Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Pozvánka na zítřejší veřejnou debatu v Ponci

    Vážení, 

    těší mne, že řada reakcí ukazuje, jak mnoha lidem záleží na budoucnosti aktivit, které se za 32 let existence Tance Praha rozvinuly. Nepochybně by stáli o lepší vyjasnění záměrů, kam směřuje celá naše organizace. To ráda učiním vůči všem, kteří to s tancem obecně i Tancem Praha jako organizací myslí stejně dobře. 

    Yvona Kreuzmannová. Foto Tanec Praha

    Považuji však za nutné vyjádřit se k četným nedorozuměním i mnohým protichůdným reakcím, které se vyrojily během mé nepřítomnosti z důvodu pracovních cest. Celý svůj profesní život věnuji současnému tanci a o to více poslední rok sleduji stále to jediné: otevřít naše aktivity většímu počtu lidí z branže v dialogu s umělci a členy týmu. Tým Tance Praha (TP), jak mnozí pochopili, prochází zásadní proměnou, což byla věc nezbytná a dlouho připravovaná, zdá se však, že z mé strany nedostatečně komunikovaná, za to se omlouvám.

    Moje snaha najít nejprve vhodné lidi a pak teprve o nich informovat se nesetkala s pozitivním přijetím, a to jak u části TP týmu, tak odborné veřejnosti. Nicméně je to v plné kompetenci vedení, tzn. ředitele organizace a Správní rady. Správní rada je tvořena osobnostmi, které zakládaly Tanec Praha a byly aktivně zapojeny do pořádání prvních ročníků festivalu počátkem 90. let. Patří k nim i revizor, který zcela v souladu s Novým občanským zákoníkem nahrazuje funkci Dozorčí rady. Vše je zveřejněno v rejstříku Městského soudu v Praze pod značkou U 384 a Výroční zprávy jsou každoročně zveřejněny na webu TP.

    Práce na doplnění a restrukturalizaci týmu TP probíhají, je to proces, který trvá od jara 2023 a minimálně do jara 2024 bude pokračovat. Jeho první fáze souvisí se strukturální proměnou týmu jako celku, dosavadní stav je s ohledem na nárůst počtu a rozsahu aktivit neudržitelný. Pro představu: v roce 2023 získal Tanec Praha 17 nových grantů, z toho 7 se týká aktivit pro Ukrajinu, 6 Národního plánu obnovy a 4 festivalu TANEC PRAHA. Podařilo se tak vytvořit historicky nejlepší podmínky pro tvůrčí práci umělců, jejich profesní rozvoj i mobilitu.

    Toto všechno však vyžaduje obrovský kus práce navíc, zvláště s ohledem na specifické požadavky každé instituce, reporty, monitorování atd. Rozvoj mezinárodní spolupráce již vyžaduje rozdělení projektů mezi více lidí a odtud pramení i moje snaha zamyslet se nad novým modelem kurátorské práce pro všechny naše hlavní činnosti.

    Inspirací mi je podobný model, který se osvědčil již u festivalu Česká taneční platforma. Ta má Dramaturgickou radu a následně Mezinárodní porotu, které procházejí každoroční obměnou či doplněními. Jsem přesvědčena, že je žádoucí, vzhledem k rozmanitosti umělecké tvorby, aby stejným způsobem externí odborníci přinášeli podněty pro kvalitní rozvojové plány divadlu PONEC – s plným respektem ke všemu, co se v něm během dvaadvaceti sezon odehrálo.

    Trefně se k tomuto směřování vyslovila trojice expertů (Maja Hriešik, Jitka Pavlišová, Martin Macháček), s nimiž jsem na podzim začala jednat o konzultacích k příští sezoně 2024/25, nicméně v dané situaci nelze počítat s okamžitým vytvořením tohoto poradního orgánu, dokud nebude dokončen proces restrukturalizace týmu TP a osloveni budou další experti z oboru:

    Myšlenka otevření se Ponce zpětné vazbě od jiných profesionálů, kteří s organizací pravidelně a rádi spolupracují, ale zároveň nejsou přímou součástí operativního vnitřního týmu, je velmi sympatická a vnímali jsme ji jako vyvrcholení diskuzí s aktéry na umělecké scéně, které probíhaly v minulé sezóně. Je to ona nezbytná potřeba transparentnosti, snaha o smysluplnost a udržitelnost projektů na kulturní scéně, ale i společné čelení krizím, předcházení vyhoření členů týmu, stejně jako upřímný dialog s umělci – souhrnně větší synergie a vzájemná důvěra.

    Shodujeme se, že tato změna nabízí příležitost, ba až nezbytnost, otevřít se diskusi s širším okruhem aktérů české taneční scény. Ráda ji opět otevřu, i v širším okruhu než pouze s umělci PONCE, protože naše festivaly a aktivity mají celonárodní a výrazný mezinárodní přesah a jsou zásadní součástí vize rozvoje všech našich činností.

    Srdečně proto zvu do PONCE ke konstruktivní diskusi o budoucnosti – jak jeho spřízněné umělce, tak ostatní, kteří se zapojují či se zájmem sledují naše aktivity. Našli jsme termín ještě před Vánocemi, 20. 12. 2023 od 18 do 20 hodin. Budeme se těšit na vaše podněty, věcnou diskusi i vaše reflexe, a pokud již nenajdete čas k setkání v prosinci, celou diskusi nahrajeme a budeme sdílet.

    S přáním krásných adventních dní

    Yvona Kreuzmannová, zakladatelka a ředitelka Tance Praha

    • Autor:
    • Publikováno: 19. prosince 2023

    Komentáře k článku: Pozvánka na zítřejší veřejnou debatu v Ponci

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,