Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí Zprávy

    Umění dokáže prolamovat ledy

    Umění spojuje a dokáže prolamovat ledy. To je hlavní myšlenka, která svedla dohromady divadelníky ze zemí V4. Společně vytvořili projekt ICEBREAKING jako reakci na válku na Ukrajině, uprchlickou krizi a hlavně klesající ochotu místních pomáhat utečencům. Věří, že pouliční divadlo jim může ukázat, v jaké situaci se Ukrajinci nacházejí, a hlavně částečně zažít, jak se cítí.

    Foto: archiv projektu

    Divadelníci vsadili na to, že umění rozvíjí empatii a soucit. Snaží se to dělat s humorem a nadhledem, k čemuž je forma cirkusu a pouličního divadla jako stvořená. Spojili jsme se s kolegy z České republiky, Polska a Maďarska, abychom vytvořili mezinárodní pouliční produkci, jejímž cílem je sblížit místní občany V4 s utečenci z Ukrajiny. ICEBREAKING je nonverbální pohybově-vizuální divadlo sociálního začlenění, které vypráví příběhy lidí ve smíšených komunitách. Jde o to odkrývat stereotypy v hlavě, uvědomit si, že jsme všichni stejní lidé a měli bychom si v případě
    potřeby pomáhat, vysvětluje Ján Fakla, ředitel Ansámblu nepravidelného divadla (AND n.o.), který se na projektu za slovenskou stranu podílí.

    Partnerem projektu je kromě slovenského AND n.o. také jeden z nejrespektovanějších profesionálních polských souborů Teatr KTO, české kabaretní divadlo KRVIK TOTR (Prostores, z. s.) a maďarská skupina nového cirkusu Firebirds. Umělci také spolupracují s nezávislým ukrajinským uměleckým souborem WE: MEDIA THEATER, který působí v oblasti multimediálního divadla. Icebreaking má tři fáze, z nichž první již byla realizována a ukázala divadelníkům, že tento projekt má smysl. Ve 4 hlavních městech zemí V4 již realizovali výzkum v ukrajinské komunitě spolu se sociálně-inkluzivními aktivitami s místními občany.

    Foto: archiv projektu

    Seznámili se s osudy a postoji desítek Ukrajinců, kteří svou situaci vnímají velmi individuálně. Některým se podařilo najít nový domov v nové zemi, jiní se touží vrátit na Ukrajinu, mnozí žijí ve vzpomínkách, další jsou odhodláni bránit svou vlast všemi prostředky. To vše se stalo součástí workshopu a pilotní pouliční inscenace HUMAN CARAVANA, kterou mohli vidět návštěvníci zářijového Festivalu AMPLIÓN – Nový kabaret & pouliční umění v Banské Štiavnici.

    Odezva byla fantastická. Snažili jsme se do představení zapojit i návštěvníky, aby si například
    vyzkoušeli, jaké to je putovat bez všeho dlouhé dny neznámou krajinou. Naším cílem je uměním bořit předsudky a myslíme si, že naše pouliční produkce dokázala lidi vtáhnout do děje a uvědomit si, jak se všichni navzájem potřebujeme. Proto se těšíme na další fázi projektu, do které právě vstupujeme, vysvětlila dramaturgyně a ředitelka Ansámblu nepravidelného divadla Jana Mikitková.

    Foto: archiv projektu

    Druhá fáze projektu ICEBREAKING byla zahájena na Slovensku – rezidencí v Banské Štiavnici.
    A od 14. do 18. února 2024 pokračuje v Praze, ve Studiu Lenky Wagnerové Na Košince. Tam se opět setkají divadelníci ze všech 4 zemí a budou zkoušet novou inscenaci pouličního divadla CIRKUS CARAVANA. Součástí rezidence bude také promítání videoreportáže z výzkumu ICEBREAKING ukrajinských filmařů.

    Foto: archiv projektu

    Takové rezidence pak proběhnou ještě v březnu v Budapešti a v dubnu v Krakově, kde hru nakonec uvedeme v premiéře. Následně s ní plánujeme vycestovat do zemí V4 a na Ukrajinu. Domníváme se, že téma sbližování lidí, kultur a náboženství je mimořádně aktuální a v dnešním globalizovaném světě je nejvyšší čas, abychom se mu náležitě věnovali. Naše vystoupení se tedy nezastaví u ukrajinských utečenců. Jsou i další marginalizované skupiny lidí, o kterých je třeba více hovořit. I prostřednictvím umění, přiblížil Ján Fakla vizi projektu do budoucna.
    Na projektu se dále podílejí Tomáš Žižka (scénograf zaměřený na site-specific), maďarská kostymérka a cirkusová performerka Anna Weszelovszky, slovenský choreograf Ladislav Cmorej (mj. Slovenské národné divadlo) a další. V desítce herců ze všech čtyř zemí najdete mj. Danielu Voráčkovou (Divadlo bratří Formanů aj.), Antona Eliáše (Národní divadlo aj.), Angelu Nwagbo (DAMU) a herce a herečky polského Teatro KTO a maďarských Firebirds. Za scénářem stojí Petr Jediný Novotný (mj. pedagog DAMU) a Tomáš Kout (oba tvoří autorský soubor Krvik Totr), supervize se zhostil slavný polský režisér Jerzy Zoń. Režii má Jana Mikitková z Ansámblu nepravidelného divadla.

    • Autor:
    • Publikováno: 8. února 2024

    Komentáře k článku: Umění dokáže prolamovat ledy

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,