Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Plzeňské ohlédnutí za vraždou

    Těsně před vánočními svátky měla v plzeňském Divadle J. K. Tyla českou premiéru inscenace hry Agathy Christie Go Back for Murder. Jde o druhý díl zamýšlené trilogie 3x s Agathou Christie. Režisérka Martina Schlegelová se s autorkou setkává již potřetí, v Plzni inscenovala Past na myši (2017) a v českobudějovickém Jihočeském divadle Poslední víkend (2022).

    Carla (Nicole Tisotová) požádá Hercula Poirota (Michal Štěrba), aby očistil jméno její zesnulé matky FOTO IRENA ŠTĚRBOVÁ

    Titul je uváděn pod originálním anglickým názvem, neboť se tvůrcům nepodařilo přesvědčit zastupující agenturu o nevhodnosti použití doslovného českého překladu. Román, u nás známý jako Pět malých prasátek, Agatha Christie napsala ve válečném roce 1940, přičemž se k němu po dvaceti letech vrátila, aby jej adaptovala pro divadlo. Martina Schlegelová pro plzeňské nastudování hru sama přeložila a vrátila do ní některé motivy z knihy, o něž byla dramatizace ochuzena.

    Příběh začíná v momentě, kdy Hercula Poirota (Michal Štěrba) navštíví dívka Carla (Nicole Tisotová), které byl v den její plnoletosti předán dopis od zesnulé matky Caroline (Andrea Mohylová). V něm jí sděluje, že vraždu svého manžela, za niž byla před šestnácti lety odsouzena, nespáchala. Slavný detektiv se tedy spolu se svými šedými buňkami mozkovými pustí do vyšetřování, aby očistil pověst ženy, která ve věznění zemřela.

    Martina Schlegelová si je zřejmě vědoma značné popisnosti her Agathy Christie, které jsou poplatné době svého vzniku. Inscenace je proto (jako v předchozích dvou případech) založena na filmových střizích, které dění plné retrospektivních výstupů dynamizují. Režie mnohdy domýšlí i druhé plány scén a vyzdvihuje humorné situace, jimiž diváky udržuje ve střehu. Ve zdlouhavém dialogu Poirota s vychovatelkou Miss Williamsovou (Jana Kubátová) například rozehrává vtipnou klauniádu, během níž Matyáš Darnady v roli Carlina partnera Jeffa svérázným způsobem připravuje čaj. Detektiv se sice snaží zachovávat profesionální přístup a věnovat plnou pozornost vyslýchané, jenže to mu do značné míry znesnadňuje Jeffova nešikovnost, jež je zcela v protikladu s Poirotovým smyslem pro pořádek a symetrii. Štěrbova práce s mimikou nejen v této scéně je odzbrojující. Ztvárnění Poirota jistě potěší příznivce seriálu s Davidem Suchetem, na nějž se poměrně výrazně odkazuje. Podobně jako v případě českobudějovické inscenace s Tomášem Kobrem v hlavní roli se však nejedná o pouhou nápodobu. Oba herci vycházejí ze základních charakterových vlastností postavy, které po svém a s drobnými odkazy na seriálového Poirota rozvíjejí.

    Z hlediska hereckého obsazení je inscenace vyrovnaná, což v případě plzeňského činoherního souboru nebývá vždy samozřejmostí. Každý z herců vytváří určitý ustálený lidský typ, ovšem nijak prvoplánově. Navíc se vzhledem k retrospektivním scénám musí popasovat s proměnami postav z hlediska odstupu šestnácti let. V tomto případě bych zmínil především Elišku Vocelovou v roli Angely Warrenové, která s lehkostí ztvárnila jak čtrnáctiletou dívku, tak posléze třicetiletou ženu.

    Inscenace ctí atmosféru „staré dobré Anglie“, kterou evokují zdařilé kostýmy Anety Grňákové i scéna Jaromíra Vlčka. Ta představuje průřez venkovským sídlem Alderbury a zároveň umožňuje plynulý přechod mezi současností a minulostí.

    Režie titul inscenuje s vědomím, že na něj může přijít i divák obeznámený s románovou předlohou. Právě on patrně nejvíce ocení nejrůznější ozvláštnění známého příběhu včetně zmiňovaných druhých plánů či invenčního scénického řešení situací, jako kupříkladu stěžejního dialogu z minulosti, jenž je postupně odehrán ve třech verzích (abych neprozradil pointu, nechám si pro sebe, mezi jakými postavami je veden).

    Plzeňských Pět malých prasátek dokládá, že i oddychovou inscenaci je možné nastudovat nepodbízivě, tak aby nebyla pouhým doplňkem repertoáru.

    Divadlo J. K. Tyla v Plzni – Agatha Christie: Go Back for Murder. Překlad a režie Martina Schlegelová, dramaturgie Zdeněk Janál, scéna Jaromír Vlček, kostýmy Aneta Grňáková. Premiéra 16. prosince 2023 ve Velkém divadle.


    Komentáře k článku: Plzeňské ohlédnutí za vraždou

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,