Uměleckým šéfem Dlouhé bude Ivan Buraj
S téměř dvouletým předstihem vybralo Divadlo v Dlouhé svého budoucího uměleckého šéfa. Na tento post nastoupí od sezony 2025/2026 Ivan Buraj, mladý, ale již zkušený renomovaný režisér. V současné době je uměleckým šéfem brněnského HaDivadla, kde své působení ukončí se závěrem jeho jubilejní 50. sezony na konci června 2025. Již od ledna 2024 začne v Divadle v Dlouhé působit nová šéfdramaturgyně Tereza Marečková, která se s Ivanem Burajem podílela na jeho koncepci a bude s ním připravovat další sezony.
Základním pilířem Burajovy koncepce pro Divadlo v Dlouhé je obrat k takzvané nové upřímnosti nebo nové intimitě jako další kapitole po éře postmoderního divadla, tedy návrat od záměrné povrchnosti zpět k soucitu a ke konfrontaci s komplikovanými otázkami a emocemi, které přináší dnešní realita. V repertoáru se objeví jak klasické dramatické texty, tak autorské dramatické texty a dramatizace i dokumentární divadlo. Samozřejmou součástí koncepce je i další tvorba pro děti a mládež. Důležitým tématem bude též otevírání se vůči publiku s důrazem na vzdělávací a výchovnou funkci divadla a participaci publika, tedy vztah, který přesahuje rozměr pouhého konzumování kultury. Mezi tvůrce, kteří budou pravidelněji pracovat v Dlouhé, patří špičkoví režiséři, jako je Dušan D. Pařízek, Kamila Polívková nebo Anna Klimešová. V Dlouhé dostanou prostor i další hosté a také čerství absolventi divadelních škol.
Divadlo v Dlouhé založili v roce 1996 ředitelka Daniela Šálková, režiséři Hana Burešová a Jan Borna a dramaturg Štěpán Otčenášek. Po smrti Jana Borny se v letech 2017-2022 podíleli na uměleckém vedení divadla Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka (SKUTR), kteří se od sezony 2022/2023 stali uměleckými šéfy činohry Národního divadla. V uměleckém vedení Divadla v Dlouhé zůstali Hana Burešová a Štěpán Otčenášek a vybrali hostující režiséry pro dvě další sezony (mezi jinými právě Ivana Buraje, jenž ještě jako host nastuduje první premiéru roku 2024 Cesta dlouhým dnem do noci). Štěpán Otčenášek bude od konce letošní sezony působit jako případný poradce; Hana Burešová zůstane uměleckou šéfkou divadla do konce následující „překlenující“ sezóny a bude svou funkci postupně předávat nastupujícímu uměleckému vedení.
///
Koncepci nového uměleckého vedení naleznete zde.
Komentáře k článku: Uměleckým šéfem Dlouhé bude Ivan Buraj
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Vladimír Hulec
Ivane,
blahopřeju. Osobně se trochu bojím, jak to celé pojmeš a zda dostojíš otevřenosti Divadla v Dlouhé cílícího především – ať zde byly jakékoli inscenace a režiséři/režisérky – na mládež a méně zkušené diváky a majícího silnou oporu v souboru, otevřeně s ním jednajícího a dávajícího mu nejen umělecké výzvy, ale i tvůrčí prostor, nicméně dle Tvé (a Terezy Marečkové) umělecké koncepce jde o dobrou volbu (byť jsem měl ve svém vnitřním zraku jiné).
Vypíchl bych z ní jeden z úvodních odstavců: „Náš koncept chápeme jako příspěvek do chybějící diskuze o hledání smysluplného propojování mezi alternativním, nebo, řečeno současnějším jazykem, progresivním divadlem, a divácky přístupnější a tradičnější činohrou, opírající se o pevné textové předlohy a příběh. Vnímáme totiž v českém divadle umělý rozpor mezi těmito dvěma směry, který považujeme v naší koncepci za důležité překlenout propojením toho nejlepšího z obou přístupů.“ To když se povede, hurá!
Teď jen abyste oba důstojně dostáli i svých úkolů v HaDivadle. Komu asi to po vás dvou připadne?
04.12.2023 (17.20), Trvalý odkaz komentáře,
,Ivan Buraj
Milý Vladimíre,
díky moc za gratulace, upřímnost i fandění. Mám z výsledků toho výběrka velkou radost, ale to víš, že jsou ve mně i obavy a bezesné noci. Je to veliká odpovědnost, ale nad celou tou představou „já, Terka Marečková a náš tým v Dlouhé“ jsme poctivě přemýšleli a dovolím si tvrdit, že jsme našli v našem konceptu pro sebe těžiště, kterému věříme a které by mohlo nejen obohatit obě strany, ale neskromně si myslím, že by to mohl být i dobrý impuls pro české divadlo.
