Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Kdo vybírá ředitele?

    Brněnská radnice oznámila podmínky dvou výběrových řízení na ředitele městských kulturních organizací. Informace jsou otevřené, víc než jindy bývají, se jmény uchazečů i se složením výběrových komisí. Dokonce je přislíbeno, že ještě před samotným výběrovým řízením budou zveřejněny koncepce všech kandidátů, což je hodně dobře, ale může to také narazit na autorskoprávní problémy, jejich řešení nechme na vyhlašovateli soutěže. I když se vnucuje otázka, co bude, když kandidát se zveřejněním své duševní práce nebude souhlasit. Vyloučí ho z vlastního řízení?

    Hlavní problém však vidím ve složení výběrové komise na ředitele CEDu. Tři vrcholní brněnští politikové v čele s primátorkou Markétou Vaňkovou, k tomu další čtyři politikové s hlasem poradním, dva řekněme profesí spíš teatrologové a jen dva ředitelé divadla (současný a minulý), tedy ti, kteří opravdu vědí, zač je ředitelování divadla loket. Takoví by podle mého měli v komisi převažovat, výběrová komise má přece odborně navrhnout a vyargumentovat nejvhodnější kandidáty a vypracovat podklad pro konečné rozhodnutí politiků. Protože konečné rozhodnutí je v kompetenci Rady města.

    Takto sestavená komise svědčí jen o snaze politiků, aby bylo po jejich, aby jim do toho odborníci moc nešťourali. A nelze se zbavit podezření, že už mají dopředu vybráno a vlastní řízení je jen stafáž. Proto u toho chtějí být všechny politické subjekty – navzájem si nevěří a chtějí si soupeře pohlídat. Holt maloměstské politikaření.

    V komentářích pod zveřejněním informací o brněnském konkurzu na iDN trefně poznamenal Bohumil (Pegi) Nekolný, odborník na řízení divadel a někdejší náměstek ministra kultury Pavla Tigrida: Kdybychom do výběrových řízení navrhovali za MK ČR víc než jednoho člena, tak by s námi ministr Tigrid vyrazil futra či by použil oblíbenou hlášku „ať se stavíme u pokladny“. Že členem komise není například prof. Oslzlý, je k neuvěření.


    Komentáře k článku: Kdo vybírá ředitele?

    1. Martin Doubravský

      Avatar

      Jestli zveřejnit
      koncepce všech kandidátů ještě před výběrovým řízením je otázkou. Přeci jenom kandidát pak svou koncepci obhajuje před komisí, a tím ztrácí zveřejnění, čili veřejná kontrola, nad transparentností výběrového řízení tak trochu smysl. Že by měla být zveřejněna vítězná koncepce, aby bylo možné sledovat naplňování této koncepce, je ovšem bez debaty. Jedním z dobrých přínosů návrhu zákona o VKI mohla být dozorčí rada /nikoliv správní/, která by byla jmenována nezávisle na volebním cyklu zakladatelů. Pokud by se i posílila možnost takovéto dozorčí rady ovlivnit složení výběrové komise, mohlo by to pozitivně ovlivnit úroveň výběrových řízení, která jsou, jako právě nyní v Brně, příliš v rukou právě zvolené politické reprezentace. Bohužel, v posledním návrhu zákona o VKI, který byl údajně odeslán do legislativní rady vlády, tato nezávislost dozorčí rady na volebním cyklu nenápadně vypadla.

      PS: Nemá redakce DN aktuální informace o stavu schvalování? Nedávno jsem letmo prohlížel legislativní plán vlády na rok 2024 a tento zákon jsem tam nenašel.

      20.03.2024 (8.19), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Ano, souhlasím.
        A dozorčí rada nezávislá na cyklu jmenování ředitele je skvělý nástroj kontroly, nezávislé jak na divadlu, tak na zřizovateli. Jiné informace o stavu schvalování také nemám. Zeptám se znovu.

        20.03.2024 (10.47), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,