Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 900)

    Setmělým dubnovým večerem se sunu k budově Moravské zemské knihovny. Múza se ptá: Všiml jste si, že už kvetou sakury?

    Kongresový sál je zaplněn pamětníky, pedagogy a omladinou. Mírně navýšené pódium je dlouhé. Na jeho pravém okraji sedí za pianem paní Dada Klementová. Studenti zpívají žertovnou píseň o Vendelínovi. Z jejich triček hledí tvář Leoše Janáčka.

    Múza šeptá: Židenický rodák je zapsán ve farní matrice pod jménem Bohumil František Kilián – 28. březen 1914. Matka Marie, otec neznámý

    Chór zpěváčků se přeskupuje. Někteří berou do rukou bělostné listy scénářů. Usedají před pódiem na židle. Ve vzniklém prostoru chlapec v montérkách s oranžovou kšiltovkou si namlouvá cikánskou dívku. Gaston Košilka je učenlivý libeňský instalatér a panic zahleděný do plakátových podob Fanfána Tulipána. Cikánečka je maminka malé dcerušky, která ví, že zadarmo nehrabe ani kuře.

    Hrabalův vtipný dialog je zpestřován originálním režijním nápadem – představitelé Gastona i cikánečky jsou během produkce střídáni jako hráči při hokejovém utkání.

    Zleva Petr Oslzlý, Ivo Krobot, Jan Skácel a Bohumil Hrabal po premiéře Krobotovy inscenace Rozvzpomínání v Divadle (Husa) na provázku 30. dubna 1985. Foto archiv DHnP

    Autor a režisér pořadu Ivo Krobot poletuje mezi hravými svěřenci, diriguje průběh vzpomínkového večera. Podá potřebnou rekvizitu, přečte vypadlý text, dává pokyny k nástupům. Studenti to berou jako samozřejmost. Divadlo je přece předem smluvená hra. I když tentokrát jde jen o scénické čtení.

    Dva aktéři natahují prádelní šňůru, paní domácí věší prádlo, Miloš Hrma říká: Sáhněte si, teď jsem mužskej. Hraje se slavná scéna z Ostře sledovaných vlaků. Jde o znamenitou etudu slibující úspěšnost příštích dnů hrajících.

    Bohumil Hrabal a Ivo Krobot po premiéře Krobotovy inscenace Obsluhoval jsem anglického krále v Činoherním klubu v Praze 25. května 1989. Foto archiv ČK

    Převeden do filmové podoby byl i Hrabalův román Obsluhoval jsem anglického krále. Ve vzpomínce zní z úst režiséra jméno Boleslava Polívky, který kdysi hrál v divadelní inscenaci profesora francouzštiny.

    Věta Pokolení hloupé, nevzdělané, zločinné se v drobné ukázce mihá i nyní v podání jediného ročníkového dlouhána. Strýc Jožin leze se švagrovou na komín pivovaru, totiž na žebřík dvoják, iluze je dokonalá.

    Osmdesáté narozeniny Bohumila Hrabala před Synagogou na Palmovce v Praze-Libni 28. března 1994. Zleva Bohumil Hrabal, zpěvačka Hana Hegerová, filosof Egon Bondy, grafik Oldřich Hamera a Ivo Krobot. Foto Stanislav Peška

    Ivo Krobot vypráví o setkávání se spisovatelem. Je plno dotazů. Pedagog odpovídá. Vzpomínkový pořad ke sto desátému výročí narození Bohumila Hrabala končí.

    Múza říká: Bylo to důstojné a milé.

    Tleskám.

    Před knihovnou kvetou sakury.

    Brno – Komín, 10. 4. 2024 

    Moravská zemská knihovna, Brno – Nejdůležitější je psát život. Scénické čtení z děl Bohumila Hrabala. Texty v interpretaci studentů divadelní fakulty JAMU s hudebními vstupy pod uměleckým vedením Dady Klementové. U příležitosti výročí narození Bohumila Hrabala připravila Moravská zemská knihovna ve spolupráci s režisérem Ivem Krobotem scénické čtení z nejvýznamnějších Hrabalových děl. Kongresový sál Moravské zemské knihovny, Brno, 9. dubna 2024.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 900)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,