvě formálně i tematicky značně rozdílná představení. Polský inscenační projekt Polaniardze, uvedený v KASS Střelnice, vyniká soustředěnou režijní prací Bogusława Słupczyńského, který jednoznačně navazuje na tradici divadla jako laboratoře určené k totálně soustředěné umělecké činnosti. Nekompromisní a ostrými tahy narýsovaná zpověď o drsném koloběhu života na venkově je důležitým typem pro dramaturgy mezinárodních festivalů, neb přináší zážitek úderné emocionální intenzity. Dosud ukrytý šperk!
Hlavní, a nutno dodat že totálně vyprodanou, scénu Těšínského divadla v takřka totožném čase opanovala renomovaná komediální úderka: Divadlo Mír. Komedie Ledvina, která vzešla z vypsaného pera rakouského dramatika Stefana Vögela, rozhodně odmítá být jen povrchní řachandou a krom obligátního milostného propletence coby primárního zdroje zábavy se nebojí demaskovat různé negativní odstíny mezilidských vztahů. V dynamické režii Petera Gábora jde o svižnou zábavu s osvěžující přítomností černého humoru, jež komplexně prověřuje herecké schopnosti zúčastněného kvarteta. Lada Bělašková v ústředním partu Kathrin opět dokazuje, že je výtečnou komičkou, která disponuje vyrovnanou kombinací jevištní inteligence, svůdného šarmu i precizního timingu. Albert Čuba oslnil nejen šviháckým pornoknírem, jenž mu dočasně propůjčuje decentní latino šmrnc, ale především nadhledem nad ztvárňovaným charakterem macho architekta Arnolda. V konkurenci zkušenějších kolegů se neztrácí ani adekvátně vybuzená mladá krev. Gustav Bořivoje Čermáka (alternace Ondřej Malý) je figurou, v níž se lehce karikovaná tradice anglického gentlemantství potkává se stylistickým dědictvím francouzské situační frašky. Marie Anna Kupcová (alternace Beáta Hrnčiříková) sice věkovou disproporci svěřené postavy lékárnice Diany dohání občasným tlačením na komickou strunu, je ale plně soustředěná a její fyzické střety s kolegyní Bělaškovou jsou vynikajícím protipólem dominantních konverzací. Třešní na zábavném dortu, jenž ovšem hravě zvládá poskytovat i řadu podnětů k zamyšlení, je i nevtíravá lokalizace do místních reálií včetně pocty jednomu mimořádnému lékaři, vyhlášenému milovníkovi divadla. Povedený večer korunoval zaslouženě bouřlivý potlesk.
Pokračování příště!
///
Komentáře k článku: Český Těšín, regionům zaslíbený (No. 3)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)