Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 882)
Belhám se Zelným rynkem. Múza cituje myšlenku izraelského filozofa Yuvala Noaha Harariho: Jediné, co je trvalé, je změna.
Brána Reduty zeje dokořán. Nával návštěvníků jako o pouti. Po koberci kráčí i český ministerský předseda s chotí. Premiéra je významnou událostí roku.
Rovnám nohy do štěrbiny v prvé řadě.
Múza sděluje: Dystopický kabaret Yael Ronen a Dimitrij Shaad R/Evoluce je návodem k přežití. Provokativní formou nás upozorní na důsledky pokroku v rozvoji technologií umělé inteligence a na nebezpečí digitální diktatury.
Na projekční ploše propaguje dobrácká tvář Vladimíra Krátkého super balíček programu AI, který změní životy lidí i svět. Po forbíně jdou klátivým krokem chlapíci. Z pod žluté konstrukce připomínající sportovní U-rampu bafají obláčky smrduté mlhy.
Princip dystopického kabaretu je jednoduchý. Aktéři si nasazují brýle mámení a začínají jednat bláznivě komicky.
Herci jsou kabaretiéry par excelence. Skvěle se pohybují, rychle konverzují, báječně zpívají a s bravurní nadsázkou sdělují vize autorů. Pokud mozek stačí jejich překotnému tempu, je uchvácen. Vtípků, gagů a trefných bonmotů je nepočítaně, smíchu v hledišti však poskrovnu. Buď dobře neslyším, nebo jde o satiru s visačkou vysoké kvality.
Nebo o obojí, směje se múza.
Inscenace cílící na budoucnost, na rok 2040, pádí ke svému konci. Aktéři zpívají optimistickou píseň o tom, že bude lépe.
Tleskám. Diváci též.
Múza povídá: Mrazivě dnešní, až hrůzné představení, ve kterém homo deus dostávali řádně zabrat. Jsem však znavená a trochu se i bojím.
Mám obavy z jízdy tramvají domů. Zase budu koukat na kašlající, zamračené tváře, hledící do magických světýlek mobilů.
Starý pane, dnes raději neusnu. Mohl by se mně totiž zdát ošklivý sen o lékaři z programu AI: ´Jste smutná, naštvaná, nešťastná? Nasaďte brýle, zvolte stupeň pohoda.´
Přemýšlím, proč diváci při děkovačce tak děsně dlouho tleskali, ale přitom nepovstali.
A co ty, múzo, vstala jsi?
Nevstala. Ale chuť jsem měla…
Brno – Komín, 13. 2. 2024
Národní divadlo Brno – Yael Ronen, Dimitrij Schaad: R/Evoluce. Překlad Barbora Schnelle. Režie, hudba Lukáš Brutovský, dramaturgie Barbara Gregorová, scéna Pavel Borák, kostýmy Markéta Sládečková, video Matouš Ondra. Hrají: Kateřina Liďáková, Hana Briešťanská, Tomáš David, Martin Veselý, Vojtěch Blahuta, Vladimír Krátký, Oldřich Bělka. Česká premiéra 9. února v divadle Reduta, Brno.
Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 882)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)