Vím, že moje režíjní poetika klade divákům občas náročné výzvy, ale na druhou stranu stavíme náš koncept na intenzivní práci s divákem skrze besedy, workshopy, dramaturgické úvody a jiný kontextualizační program. Myslíme i na mladé diváky a děti. Chápu, že tohle směřování je pro Dlouhou jedna z definujících linií. Připadá mi skvělé zkoumat sezónní témata v různých frekvencích a na různých vlnových délkách – od klasických děl a „velkých inscenačních počinů“, přes autorské nebo dokumentární divadlo až k divadlu pro děti a mládež.
Divadlo v Dlouhé má svoji silnou tradici v kvalitní dramaturgii a pestrosti přístupů a tenhle demokratický charakter přístupu k divákovi je mi velmi blízký. Věřím, že v české kultuře je nejvyšší čas propojovat světy a hledat víc společného místo rozdílného, abychom nezanikli jako společnost rozdělená pouze na osamělé ostrovy a soukromé pravdy, které si potvrzujeme, protože se bojíme jakékoliv jinakosti. V tom vnímám teď (nejen) svoji největší misi. Bude to určitě chtít trochu trpělivosti, dobré vůle a důvěry, ale Divadlo v Dlouhé, jak píšeš, má skvělý soubor a panuje tam moc příjemná lidská atmosféra.
Co se HaDivadla týče a toho, kdo přijde po období mého uměleckého šéfování – s napětím v divadle vyhlížíme výběrové řízení na post ředitele, nebo ředitelky CEDu. Pořád hrozí, že se pod tohle výběrové řízení nešikovně připlácne i výběr uměleckého vedení HaDivadla. Zkrátka, že některý z kandidátů tvořících koncepci CEDu se jednoho dne rozhodne v textovém dokumentu napsat pod nadpis HaDivadlo jméno, toho člověka magistrát vybere a my se s tím budeme muset smířit bez možnosti vést dialog. Tahla možnost mi přijde tragickým vyústěním vztahu HaDivadla a CEDu do polohy „o nás bez nás“, která tomuto vztahu uvnitř naší instituce pořád hrozí.
V divadle jsme se shodli, že ideální cestou je dokončit výběrové řízení na ředitele nebo ředitelky CEDu, a pak vypsat s novým vedením CEDu transparentní výběrové řízení na post uměleckého šéfy či šéfky HaDivadla. Myslím si, že je na čase chápat, že takováto příprava konceptu je pro uchazeče a uchazečky prací, a proto mi připadá nejlepší, aby bylo výběrko uměleckého vedení HaDivadla oslovovací a uzavřené, abychom mohli uchazeče a uchazečky za jejich přípravu konceptů odměnit.
Zároveň nemáme nekonečně času a do konce letošní sezóny by bylo skvělé znát jméno spojené s budoucím HaDivadlem, což je pro nás v divadle taky důvod k úvahám nad uzavřeným výběrovým řízením. Poctivě pročíst a promyslet každý koncept trvá nějakou dobu. Skvělé by bylo, aby v tom oslovování případných kandidátů a kandidátek měl vedle budoucího šéfa nebo šéfky CEDu slovo taky stávající soubor HaDivadla. Rádi bychom se k tomu vyjádřili i my – současné vedení, které už skoro deset let cosi v tom divadle, snad i hodnotně, buduje. Připadá mi také důležité do toho zahrnout odbornou veřejnost. Zkrátka aby to vybírání budoucího vedení HaDivadla nebylo pouze výhradní věcí budoucího ředitele nebo ředitelky CEDu, ale férový dialog všech zainteresovaných stran.
A 50. sezonu HaDivadla už dlouho připravujeme, noříme se do ní a těšíme se na ni! Zadostučiněním mým i mých kolegů a kolegyň bude, pokud se HaDivadlo podaří předat tak, aby se navázalo na vše pozitivní, vyzkoušené a vybudované, často za velkého úsilí a okonostem navzdory.
S pozdravy
Ivan
14.12.2023 (16.19), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Souhlasím
– a myslím to v takovýchto případech obecně – s uzavřeným výběrovým řízením, kdy se osloví několik fundovaných osobností, které by mohly mít o vedení divadla (v tomto případě HaDivadla) zájem, mají k němu již nějaký osobní vztah a rozumí si se souborem, který je o těchto výzvách spraven, konzultují se s ním či dokonce sám potenciální nástupce navrhuje. Předejde se tak divokým kotrmelcům ve směrování souboru, který již má jistou tradici či dokonce je natolik autorský, že příchod někoho zvenčí dlouhodobou práci může výrazně narušit (mj. v historii HaDivadla a blízkého DHnP se to párkrát stalo).
A jsem zvědav, kdo bude osloven. Opět – jako v případě DvD – mám v hlavě pár tipů, ale neodvažuju se je zveřejňovat. Mohly by to být polibky smrti, jak říkával Havel, když podporoval některé politiky/političky, a záhy proto od těchto snah ustoupil.
🙂
14.12.2023 (17.21), Trvalý odkaz komentáře,
,